مرورگر کروم

گوگل HTTPS را پروتکل پیش‌فرض مرورگر کروم کرد

از این به بعد پروتکل HTTPS، پروتکل پیش‌فرض مرورگر کروم گوگل خواهد بود. پیش از این استفاده از اچ تی تی پی اس یک مزیت به شمار می‌رفت، به همین دلیل مرورگر گوگل کروم در صورت استفاده، وب سایت را با نام سبز نشان می‌داد. اما به زودی، استفاده از HTTPS یک الزام تلقی خواهد شد.

پیشتر، وب سایت‌های استفاده‌کننده از پروتکل اچ تی تی پی اس استثنا تلقی می‌شدند، اما امروز بیش از نیمی از وب سایت‌های سرتاسر وب، عمل ارسال و دریافت داده را به صورت رمز شده و ایمن انجام می‌دهند. به همین مرورگر کروم گوگل نیز از این پس به شیوه‌ای دیگر به پروتکل HTTPS نگاه خواهد کرد.

طی سال‌های اخیر، گوگل به عنوان غول وب، وب سایت‌ها را به روش‌های مختلف به مهاجرت به پروتکل ایمن اچ تی تی پی اس وادار کرده است. به لطف این اصرار، شرکت‌های بیشتر و بیشتری شعبه مجازی خود را ایمن کردند. پس اکنون نوبت به آن رسیده تا به شیوه‌ای متفاوت از قبل به مرور صفحه‌های وب بپردازیم.

مرورگر کروم

مهاجرت از HTTP به HTTPS در مرورگر کروم

در حال حاضر، وب سایت‌هایی که از همان پروتکل قدیمی و غیر ایمن اچ تی تی پی استفاده می‌کنند، دارای برچسب خاصی درون مرورگر کروم نیستند، چرا که این استاندارد محسوب شده و وب سایت‌های استفاده‌کننده از اچ تی تی پی اس، خاص تلقی می‌شوند. به همین دلیل اگر وب سایتی از این پروتکل استفاده کند، برچسبی سبز رنگ با عنوان “Secure” (ایمن) در کنار آدرس دامین آن در مرورگر گوگل کروم نمایش داده خواهد شد.

 

اما به زودی این روال تغییر پیدا می‌کند. بر اساس پست جدیدی که در وبلاک کرومیوم منتشر شده است، بعد از عرضه نسخه 69 مرورگر کروم، دیگر خبری از برچسب سبز رنگ نمایش‌دهنده استفاده یک وب سایت از پروتکل HTTPS نخواهد بود. علاوه بر آن، علامت قفل نیز از این مرورگر حذف می‌شود.

پست Google

مدتی بعد و همزمان با عرضه نسخه 70 مرورگر کروم، نه تنها وب سایت‌های استفاده‌کننده از اچ تی تی پی اس یعنی پروتکل ایمن، با برچسبی خاص نمایش داده نمی‌شوند، بلکه وب سایت‌های فاقد آن که اکنون از اچ تی تی پی پیش‌فرض استفاده می‌کنند، با برچسب قرمز رنگ “Not Secure” (غیر ایمن) مشخص خواهند شد. به عبارت دیگر، استفاده از پروتکل HTTPS حالت پیش‌فرض مرورگر تلقی می‌شود، مگر این که عکس آن ثابت شود.

دلیل اعمال این تغییر توسط گوگل، تلاش برای نمایش اهمیت آن به ایمنی کاربران است، به این معنی که استفاده از پروتکل اچ تی تی پی اس یک اجبار بوده و دیگر همانند قبل مزیت محسوب نمی‌شود.

فراموش نکنید اگرچه بهتر است تمامی وب سایت‌ها فارق از نوع فعالیتشان از HTTPS استفاده کنند، اما تاکید بهره بردن از آن، بیشتر بر روی وب سایت‌هایی است که از کاربران داده‌هایی را دریافت می‌‌کنند. به عنوان نمونه وب سایتی که کاربران تنها اطلاعات آن را دریافت کرده و مطالبش را می‌خوانند، نیازی به رمزنگاری اطلاعات ندارد. چنین وب سایتی، از کاربران اطلاعاتی دریافت نمی‌کند تا بلکه آن‌ها را به خاطر عدم رمزنگاری به خطر بیندازد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*