قمر اروپا سیاره مشتری شرایط مناسبی برای پشتیبانی از حیات بیگانه دارد

قمر اروپا سیاره مشتری شرایط مناسبی برای پشتیبانی از حیات بیگانه دارد

قمر اروپا سیاره مشتری موضوع کشف جدید دانشمندان در حوزه جستجوی حیات فرازمینی بوده که بر اساس داده‌های جمع‌آوری‌شده در بیش از 2 دهه پیش، اطلاعات جالبی را از توانایی‌های این جرم آسمانی برای میزبانی حیات بیگانه آشکار کرده است.

قمر اروپا سیاره مشتری یکی از اجرام آسمانی جالب‌توجه در منظومه شمسی ماست که در اطراف پنجمین سیاره منظومه گردش می‌کند و به تازگی موضوع تحقیق جدید دانشمندان در مورد توانایی‌های شکل‌گیری حیات فرازمینی در فواصل نزدیک زمین قرار گرفته است.

اقیانوس‌های قمر اروپا سیاره مشتری

وقتی فضاپیمای گالیله ناسا در سال 1997 از نزدیکی قمر اروپا می‌گذشت، داده‌هایی را ثبت کرد که نشان می‌دهند این جرم آسمانی در خود اقیانوس‌های پرآبی دارد؛ با اینکه بیست سال از زمان ثبت این داده‌های می‌گذرد، محققان به تازگی توانسته‌اند اطلاعات خود در مورد ماه اروپا را به روز کنند و حتی صحبت‌هایی در مورد وجود حیات فرازمینی بر روی این قمر مطرح کنند.

قمر اروپا سیاره مشتری شرایط مناسبی برای پشتیبانی از حیات بیگانه دارد

تصویری که با کنار هم گذاشتن عکس‌های ثبت‌شده توسط فضاپیمای گالیله در سال 1997 تهیه شده است.

اصل ماجرا به سال 1997 و زمانی برمی‌گردد که گالیله در ماموریت 14 ساله خود به دور مشتری، از میان نوعی مواد پخش‌شده از قمر اروپا عبور کرد.

در آن زمان دانشمندانی چون مارگارت کیولسون (Margaret Kivelson)، محقق ارشد پروژه گالیله، نمی‌دانستند که این ماده عجیب دقیقا چه ماهیتی داشته است، اما همانطور که اشاره کردیم،‌ تازه‌ترین بررسی‌های نشان می‌دهد که حدس‌های تیم کیولسون در دهه 90 درست بوده و قمر اروپا مشتری از خود بخار آب به فضا پرتاب کرده است.

قمر اروپا سیاره مشتری شرایط مناسبی برای پشتیبانی از حیات بیگانه دارد

در این عکس، قمر اروپا جرم آسمانی کوچک سمت راست است که در جلوی مشتری قرار گرفته و از دید فضاپیمای وویجر 1 به تصویر کشیده شده است.

البته گفته شده که داده‌های ثبت‌شده توسط تلسکوپ فضایی هابل در سال 2012 مهر تایید نهایی را به فرضیات اولیه کیولسون و تیمش زده است و همانطور که شیانژی جیا (Xianzhe Jia)، سرپرست تحقیق اخیر گفته، اطلاعات مورد نیاز بیش از بیست سال پیش در اختیار دانشمندان بوده است.

قمر اروپا سیاره مشتری شرایط مناسبی برای پشتیبانی از حیات بیگانه دارد

تصویری خیالی از پرواز فضاپیمای گالیله در میان بخارهای آزادشده از قمر اروپا مشتری

البته بررسی‌های دقیق‌تری در مورد قمر معروف انسلادوس که در اطراف سیاره زحل گردش می‌کند، باعث شده بود تا دانشمندان اطلاعات بهتری را در مورد بقایای بخار آب خارج‌شده از سطح قمرها جمع‌آوری کنند.

به این ترتیب، به دلیل حدس و گمان‌های مطرح‌شده در مورد اروپا، از گذشته تاکنون متخصصان جستجوی حیات فرازمینی توجه ویژه‌ای به این قمر داشته‌اند و ناسا هم برنامه‌ریزی کرده که در چند سال آینده پروژه ویژه‌ای به اسم “Europa Clipper” را برای مطالعه دقیق‌تر توانایی شکل‌گیری زندگی در این ماه مشتری کلید بزند.

از طرف دیگر سازمان فضایی اروپا (ESA) هم در حال آماده‌سازی فضاپیمایی به نام “Jupiter Icy Moons Explorer” است تا در کنار بررسی قمر اروپا سیاره مشتری دو مورد دیگر از ماه‌های جالب‌توجه این غول گازی را از نزدیک کاوش کند.

قمر اروپا سیاره مشتری شرایط مناسبی برای پشتیبانی از حیات بیگانه دارد

سطح قمر اروپا از دید کاوشگر گالیله؛‌ 1997

جیا در این رابطه می‌گوید که قدم بعدی برای کاوش بیشتر قمر شگفت‌انگیز اروپا تهیه نمونه‌های مستقیم از بخارات گازی این ماه است و کاوشگرهای مورد نظر سازمان‌های فضایی فوق پیشرفته ناسا و ESA این نمونه‌ها را در اولین فرصت تهیه می‌کنند. گفته شده که داغ‌ترین موضوع حال حاضر حوزه کشف حیات فرازمینی مشخص کردن وضعیت دقیق قمر اروپا برای پشتیبانی از زندگی است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

4 دیدگاه

  1. درود فراوووون!! کیا علیپور ممنونم بابت این مقاله!
    🙂

  2. روحانی و جهرمی رو بفرستین اونجا تا ما یکم از این زندگی جهنمی خلاص بشیم