سنسور تیراندازیاب سبک

سنسور تیراندازیاب سبک ، جایی برای پنهان شدن تک تیراندازان نمی‌گذارد!

سنسور تیراندازیاب سبک وسیله‌ای بسیار کاربردی است که با نصب روی سلاح سربازان،‌ به محض شلیک گلوله از سوی دشمن، محل شلیک را شناسایی و به نیروها اطلاع می‌دهد تا به آن سمت آتش بگشایند.

سنسور تیراندازیاب سبک روی تفنگ سربازان نصب می‌شود و به آنان در یافتن تیراندازهای دشمن کمک می‌کند. فرض کنید سربازان مشغول حرکت در زمین‌های ناشناخته هستند و ناگهان از سویی به سویشان شلیک می‌شود. بسته به شرایط و زمین، پیدا کردن محل اختفای تیرانداز می‌تواند بسیار سخت باشد. اما امروزه به لطف سنسورهای تیراندازیاب این کار در زمانی بسیار کوتاه صورت می‌گیرد.

سنسور تیراندازیاب سبک

یکی از جدیدترین این سنسورها، نمونه‌ای سبک وزن به نام PEARL است که به لطف اندازه بسیار کوچک و وزن کمش، به آسانی روی تفنگ سربازان نصب می‌شود. این سنسور توسط کمپانی دفاعی فرانسوی Metravib طراحی شده و با استفاده از سنسورهای صوتی، سریعا محل اختفای تیرانداز دشمن را شنایایی می‌کند.

این سنسور تیراندازیاب سبک موج ضربه‌ای تولید شده هنگام شلیک تفنگ‌ را شناسایی می‌کند. هنگام شلیک، این موج به همه جهت‌ها پخش شده و سنسنور PEARL با استفاده از سنسورهای صوتی پیشرفته خود، می‌تواند این موج را رهگیری و منشا آن را پیدا کند. PEARL با این روش می‌تواند تفنگ‌های سبک همچون تپانچه (کلت) تا تفنگ‌هایی با کالیبر سنگین‌تر همچون کالیبر 7.62 (مانند کلاشنیکوف) را تشخیص دهد.

البته سنسور تیراندازیاب فناوری نظامی جدیدی نیست؛ پیش‌تر چندین نمونه‌ از آن‌ها ساخته و عملیاتی شده‌اند، اما بر خلاف PEARL، آن‌ها بسیار بزرگ و سنگین بوده و قابلیت نصب روی تفنگ و یا کلاه‌خود رزمی سربازان را ندارند.

سنسور تیراندازیاب سبک

با نصب سنسنور تیرانداز یاب سبک PEARL، به محض شلیک به سوی سرباز، سنسور محل آن‌ را پیدا کرده و با استفاده از لامپ‌های LED که به شکل فلش هستند، با دقت 7.5 درجه در راستای افق، به محل شلیک اشاره می‌کند. این سنسور جهت و ارتفاع محل شلیک را مشخص کرده و به سرباز این امکان را می‌دهد تا به سمت محل اختفای تیرانداز آتش بگشاید.

سنسنور تیرانداز یاب سبک PEARL طوری طراحی شده که حتی در میدان‌های نبرد شهری و مناطق کوهستانی نیز محل اختفا را با دقت پیدا می‌کند. زیرا در اینگونه مناطق، صدای تفنگ پس از شلیک چندین بار انعکاس پیدا کرده و یافتن منشا سخت‌تر از محیطی مانند دشت و بیابان است. از دیگر قابلیت‌های این سنسور این است که می‌تواند صدای شلیک نیروهای خودی را از شلیک نیروهای دشمن تشخیص دهد.

سنسور تیراندازیاب سبک

کار با این سنسور بسیار ساده بوده و طراحی و کنترل آن فاقد هرگونه پیچیدگی است. هیچ سیمی از این دستگاه آویزان نیست و کنترل آن نیز تنها با سه عدد دکمه روی آن انجام می‌شود.

سازندگان این سنسور را یک وسیله دفاعی معرفی می‌کنند، در حالی که به نظر بیشتر جنبه تهاجمی دارد تا تدافعی؛ زیرا سربازان با این وسیله به سرعت می‌توانند محل اختفای نیروهای دشمن همچون مدافعان را پیدا و آنان را سرکوب کنند. سازنده همچنین مدعی است که این فناوری آنان امتحان خود را در نبرد پس داده و در میدان‌های جنگ عراق، افغانستان، بالکان و مالی در آفریقا با موفقیت شرکت داشته است.

ناگفته نماند نمونه پیشرفته‌تری از PEARL به نام PILAR نیز توسط همین کمپانی فرانسوی ساخته شده که قادر است فاصله تیرانداز، مختصات محل وی روی GPS و همچنین محل اختفای تیرانداز روی نقشه را نیز نشان دهد. البته PILAR قدری بزرگتر از PEARL است و قابل نصب روی تفنگ نیست.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. سلاح های جدید