این سیاه چاله کلان جرم نورانی در هر دو روز یک خورشید را می بلعد!

این سیاه چاله کلان جرم نورانی هر دو روز یک خورشید را می‌بلعد!

سیاه چاله کلان جرم نورانی عظیمی به تازگی توسط دانشمندان کشف شده که علاوه بر درخشندگی بسیار زیاد، به دلیل نرخ رشد فوق‌العاده بالایش می‌تواند در مدت زمان دو روز، ستاره‌ای به بزرگی خورشید ما را قورت دهد!

سیاه چاله کلان جرم نورانی در نگاه اول اصطلاحی عجیب به نظر می‌رسد، چرا که به طور کلی، بر طبق اطلاعات پایه‌ای ما در مورد ماهیت سیاه چاله این اجرام به قدری گرانش قوی دارند که نور را هم در خود جذب می‌کنند و به همین دلیل امکان دیدن آن‌ها به صورت مستقیم وجود ندارد.

با این حال جالب است بدانیم که دانشمندان دانشگاه ملی استرالیا به تازگی خبر کشف یکی از نورانی‌ترین سیاه چاله‌های کلان جرم رصد شده در تاریخ را منتشر کردند که درخشندگی آن در مقایسه با ستاره‌های کهکشان ما بسیار زیاد است. اما شاید عجیب‌ترین نکته در مورد سیاه چاله فوق بزرگ یافت شده این باشد که نرخ رشد بالای آن باعث می‌شود تا این ماهیت توانایی بلعیدن اجرامی به بزرگی خورشید ما را در مدت زمان کوتاه دو روز،‌ داشته باشد!

سیاه چاله کلان جرم نورانی کشف‌شده سریع‌ترین نرخ رشد در میان سیاه چاله‌ها را دارد!

گفته شده که این سیاه چاله کلان جرم نورانی در مرکز یک شبه اختر (Quasar) به نام “SMSS~J215728.21-360215.1” قرار گرفته و تاکنون هیچ سیاه چاله‌ای با نرخ رشدی به بزرگی آن دیده نشده است. تحقیقان نشان می‌دهند که جرم این ماهیت عظیم حدودا 20 میلیارد برابر خورشید است و در هر میلیون سال،‌ بزرگی آن 1 درصد بیشتر می‌شود.

کریستین ولف (Christian Wolf)، یکی از نویسنده‌های تحقیق مربوط به کشف سیاه چاله کلان جرم نورانی اخیر گفته است که به دلیل اینکه به صورت روزانه مقادیر عظیمی از گازهای مختلف توسط این سیاه چاله مکیده می‌شود، اصطکاک و حرارت زیادی در داخل آن به وجود می‌آید و به همین خاطر، درخشندگی سیاه چاله از برخی از کهکشان‌های دیده‌شده هزاران بار بیشتر است!

این سیاه چاله کلان جرم نورانی در هر دو روز یک خورشید را می بلعد!

ولف برای درک بهتر ویژگی‌های این جرم عظیم آسمانی می‌گوید که اگر قرار بود سیاه چاله مورد نظر در مرکز کهکشان راه شیری قرار داشت، نور آن در آسمان شب حدودا 10 برابر بیشتر از نور منعکس‌شده از ماه کامل بود و در کمال شگفتی، میزان اشعه ایکس ساطع‌شده توسط آن به حدی زیاد بود که حیات بر روی زمین شکل نمی‌گرفت.

البته نیازی به نگرانی نیست چرا که فاصله ما از این سیاه چاله کلان جرم نورانی تقریبا 12 میلیارد سال نوری تخمین زده شده است؛ با این حال نکته جالبی که شاید تمامی مخاطبان با شنیدن عدد مربوط به این مسافت به آن توجه نکنند این است که تصویر دیده‌شده از سیاه چاله توسط دانشمندان استرالیایی، مربوط به وضعیت این جرم آسمانی در 12 میلیارد سال پیش است.

این سیاه چاله کلان جرم نورانی در هر دو روز یک خورشید را می بلعد!

بنابراین آنچه که محققان دیده‌اند به مدت زمان نسبتا کوتاهی بعد از رویداد آغازکننده دنیا، یعنی بیگ بنگ یا همان انفجار بزرگ مربوط می‌شود؛ ولف در این رابطه اظهار کرده که کسی نمی‌داند که چگونه یک سیاه چاله کلان جرم در مدت زمان کوتاهی پس از بیگ توانسته به این ابعاد عظیم برسد.

تیم این دانشمندان کشف اخیر را به کمک ماهواره جیا سازمان فضایی اروپا (ESA) و تجهیزات پیشرفته ناسا (NASA) ثبت کرده‌اند؛ از طرف دیگر گفته شده که یافتن سیاه چاله‌هایی با توانایی رشد سریع اتفاق نادری است و به همین خاطر ولف و همکارانش در مورد کشف خود بسیار هیجان‌زده هستند و ابراز امیدواری کرده‌اند که در سال‌های آینده بتوانند اجرام مشابهی با ویژگی‌های شگفت‌انگیزتر کشف کنند.

مقاله مربوط به این سیاه چاله کلان جرم نورانی در ژورنال “Publications of the Astronomical Society of Australia” به چاپ رسیده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

9 دیدگاه

  1. با این حال نکته جالبی که شاید تمامی مخاطبان با شنیدن عدد مربوط به این مسافت به آن توجه نکنند این است که تصویر دیده‌شده از سیاه چاله توسط دانشمندان استرالیایی، مربوط به وضعیت این جرم آسمانی در 12 میلیارد سال پیش است.!!!! اینو درک نمیکنم ! خب فرض کن من الان با تلسکوپ این سیاهچاله رو دارم میبینم در فاصله 12 ملیارد سال نوری از زمین ! یعنی اینی که میبینم مال الان همین لحظه نیست ؟ مال 12 ملیارد سال پیشه ؟ چه جوری میشه ؟

  2. اگه این سیاه چاله 12 میلیارد سال پیش به این اندازه بوده

    حالا 120 برابره اندازه اش !! (اگه به همین روال رشد کرده باشه)

  3. بسیار جالب بود و آینده و حیات این کهکشان خیلی تاریک و خطرناکه

  4. گشنشه بچه م، حتمی روزه س افطاری می خوره

  5. کی خورشید ما رو بخوره ما هم بخوره راحت شیم