شواهد حیات مریخی در یکی از خلیج‌های بریتانیا کشف شد!

شواهد حیات مریخی در یکی از خلیج‌های بریتانیا کشف شد!

شواهد حیات مریخی موضوع تحقیق جدید دانشمندان امپریال کالج لندن است که با بررسی منطقه‌ای جالب‌توجه در انگلستان، احتمال وجود مقادیر فوق‌العاده زیادی ماده ارگانیکی در سیاره سرخ را مطرح کرده‌اند!

شواهد حیات مریخی بر روی زمین یافت شد؛ در ابتدای خواندن این جمله اولین سوالی که در ذهن بسیاری از علاقه‌مندان پیش می‌آید این است که چگونه می‌شود که مدارک وجود شکلی از زندگی در سیاره سرخ بر روی سیاره ما وجود داشته باشد؟!

دانشمندان امپریال کالج لندن در قالب تحقیقی جدید، علاوه بر روشن کردن این ابهام صحبت‌های جالب‌توجهی در مورد وجود مقادیر زیادی ماده ارگانیک در سیاره چهارم منظومه شمسی مطرح کرده‌اند و باعث جنجالی شدن بحث وجود حیات بر روی مریخ شده‌اند.

شواهد حیات مریخی در انگلستان

در ساحل ژوراسیک منطقه دورست (Dorset) انگلستان، جریان‌های اسیدی عجیبی در خلیج کوچک سنت اوزوالد (St. Oswald)‌ وجود دارند که به واسطه شباهتشان به بقایای آبراهه‌های چند میلیارد ساله مریخ، مدتی است که مورد توجه دانشمندان قرار گرفته‌اند.

گفته شده وضعیت این جریان‌ها به شرایط باستانی سیاره سرخ شباهت زیادی دارد و بر اساس اطلاعات جمع‌آوری‌شده در جدیدترین پژوهش در خلیج سنت اوزوالد، محققان اعلام کرده‌اند که ممکن است در مریخ مقداری معادل مجموع ابعاد 12 هزار استخر استاندارد المپیک، ماده ارگانیک وجود داشته باشد!

شواهد حیات مریخی در یکی از خلیج‌های بریتانیا کشف شد!

این کشف باعث شده تا بحث در مورد شکلی باستانی از شواهد حیات مریخی داغ شود و از آنجایی که بررسی جریان‌های اسیدی از وجود مقادیر قابل‌توجهی اسیدهای چرب (موادی حیاتی برای شکل‌گیری زندگی) خبر داده و نوعی باکتری جان‌سخت در این جریان‌های اسید سولفوریک پیدا شده، احتمال وجود حیات در گذشته دور مریخ بالا رفته است.

دانشمندان معتقدند که نوعی مواد معدنی خاص حاوی آهن به نام گوئتیت (Goethite) باعث می‌شوند که سیاره مریخ سرخ رنگ باشد و همانطور که پروفسور مارک سفتون (Mark Sephton)، از متخصصان صاحب‌نظر این موضوع گفته است،‌ در تحقیق اخیر با بررسی توانایی گوئتیت در حفظ نشانه‌هایی از حیات می‌توان اطلاعات ارزشمندی را در مورد گذشته مریخ و وجود حیات میکروبی بر روی این جرم آسمانی به دست آورد.

شواهد حیات مریخی در یکی از خلیج‌های بریتانیا کشف شد!

سمت راست تصویر نمایی خیالی از وضعیت احتمالی مریخ در چند میلیارد سال پیش است.

جاناتان تن (Jonathan Tan)، یکی از نویسندگان تحقیق امپریال کالج می‌گوید که خلیج سنت اوزوالد نمونه کوچکی از یکی از دوره‌های تاریخی مریخ است که در آن با خشک شدن جریان‌های اسیدی، مواد معدنی گوئتیتی که توانایی حفظ اسیدهای چرب را دارند، به جا می‌مانند و همانطور که اشاره شد، این اسیدهای چرب می‌توانند نشانه‌هایی از وجود حیات باشند.

پروفسور سفتون جزو دانشمندانی است که باور دارند مریخ در میلیاردهای سال پیش بر روی خود آب داشته و از آنجایی که این ماده برای شکل‌گیری حیات نقشی بسیار مهم دارد، احتمال وجود نوعی از زندگی بر روی سیاره سرخ کم نیست.

البته تمامی این موضوعات در حد حدس و گمان هستند، اما همانطور که تیم امپریال کالج اعلام کرده‌اند با توجه به نتایج تحقیق اخیر، دانشمندانی که مسئولیت ارسال فضاپیما به مریخ و کاوش سطح سیاره سرخ را برعده ‌دارند از این به بعد نوع خاصی از مواد معدنی را به عنوان کاندیدای مناسبی برای اثبات وجود حیات باستانی در مریخ، مدنظر خواهند گرفت.

جدیدترین کاوشگر مریخی ناسا در سال 2020 به سیاره همسایه می‌رود و محققان پژوهش جدید امپریال کالج، در کنار دانشمندان سراسر جهان بی‌صبرانه منتظر رسیدن این فضاپیما به سیاره سرخ و شروع مرحله‌ی جدیدی از کاوش‌های مریخی هستند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

13 دیدگاه

  1. احمق ببین چه ترفندایی دارن مارو گیج کنن
    توی قران اومده ما اشرف مخلوقاتیم و بس

    • 1. چرا [مثلاً] نصیحتو با فحش شروع کردی؟
      2. این فقط یه خبره که بفرضِ صحت، کشفیاتِ قبلی (هم‌جنسیِ منظومۀ شمسی) رو ثابت میکنه؛ نه بیشتر
      3. نترس! اگه نخوای، هیچ ترفندی نمیتونه گیجت کنه
      4. توی همان قرآن کریم آمده:
      وَ لَقَدْ ذَرَأْنا لِجَهَنَّمَ کَثِیرًا مِنَ الْجِنّ وَ الْإنْسِ لَهُمْ قُلوبٌ لا یَفْقَهونَ بِها وَ لَهُمْ أَعْیُنٌ لا یُبْصِرونَ بِها وَ لَهُمْ آذانٌ لا یَسْمَعونَ بِها أُلائِکَ کَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُلائِکَ هُمُ الْغافِلونَ ﴿اعراف179﴾
      و بسیارى از جنّ و إنس را [در حقیقت] بابِ دوزخ آفریدیم [زیرا] دل دارند ولی [حقایق را] درنمی‌یابند؛ و چشم دارند ولی با آنها نمی‌بینند؛ و گوش دارند ولی با آنها نمی‌شنوند [لذا] آنان مانند چهارپایان بلکه گمراه‏ترند؛ آنها همان غافلان اند.
      5. اشرف مخلوقات بماند، آیا شیاطینِ آدم‌نما (داعش) بویی از انسانیتِ برده‌اند؟
      دی شیخ با چراغ همی‌گشت گِرد شهر
      -: کز دیو و دَد ملولم و انسانم آرزوست
      گفتند: یافت می‌نشود، گشته‌ایم ما
      گفت: آنکه یافت می‌نشود، آنم آرزوست
      6. وانگهی: گیرم پدرم بود فاضل، از فضل پدر مرا چه حاصل؟
      برای قاطیِ خوبا شدن، خیرخواهی و نکوکاری‌ لازمه

  2. ینی اینده ما مریخه؟؟

  3. سلام
    در مورد افرادی که میان چرت و پرت میگن
    و به دین ربط میدن . اینا اصلا موضوع شون بد جلوه دادن طرف مقابل هست ودین هست
    این تو صحبت هایی که با این جور افراد داشتم متوجه شدم
    اینا دنبال خراب کردن همه چیز هستن
    اصلا هم کاری ندارن موضوع چیه یک دفعه تو بحث های علمی چرت و پرت میگن
    لطفا هر جا این افراد دیدید بهشون بگید خفشو
    اصلا اینا کاری با هیچ ندارن و امدن تا خراب کنن
    ممنون
    موفق باشید

  4. مریخ خیلی سرد و خشکه باور کنید هیچ وقت برای حیات مناسب نمیشه

    • میشه با تولید گاز های گل خونه ای گرمش کرد. مقدار زیادی یخ هم وجود داره که با گرم شدنش اقیانوس ها و دریا ها تشکیل میشن. اکسیژن لازم هم توسط گیاه ها و جلبک ها یا باکتری های خاص که توانایی تولید بالایی دارند تولید میشه

  5. مرگ بر بریتانیا، همه ش شایعه س می خوان توجه مردم به بریتانیا جلب کنن تا تمرکز جهانیان از فلسطین برداشته بشه

    • فلسطین کیلو چند؟ سوریه کیلو چن؟ نصف مردم کشور خودمون گرسنن، برو بمیر بیچاره مریض فکری

      • درسته که باید اوّل به خودمون برسیم
        ولی آیا می‌رسیم؟ دیگریو ولش، خودِ من/تو [وجداناً] در حدّ توان مایه گذاشتیم؟
        وانگهی، ابراز همدردی که مایه نمی‌خواد
        همون سوئد/سوئیس هم [لاأقل زبانی] مسبّبِ جنایت/ویرانی/قحطی …و محکوم میکنن
        اینکه کسی بفکر نیس دلیل نمیشه من هم بفکر نباشم
        از اینجا رونده از اونجا مونده نشیم

    • یا خدا ببین با کیا شدیم 80 میلیون

  6. عجبیه این همه شواهد باید یه جا کشف شه