سپر دفاع موشکی

سپر دفاع موشکی برای هواپیماهای بزرگ نیروی دریایی آمریکا

نیروی دریایی آمریکا با توجه به تمرکز این کشور در مقابله با قدرت‌های بزرگ مانند چین و روسیه که جنگنده‌های پیشرفته‌ای در اختیار دارند، در نظر دارد تا هواگردهای بزرگ و غیر رزمی خود را به نوعی سپر دفاع موشکی مجهز کند که موشک‌های هوا به هوا را منهدم خواهد کرد.

در اوایل ماه حاضر میلادی، نیروی دریایی درخواستی را برای یک سامانه جدید به صنایع نظامی اعلام کرد. این طرح “سامانه اقدامات متقابل حفاظت شخصی از روش مقابله سخت” یا به اختصار HKSPCS نام دارد. این سامانه شامل چندین موشک رهگیر است که در یک غلاف متصل و یا درون خود هواگرد قرار می‌گیرند و یا این که یک پهپاد به این موشک‌ها مجهز شود و هواگرد را اسکورت کند.

سپر دفاع موشکی
هواپیمای ترابری C-130 هرکولس، هواپیمای گشت دریایی P-8 پوسایدون و دیگر هواگردهای نیروی دریایی که در مقابل موشک‌های هوا به هوا بی دفاع هستند به این سپر دفاع موشکی مجهز خواهند شد. هر چند که معمولا چنین هواگردهایی در فاصله امن از جنگنده‌های دشمن عمل می‌کنند، اما همیشه همه چیز بر طبق نقشه پیش نمی‌رود و گاهی ممکن است این دسته از هواگردها نیز با آتش دشمن مواجه شوند. روسیه و چین نیز که وابستگی آمریکا به این هواگردهای پشتیبانی بزرگ را دریافته‌اند، موشک‌هایی با برد زیاد برای شکار آن‌ها توسعه داده‌اند. موشک‌های R-37M و KS-172 روسی و PL-15 چینی به همین منظور طراحی شده‌اند.

سپر دفاع موشکی

موشک PL-15

چنین سامانه‌ای حفاظت تمام و کمال را برای هواگرد فراهم نخواهد کرد. حتی در صورتی که صد در صد موفق عمل کند، جنگنده دشمن می‌تواند به راحتی با نزدیک شدن به هواگرد، آن را با توپ خود ساقط کند. با این حال این سپر دفاع موشکی می‌تواند تا سر رسیدن جنگنده‌های خودی، برای هواگردهای بزرگ‌تر زمان بخرد.
این سامانه مشابه سامانه‌های حفاظت فعال است که برای محافظت از تانک‌ها در مقابل موشک‌های ضد تانک بر روی آن‌ها نصب می‌شود. در هر دو مورد، پلتفرم‌های تحت حفاظت به قدری بزرگ هستند که نمی‌توانند از موشک‌ها فرار کنند و بنابراین باید آن‌ها را نابود کنند. هر چند که هواگردهای نظامی معمولا برای منحرف کردن موشک‌های هدایت راداری و فروسرخ به چف و فلیر مجهز هستند، اما یک سامانه حفاظت فعال می‌تواند سطح بالاتری از محافظت را برای آن‌ها فراهم کند.

نیروی هوایی آمریکا نیز به دنبال طرح مشابهی برای حفاظت از سوخت‌رسان‌ها، هواپیماهای ترابری و هواپیماهای جاسوسی خود است. به همین منظور دو سال پیش قراردادی به ارزش 14 میلیون دلار را با کمپانی ریتیان برای تحقیق در مورد دو سامانه جدید به امضا رساند. یکی از این سامانه‌ها، “مهمات حفاظت شخصی کوچک” بود. به گفته وزارت دفاع این سامانه با ایجاد توانایی دفاع شخصی و نفوذ به حریم هوایی دشمن برای هواگردهای یاد شده با کمترین تاثیر بر روی توانایی حمل بارشان، به ایجاد برتری هوایی کمک خواهد کرد.

 

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. امریکا روز به روز روبه جلو میرن ما روبه عقب