دانگرید کردن گوشی اندرویدی

دانگرید کردن گوشی اندرویدی به زبان ساده

دانگرید کردن گوشی اندرویدی از آن دست اقداماتی است که دانش فراوانی را می‌طلبد. اگر شما نیز ناگزیر به دانگرید (downgrade) نسخه اندروید تلفن هوشمند خود هستید و یا به هر دلیلی به فکر انجام این کار افتاده‌اید در ادامه با گجت نیوز همراه باشید.

دانگرید کردن گوشی اندرویدی راهکاری است که برخی کاربران به علت عدم رضایت از نسخه‌ی به‌روز شده‌ی اندروید برمی‌گزینند. البته کنار آمدن با تعدادی از باگ‌های نرم افزاری چندان مشکل به نظر نمی‌رسد اما اگر یک آپدیت، باگ غیر قابل تحملی را با خود به همراه بیاورد شاید تنها راه چاره، بازگرداندن نسخه قبلی اندروید باشد؛ امری که انجام دادن آن چندان هم ساده و بی دردسر نیست.

با این حال بسیاری از کاربران گوشی ها و سایر گجت های اندرویدی اشتیاق فراوانی برای به‌روزرسانی سیستم عامل دستگاه خود در اولین فرصت ممکن دارند و همواره اخبار پیرامون عرضه‌ی آپدیت نرم افزاری مربوطه را به دقت دنبال می‌کنند. البته در پاره‌ای از اوقات نیز کاربران به دلایل گوناگون از جمله احتمال کند شدن برخی اپلیکیشن ها یا عدم سازگاری آن‌ها با نسخه جدید از خیر به‌روزرسانی می‌گذرند.

دانگرید کردن گوشی اندرویدی

اطمینان از قصد خود برای دانگرید کردن گوشی اندرویدی

همانطور که اشاره شد عقب‌گرد به نسخه قدیمی اندروید دردسرهای خاص خود را دارد که در وهله اول باید از منظر امنیتی به آن نگریست چرا که کمپانی‌های سازنده اغلب آپدیت‌های نرم افزاری را با هدف رفع آسیب‌پذیری‌ها و رخنه‌های امنیتی نسخه‌های پیشین ارائه می‌کنند. در وهله دوم باید با چگونگی دانگرید کردن گوشی اندرویدی آشنا شوید که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. در ضمن باید به احتمال کاهش قابلیت‌ها و اختلال در برخی عملکردهای دستگاه خود پس از دانگرید کردن نیز توجه داشته باشید.

دانگرید کردن گوشی اندرویدی

گوگل همواره رابط‌های برنامه‌نویسی (APIs) جدیدی را در دسترس توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد و کمپانی‌هایی نظیر سامسونگ و هواوی نیز این ابزار را شخصی‌سازی کرده و به کار می‌گیرند. چنین تغییراتی در بسیاری از مواقع سازگاری چندانی با دانگرید کردن ندارند و می‌توانند منجر به اختلال در یکی از قابلیت‌های پراستفاده‌ی دستگاه‌تان پس از بازگرداندن نسخه قدیمی شوند. در چنین مواقعی می‌بایست دست به دامان نرم افزارهای شخص ثالث و نصب آن‌ها شوید.

دانگرید کردن گوشی اندرویدی

با این حال کاربرانی که به طور جد قصد دانگرید نسخه اندروید گوشی خود را دارند راهی برای فایق آمدن بر این مشکلات و عملی کردن قصد خود خواهند یافت.

قسمت ساده‌ی کار

اگر دارای یکی از گوشی های گوگل پیکسل یا نکسوس هستید، کارتان به نسبت راحت‌تر خواهد بود. این موضوع در مورد برندهایی که امکان آنلاک کردن بوت لودر گوشی وجود دارد و کمپانی‌های سازنده مجموعه متنوعی از ورژن‌های مختلف اندروید را در اختیار کاربران قرار می‌دهند نیز صدق می‌کند.

گوگل پیکسل 2

اگر جزو این دسته هستید مراحل زیر را دنبال کنید:

  • با استفاده از فضای ابری، تا جای ممکن اطلاعات خود را بکاپ‌گیری کنید.
  • نسخه اندروید مورد نظر و ابزارهای لازم برای نصب آن را دانلود کنید.
  • دستورالعمل‌های مربوطه را به دقت مطالعه و با علم و آگاهی کامل، اجرا کنید.

البته معمولاً بکاپ‌گیری بدون داشتن دسترسی به روت میسر نخواهد بود. مراحل طی شده‌ی بازی‌ها، تاریخچه پیام‌ها، عکس‌ها و ویدیوهای موجود در اپ پیام رسان و همین‌طور داده‌های مربوط به سایر اپلیکیشن های شخص ثالث که قابلیت ذخیره‌سازی آن‌ها در فضای ابری وجود ندارد احتمالاً برای همیشه از بین خواهند رفت چرا که دانگرید سیستم عامل مستلزم وایپ کردن کامل دستگاه است.

بنابراین انواع سرویس‌ها و اپلیکیشن های ذخیره‌سازی را در نظر داشته باشید و از قابلیت گوگل فوتوز (Google Photos) برای بکاپ‌گیری از عکس‌ها و فایل‌های ویدیویی خود غافل نشوید. همچنین پیش از آغاز پروسه دانگرید، از گردآوری اطلاعات و کلیه ابزارهای لازم اطمینان حاصل کنید زیرا این فرآیند قابل انقطاع در بین راه نیست.

قسمت مشکل کار

اما تمام کاربران، دارای گوشی هایی با قابلیت آنلاک شدن نیستند و اکثر کمپانی‌ها نیز بنا به دلایلی، نسخه قابل نصب سیستم عامل خود را در اختیار همگان قرار نمی‌دهند. در چنین مواقعی بهترین راه، جستجو در میان فروم‌های آنلاین و کسب تجربه از کاربرانی است که دارای گوشی مشابهی با شما هستند.

یافتن نسخه قدیمی اندروید سازگار با مدل دستگاه، کار دشواری است اما شاید این ساده‌ترین بخش ماجرا باشد. به طور معمول، به‌روزرسانی سیستم عامل سبب آپدیت بوت لودر دستگاه نیز خواهد شد؛ نتیجه اینکه در ابتدا می‌بایست به فلش زدن نسخه قدیمی‌تر بوت لودر اقدام نمایید که کاری بسیار تخصصی است و برای انجام آن می‌بایست حقه‌های فراوانی در آستین داشت. بدتر آنکه اگر این کار به درستی انجام نشود به راحتی سبب بریک شدن گوشی اندرویدی خواهد شد.

البته در مورد برخی مدل‌ها سختی کار تا این حد زیاد و فلش کردن گوشی غیر ممکن نیست؛ اما باید توجه داشت که انجام این پروسه‌ی پنج دقیقه‌ای، ساعت‌های متمادی مطالعه و کسب دانش لازم را می‌طلبد.

کاستوم رام

اگر با تمام این اوصاف عزم‌تان را برای دانگرید کردن گوشی اندرویدی خود جزم کرده‌اید و نگران باطل شدن وارانتی دستگاه نیستید، شاید نصب کاستوم رام انتخاب مناسب‌تری باشد. کاستوم رام ها نسخه‌های شخص ثالث اندروید هستند که بنا بر نیاز بسیاری از کاربران و اغلب توسط گروه‌ها یا افراد علاقه‌مند به برنامه‌نویسی، شخصی‌سازی شده‌اند. با بهره‌گیری از کاستوم رام کاربران می‌توانند در عین دریافت آپدیت‌های حیاتی، به امکانات و قابلیت‌های مضاعفی نسبت به نسخه‌های رسمی اندروید دسترسی داشته باشند.

کاستوم رام

البته همانطور که اشاره شد نصب کاستوم رام نیز گوشی را از شرایط وارانتی خارج خواهد کرد و همانند دانگرید کردن، پروسه چندان ساده‌ای هم نیست اما در مورد مدل‌های محبوب، می‌توان اطلاعات فراوان و کاستوم رام مناسب را از طریق وبسایت‌هایی نظیر XDA Developers به دست آورد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

10 دیدگاه

  1. درود و خسته نباشید،ادمین محترم،میشه لطف کنید محبت کنید منت بذارید دو تا کار انجام بدید؟اولا راجع به مطلبی که چیزی ازش نمیدونید حرف نزنید دوما یک سایت،فقط یک سایت ایرانی معرفی کنید که نقص نداشته باشه،دروغگو نباشه،مطالبش قابل استناد باشه،نرم افزاراش بدون مشکل باشه،و خیلی چیزای دیگه،در واقع لطف کنید یک سایت معرفی کنید که واقعا قصدش کمک به رفع مشکلاتی باشه که مردم دارند و برای حلش توی گوگل سرچ میکنند تا مشکلشونرو بر طرف کنند.و نهایتاً به نتیجه دلخواه میرسند.

  2. سلام من گوشیمو از طریق کامپیوتر اپدیت کردم میخوام دانگرید کنم به نسخه قبل بعد از طریق گوشی میشه اپدیت کرد چون مشکل داره رامی که ریختم میخوام از گوشی اپدیت بشه

  3. سلا من گوشیم سامسونگj6هست از اندروید ۹خو شم نمیاد منوش خیلی زشته مثل گوشی های چینی شده ایا واقعا کسی نتیجه گرفته؟

  4. حق با دوستانه اصلا توضیح ندادین. گوشی من J4 اگه کسی میدونه چطوری نسخه قبلی رو برگردونم ممنون میشم منو راهنمایی کنه

  5. سلام من گوشی سامسونگgalaxy graund GTI9082رو از نسخه 4.2.1 به 4.2.2 ارتقا دادم و حالا گوشی هنگ میگنه و برنامه هارو دیر باز میکنه. هر جا بردم میگن به نسخه ی قبلی برنمیگرده. ممنون میشم راهنمایی کنید.

    • سلام داداش شما تونستین گوشیتون رو ب نسخه قبلی برگردوندید مال منم گرند پریم هستش اپدیت کردم حالا گوشیم هنگ میکنه اگه موفق شدین درس کنین گوشیتون رو لطفا به منم کمک کنید مشکلمو حل کنم

  6. شما این همه از منصرف کردن گفتی،ولی اصل موضوع که روش دانگرید هست رو توضیح ندادید.