پیام رسان سروش

اختلال در پیام رسان سروش ؛ بهانه‌جویی مدیر سروش و پاسخ وزیر ارتباطات

پیام رسان سروش از چند روز پیش دچار اختلال جدی و قطعی‌های مکرر شده است. مدیران این پیام رسان داخلی که تبلیغاتی زیادی هم کرده بودند، تقصیر را به گردن دولت و اپراتورها انداخته‌اند، اما این موضوع با واکنش کارشناسان، کاربران و مسئولان از جمله وزیر ارتباطات مواجه شد.

پیام رسان سروش که در ماه‌های اخیر و به خصوص پس از فیلتر شدن تلگرام حسابی برای جذب کاربر تبلیغ کرده بود، حالا با مشکلات جدی مواجه شده است. این پیام رسان داخلی که ادعا می‌کرد می‌تواند بیش از 20 میلیون کاربر را میزبانی کند، از چند روز پیش با اختلال و قطعی مواجه شده و تقریبا از کار افتاده است. مدیر پیام رسان سروش در یکی دو روز اخیر توییت‌هایی را منتشر کرده که در آن‌ها به نوعی توپ را به زمین وزارت ارتباطات و اپراتورها انداخته، ولی اپراتورهای موبایل و وزیر ارتباطات، این گفته‌های مدیر سروش را بهانه‌جویی می‌دانند.

انتقاد مدیر سروش از دولت و اپراتورها

سید صالحی، مدیرعامل سروش در حساب کاربری توییتر خود نوشت اختلال دو روز گذشته سروش به دلیل مشکلات زیرساخت ارتباطی کشور و اپراتورهاست و دولت حداقل‌های زیرساختی را به ما نمی‌دهد. بسیاری از کاربران در کامنت‌ها به این توییت بهانه‌جویانه مدیر پیام رسان سروش واکنش نشان دادند و نوشتند پس از این همه تبلیغ گسترده دولت و صدا و سیما برای سروش و فیلترینگ تلگرام، آن‌ها دیگر انتظار چه نوع حمایتی را دارند؟

محمدرضا فرنقی زاد، سخنگوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در واکنش به ادعای مدیرعامل سروش گفت این ادعا بیشتر شبیه بهانه‌جویی است و در زیرساخت‌های ارتباطی کشور هیچ مشکلی وجود ندارد وگرنه سایر پیام رسان‌ها و سایت‌های داخلی هم دچار اختلال می‌شدند. مدیرفنی یکی از اپراتورهای تلفن همراه هم می‌گوید آن‌ها بهانه‌جویی می‌کنند، چون اگر فرض بگیریم اپراتورها 60 گیگابایت از ظرفیت پهنای باند خود را به پیام رسان های داخلی اختصاص داده باشند، تنها حدود 37 گیگابایت آن توسط تمامی پیام رسان های داخلی اشغال شده و حدود نیمی از این ظرفیت خالی است.

کارشناسان فناوری اطلاعات و ارتباطات بر این باورند که پیام رسان های داخلی، نه از نظر سخت افزاری و نه نرم افزاری، قدرت میزبانی تعداد زیادی از کاربران را ندارند و مسئولان تلاش می‌کنند تا آن‌ها به زور با پیام رسان‌های بزرگ دنیا رقابت کنند. نتیجه این سیاست چیزی جز شکست نیست و پروژه‌های ناموفقی مانند ایمیل ملی، جستجوگر یوز و امثال آن نیز این بار در قامت پیام رسان‌ها تکرار می‌شوند.

پیام رسان سروش چه تعداد کاربر دارد؟

مدیران پیام رسان سروش ادعا می‌کنند که تعداد کاربرانشان از مرز 10 میلیون نفر گذشته است. این در حالی است که جعفرزاده ایمن آبادی، نایب رئیس فراکسیون مستقلین مجلس، گزارشی رسمی از وزارت ارتباطات را قرائت کرد که طبق آن تعداد کاربران تمام پیام رسان های داخلی 8 میلیون و 200 هزار نفر است. به نظر می‌رسد مدیران سروش به جای شمارش تعداد کاربران فعال خود، میزان دانلود اپلیکیشن سروش را شمارش کرده‌اند. در این شیوه شمارش، تعداد ریزش کاربران و هم‌پوشانی دانلود افرادی که سروش را به هر دلیلی چند بار دانلود می‌کنند در نظر گرفته نشده و به این ترتیب آمار دقیقی از تعداد کاربران ارائه نمی‌شود.

کارشناسان از میزان بازدید پیام‌ها در پیام رسان سروش تخمین می‌زنند که این اپلیکشن حداکثر 3 میلیون نفر کاربر داشته باشد. با این حساب نه تنها سروش جوابگوی 20 میلیون کاربر نیست، بلکه با همین تعداد کاربر نیز با اختلال گسترده‌ای مواجه شده و حتی یکی از کانال‌های پربازدید در پیامی از کاربران خود بابت توصیه به استفاده از سروش عذرخواهی کرد.

پیام رسان سروش

سیدصالحی، مدیرعامل سروش پس از این اتفاقات دوباره توییتی را منتشر کرد و نوشت منظورش از کمبود امکانات، پهنای باند نیست. اختصاص فضا در LCT و مرکز امام، اختصاص نود CDN در اپراتورها، حذف ترجیح ترافیک بین‌الملل، سرویس رایانش و ذخیره ابری و همچنین اختصاص کانال مستقیم پیامک، موارد زیرساختی حیاتی است که اکنون در اختیار سروش نیست.

سرانجام شخص وزیر ارتباطات نیز به ادعاهای مدیر پیام رسان سروش واکنش نشان داد و به ارائه توضیحاتی در این رابطه پرداخت. محمد جواد آذری جهرمی در مورد شائبه قطع خدمات زیرساختی به پیام رسان سروش اظهار کرد:

هم‌اکنون تنها یک پیام رسان در کشور نداریم و 5 پیام رسان بومی در حال فعالیت هستند که یکی از آن‌ها مرتبا به جای این که مساله را در جلسات فنی حل کند، بحث را به عملیات روانی می‌کشاند که به نظر می‌رسد این کار نه به سود آن‌ها و نه به سود کشور خواهد بود.

آذری جهرمی در ادامه افزود همکاران ما در وزارت ارتباطات و اپراتورها بنا را بر همکاری کامل با پیام رسان های بومی گذاشته‌اند و این مصوبه را به عنوان یک تکلیف ملی پیگیری می‌کنند، اما مدلی که این پیام رسان داخلی در حال پیگیری مطالبات خود است خیلی مرسوم نبوده و ذهنیت منفی ایجاد می‌کند و تاثیر منفی می‌گذارد. اگر مشکلی وجود دارد باید منطقا با استدلال و استناد به زیرمجموعه‌های وزارت ارتباطات منتقل شود. هم‌اکنون 4 پیام رسان دیگر به خوبی کار می‌کنند و تنها یک پیام رسان که ادعایی داشته و امروز به ادعایش نرسیده شروع به پروپاگاندا کردن می‌کند. انداختن مسئولیت به گردن دیگران منطقی نیست. آن‌ها باید بدانند که وزارت ارتباطات حمایت‌کننده است و مشکل را پیگیری می‌کند، اما این مدل اعلام مشکل شائبه مسائل دیگری را به ذهن می‌رساند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

23 دیدگاه

  1. پشمک شما‌ها این دولت رو نمیشناسید؟
    ۹میلیارد رو ۱۰میلیون میدادن به سروش

    فک کردین تلگرام چقدر از دولت پول می‌گیره؟
    یک میلیون دو میلیون نه حالا حالاها باید بشمارید😒

  2. اش ماش ب همین خیال باشین ^___^ آخرش سروش ک هیچ همتون میپاچیم به هم؛ ¬|

  3. گفتن تلگرام داداش .200میلون کاربر خم به ابرو نمیاره اونوقت سریش با 2میلون به تلق تلق افتاده. خواهشا جمش کنین این مسخره بازیارو.

  4. پنج میلیارد وام گرفته
    کلی شغل رو نابود کرده
    تلگرام به خاطرش فیلتر شده
    تلویزیون و رادیو روز و شب دارن تبلیغشو میکنن
    این همه مشکل داره
    بازم از دولت طلبکاره… جالبه! 😂😂

    بعد میگه 10 میلیون کاربر داره
    چجوریه که بازدید هر پستش به 1 میلیونم نمیرسه؟
    تو اگه 10 میلیون کاربر داشتی حرفاتو همونجا به مردم میزدی نه اینکه توئیت کنی

    • پشمک شما‌ها این دولت رو نمیشناسید؟
      ۹میلیارد رو ۱۰میلیون میدادن به سروش

      فک کردین تلگرام چقدر از دولت پول می‌گیره؟
      یک میلیون دو میلیون نه حالا حالاها باید بشمارید😒

  5. د آخه وقتی نمیتونن یک پیام رسان داخلی رو جایگزین کنین بدون مشکل و….
    مگه بیمارین گند میزنین به پیام رسان هایی که دارن کار خودشون رو بدون مشکل انجام میدن😐

  6. اون سه میلیونی هم که فعالن بیشترش همون ساندیس خور ها هستن

  7. چن نفر دلشون خنک شد از شکست این اپ؟؟

  8. جهرمی خوب گفته، این مدیر سروش از اول از این حرفای مفت میزد البته… نمیگه برنامه خودمون پر مشکله.

  9. چرا باید همیشه مرغ همسایه غاز باشه
    یکی از اصلی ترین دلایل عدم پیشرفت کشور تو زمینه های مختلف همین عدم اعتماد مردم به داخل و کار جوانان داخل است
    مگر تلگرام اولش چی داشت
    اوایل چند نفر تو تلگرام بودن
    روز به روز با افزایش مخاطباش پیشرفت کرد
    من این رو فقط برای پیام رسان ها نمیگم در مورد همه چیز دوستان این دیدگاه تو صنایع دیگه هم هست ما خودمون قطعات خاصی رو تولید می کردیم ولی دوستان مسئول فقط به خاطر بازدید قطعات و بازرسی آنان در کشورهای اروپایی ایرادهای بنی اسرائیلی می گرفتند و…

    • شخصا از زمانی که تلگرام تقریبا هیچ امکاناتی نداشت عضوش بودم و تا الان هم هستم
      درسته اونم از صفر شروع کرده
      ولی به خاطر جذب مخاطب پیام رسان دیگه ای رو فیلتر نکردن براش! که در ادامه ی مدتی عملا اینترنتمون از کار افتاده بود
      آروم و بی سر و صدا پیشرفت کرد و کسی هم زوری توش نرفت
      به علاوه از همون اول که هیچی نداشت هم امن بود
      نه اینکه هرروز یه باگ جدید ازش در بیاد

  10. خخخ به درک که دچار اختلال شده!!!
    😛
    B-)

  11. کار هر انسانی برنامه نویسی نیست

    داداش شما برو نمودارهای ERD رو تو UML بکش (تو رو چه به برنامه نویسی) بعداً بیا پول های بیت المال رو نفله کن

    سیستم ایشان رفته تو LOOP

    من حتی فکر نمی کنم پیام رسان سروش یک سیستم توضیع شده باشه!

    3 میلیون نفر رو 4 تا SAN هم جواب می ده

    باید گریست

    با سپاس

  12. پیام رسان مسخره ینی همین دیگه

  13. فکر کنم یهو صد نفر انلاین شدن اینم هول شده جاسوسی کی رو بکنه و چت کی رو بخونه هنگ کرده

  14. همین که به اسم پیام رسان عنوان میشه از سروش خنده داره

  15. من واقعا نمیدونم اینا چه رویی دارن
    پول بهشون دادن
    تبلیغات براشون کردن
    نت رایگان بهشون دادن
    رقیباشون رو فیلتر کردن
    حالا اومدن میگن از ما حمایت نمیشه

  16. دم همه اون بامرامایی که تو تلگرام موندن گرم نوکرتونم . بعضی خائن رفتن سروش جاسوسی رو نصب کردن معلوم هم هس کیا و کدوما رفتن نصب کردن .. این ظلما تموم میشه و این اشخاص به عنوان بردگی برای ملت ایران درمیان
    مرسی