فیلترشکن

کار بستن فیلترشکن ها آغاز شده است

کار بستن فیلترشکن ها آغاز شد. آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات عنوان کرد که فراگیر شدن فیلترشکن‌ها اثرات مخرب زیادی از لحاظ امنیتی دارد و طبق قانون باید جلوی آن‌ها گرفته شود.

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه مراسم رونمایی از پروژه‌های همراه اول به اختلال ایجاد شده در خدمات اینترنتی به دلیل استفاده از فیلترشکن اشاره کرد و گفت درست است بسیاری از فیلترشکن‌ها خدمات ظاهری خوبی را به کاربران ارائه می‌کنند و به همین دلیل استفاده از آن‌ها رواج پیدا کرده، اما بر اساس گزارش‌هایی که مراکز معتبر منتشر می‌کنند، این نوع نرم افزارها استفاده ضد امنیتی دارند و نوعی باج افزار هستند که به جمع‌آوری اطلاعات مشترکان اقدام می‌کنند. بنابراین استفاده و فراگیر شدن نرم افزارهای فیلترشکن تبعات بسیاری زیادی دارد.

آذری جهرمی در رابطه با نقش شرکت ارتباطات زیرساخت در مسدود کردن فیلترشکن ها اظهار کرد:

با فراگیری و استفاده از فیلترشکن‌ها، تحت دستوری که آقای رئیس جمهور دادند و در چارچوبی که شورای عالی فضای مجازی ارائه داده و منطق هم دارد، شرکت ارتباطات زیرساخت نباید اجازه دهد فضای کشور پر از باج افزار شود و باید جلوی این‌ها گرفته شود. به همین دلیل این حرکت آغاز شده و طبق قانون هم بوده است و مشکل مقرراتی درباره این مساله وجود ندارد.

وزیر ارتباطات در مورد اختلال اینترنت نیز بیان کرد که انسداد فیلترشکن ها نباید باعث افت کیفیت اینترنت و ایجاد مشکل برای کسب و کارها شود. اختلال اینترنت موضوع بدی است که ما از سازمان تنظیم مقررات ارتباطات خواستیم این مشکل را بررسی کند و به اپراتورها هم در این باره تذکر دادیم. آذری جهرمی تاکید کرد بنا نیست با دستور فیلترینگ تلگرام که آمده و با مخالفت بسیاری از مردم مواجه شده، به باج افزارها و فیلترشکن‌ها اجازه دهیم که در کشور توسعه پیدا کنند.

مضرات استفاده از فیلترشکن

وی به مضرات استفاده از فیلترشکن اشاره کرد و گفت امیدواریم مسئولانی که متصدی فیلترینگ هستند به این موضوع توجه داشته باشند، چرا که این مساله یک تهدید بزرگ است. باید مردم را در خصوص استفاده از این نرم افزارهای مخرب توجیه کنیم تا آن‌ها با ما همراهی کنند. اگر همراهی مردم در هر تصمیمی نباشد، اثراتش مشابه اثرات کنونی و گستردگی باج افزارها می‌شود.

آذری جهرمی خاطرنشان کرد فراگیر شدن فیلترشکن‌ها مطلوب کسانی است که همواره به دنبال براندازی کشور بودند و این مطلوب نیست. همان‌طور که وزارت امور خارجه آمریکا در سال 89 جزو برنامه‌هایی که برای براندازی جمهوری اسلامی داشت، توسعه فیلترشکن بود و حتی گوشی های اپل را به نوعی در بازار ایران عرضه می‌کرد که بدون فیلترشکن کار نکنند.

وی در پایان اظهار کرد که پیام رسان و استفاده از ابزار ارتباطی، انتخاب کاربر است. سیاست کشور ترویج پیام رسان های بومی است و ما بر این اساس مصوباتی در شورای عالی فضای مجازی داشتیم و پیام رسان‌هایی هم در این حوزه فعالیت کردند، اما این پیام رسان‌ها باید خدمات و تنوع و کاربری‌های لازم را برای مردم فراهم کنند و اعتماد مردم را به دست بیاورند.