رام اندروید

3 چیزی که درباره رام اندروید باید بدانید

امکان استفاده از رام اندروید یکی از اصلی‌ترین دلایلی است که کاربران را به استفاده از این سیستم عامل تشویق می‌کند. اما مفهوم رام اندروید و یا رام کاستوم برای بسیاری از کاربران نامفهوم است. مگر رام به معنی حافظه (فقط) خواندنی نیست؟

همه می‌دانیم رام (ROM) نوعی از حافظه است که تنها می‌توان از روی آن اطلاعاتی را خواند و ما قادر به نوشتن اطلاعات بر روی آن نیستیم. اما رام اندروید مفهوم کاملا متفاوتی داشته و در واقع یکی از جذابیت‌های اصلی این سیستم عامل محسوب می‌شود. استفاده از رام اندروید یک مزیت بزرگ تلقی شده و سبب از بین رفتن محدودیت‌ها می‌شود.

منظور از رام اندروید در واقع سیستم عاملی است که بر روی دستگاه شما اجرا می‌شود. در ادامه، برخی از حقایق مربوط به رام اندروید که هر کاربر استفاده‌کننده از دستگاه‌های دارای این سیستم عامل باید بداند را بررسی می‌کنیم.

تعدد رام‌ های اندروید

اگرچه به ظاهر، گوشی های هوشمند و تبلت ها دارای یکی از دو سیستم عامل موبایل آی او اس و یا اندروید هستند، اما برخلاف آی او اس، می‌توان شاخه اندروید را به زیر شاخه‌های بیشتری تقسیم کرد. گوشی های اندرویدی، از آنجایی که به دست شرکت‌های مختلفی تولید می‌شوند، از نظر نرم افزاری تفاوت‌های بسیار زیادی با یکدیگر دارند، هر چند پایه تمامی آن‌ها اندروید محسوب می‌شود.

رام اندروید

هر شرکت گوشی‌ساز بعد از دریافت اندروید اصطلاحا خام، آن را به شیوه‌ای دلخواه به منظور منحصربه‌فرد شدن سیستم عامل برای محصولاتش سفارشی‌سازی می‌کند. به همین دلیل اگرچه گوشی های سامسونگ، ال جی و یا دیگر شرکت‌ها امروز همگی دارای سیستم عامل‌های پلتفرم موبایل اندروید هستند، اما حتی در صورت استفاده از یک نسخه آن، با یکدیگر تفاوت‌های زیادی دارند.

علاوه بر تعدد رام‌ های اندروید رسمی که توسط گوشی‌سازان توسعه پیدا می‌کند، جامعه بسیار بزرگی نیز در دنیای اینترنت وجود دارد که تمرکزشان بر روی توسعه رام اندروید سفارشی‌سازی شده قرار دارد. در واقع آن‌ها سیستم عامل‌های موبایل مبتنی بر اندرویدی هستند که به جای شرکت‌های سازنده گوشی های هوشمند، توسط دیگر شرکت‌ها و یا حتی افراد توسعه پیدا کرده‌اند. برخی افراد حتی اقدام به سفارشی‌سازی یکی از سیستم عامل‌های اندروید تنها به منظور استفاده شخصی می‌کنند.

ویژگی‌های رام اندروید سفارشی‌سازی شده

درست همانند رام اندروید اختصاصی سامسونگ، که برخی قابلیت‌هایش درون اندروید خام وجود ندارد، در رام های سفارشی‌سازی شده نیز ویژگی‌هایی را مشاهده می‌کنید که در دیگر نسخه‌ها وجود ندارد. درون این رام ها، تنظیمات و ویژگی‌هایی اضافه می‌شوند که به صورت پیش‌فرض تعریف نشده‌اند.

رام اندروید

همواره یکی از اصلی‌ترین دلایل تشویق کاربران به استفاده از رام اندروید سفارشی، دریافت آپدیت به صورت پیاپی بوده است. گوشی‌سازان معمولا تنها برای بهترین گوشی های خود (پرچمداران)، آن هم به صورت محدود، اقدام به انتشار به‌روزرسانی می‌کنند، به همین دلیل کاربران باید به دنبال راه چاره‌ای به منظور عقب نماندن از قابلیت‌های نرم افزاری روز باشند.

خیلی از گوشی های اندرویدی قدیمی، کاملا فراموش شده محسوب می‌شوند و شرکت سازنده از سال‌ها قبل پشتیبانی از آن‌ها را به طول کامل متوقف کرده است. در این شرایط تنها با استفاده از یک رام اندروید سفارشی می‌توان گوشی را به چرخه حیات برگرداند. به وسیله نصب یک رام سفارشی، نه تنها گوشی های هوشمند قدیمی مجددا قابل استفاده می‌شوند، بلکه ویژگی‌های جدیدترین دستگاه‌ها را نیز دریافت خواهند کرد.

عدم نیاز بیشتر کاربران به رام اندروید کاستوم

نبود قابلیت‌های کافی درون گوشی های هوشمند، سبب می‌شد کاربران تلاش کنند به وسیله نصب یک سیستم عامل اندروید سفارشی‌سازی شده، این خلا را برطرف کنند. اما امروز گوگل امکانات پیش‌فرض زیادی را به پلتفرم موبایل خود افزوده و سال به سال نیز به وسیله معرفی یک سیستم عامل جدید، به دایره قابلیت‌های آن اضافه می‌کند. به همین دلیل برای کاربران عادی، دیگر نیازی به نصب رام اندروید سفارشی وجود ندارد.

رام اندروید

نباید فراموش کرد نصب رام کاستوم، لزوما همیشه سبب بهبود دستگاه نشده و در بسیاری از مواقع، آسیب‌هایی به آن وارد می‌کند و یا از برخی قابلیت‌های پیش‌فرضش می‌کاهد. به عنوان نمونه، یکی از پیش نیازهای نصب سیستم عامل اندروید سفارشی، روت کردن دستگاه است. روت کردن فرآیندی است که حین انجام آن، همواره احتمالا برک شدن گوشی (تبدیل شدن دستگاه به یک پاره آجر) وجود دارد!

از طرفی دیگر، کارکرد برخی قسمت‌های سخت افزاری نیازمند وجود سیستم عامل پیش‌فرض دستگاه هستند. به عنوان بهترین نمونه باید به دوربین دوگانه گوشی های هوشمند اشاره کنیم. آیا رام اندروید سفارشی‌سازی شده‌ای که قصد استفاده از آن را دارید، دارای کدهای برنامه‌نویسی لازم به منظور بهره بردن از ویژگی‌های چنین دوربینی است؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*