شواهد جدید وجود سیاره مرموز 9 در منظومه شمسی را تایید می‌کنند!

شواهد جدید وجود سیاره مرموز 9 در منظومه شمسی را تایید می‌کنند!

سیاره مرموز 9 یک جرم آسمانی در خارجی‌ترین لبه‌های منظومه شمسی است که در ادامه‌ی کشف شواهد قبلی در مورد آن، به تازگی یافته‌های جدید دانشمندان احتمال وجود آن را به شدت بالا برده‌اند.

سیاره مرموز 9 موضوعی است که از مدت‌ها پیش در جریان تحقیقات دانشمندان مورد توجه قرار گرفت؛ به صورت کلی منظومه شمسی ما در کنار سیارک پلوتون که در فاصله بسیار دوری از خورشید قرار گرفته، 8 سیاره دارد و بررسی‌های ستاره شناسان تا پیش از این نشان داده است که احتمال وجود یک جرم آسمانی بزرگ در آن ‌سوی پلوتون وجود دارد. در همین رابطه اخیرا محققان شواهد هیجان‌انگیزی کشف کرده‌اند که شانس واقعی بودن سیاره 9 را از همیشه بالاتر می‌برد؛ در بررسی این موضوع با ما همراه باشید.

اطلاعات جدید در مورد سیاره مرموز 9

این کشف جدید به جرمی آسمانی که به اندازه یک سیاره کوتوله بزرگ بوده و با نام “2015 BP519” شناخته می‌شود، مربوط است؛ ستاره شناسان اخیرا رصد کرده‌اند که این سنگ بزرگ نسبت به پلوتون در فاصله بیشتری از خورشید حرکت می‌کند و برخلاف هشت سیاره موجود، در راستای صفحه گردش سیاه‌ها واقع نشده است.

گفته شده که 2015 BP519 حدودا 54 درجه با صفحه مربوط به چرخش سیاره‌ها زاویه دارد، اما نکته جالب اینجاست که بر اساس برآوردها، دانشمندان گفته‌اند برای حرکت عجیب و زاویه‌دار این سنگ به دور خورشید، به احتمال قوی باید جرم آسمانی دیگری با ابعادی 10 برابر زمین و دورتر از نپتون وجود داشته باشد که با نیروی گرانش خود این سیارک را در سر جایش نگه دارد.

شواهد جدید وجود سیاره مرموز 9 در منظومه شمسی را تایید می‌کنند!

دیوید گردز (David Gerdes)، یکی از اعضای تیم تحقیقاتی این کشف از دانشگاه میشیگان گفته است که یافته‌های او و همکارانش نمی‌توانند وجود سیاره مرموز 9 را به صورت صد درصدی تایید کنند، اما چنین اطلاعاتی بحث واقعی بودن این جرم آسمانی را داغ‌تر می‌کند.

تیم گردز از سال 2014 بر روی این تحقیق کار کرده‌اند و اطلاعات مورد استفاده آن‌ها در جریان پروژه‌ای به نام “Dark Energy Survey” برای کاوش بخش‌های ناشناخته فضا تهیه شده است. در سال‌ها پیش چند محقق با بررسی وضعیت برخی از اجرام آسمانی کمربند کویپر (Kuiper Belt) در لبه منظومه شمسی اعلام کردند که یک جرم اسمانی با مشخصات سیاره مرموز 9 باید تغییرات مشاهده‌شده در این اجرام را ایجاد کرده باشد.

پس از این اتفاق بررسی‌های دقیق‌تر نشان داد که در طول زمان چنین اجرامی در اثر گرانش سیاره مرموز ما در مداری زاویه‌دار نسبت به مدار منظومه شمسی قرار می‌گیرند؛ این در حالی است که گردز و همکارانش هم بر اساس همین نتیجه‌گیری و با توجه به زاویه موجود در گردش 2015 BP519، صحبت‌های اخیر در مورد سیاره نه را مطرح کرده‌اند.

شواهد جدید وجود سیاره مرموز 9 در منظومه شمسی را تایید می‌کنند!

شبیه‌سازی مدارگردی 2015 BP519

همانطور که اشاره شد، در شبیه‌سازی‌های انجام‌شده قرار دادن یک سیاره در جایگاه احتمال سیاره مرموز 9 باعث می‌شود که اطلاعات جمع‌آوری‌شده در مورد 2015 BP519 منطقی‌تر به نظر برسند و با وجود اینکه تیم گردز اعلام کرده‌اند که بررسی‌های دقیق‌تری در این رابطه نیاز است و باید اجرام آسمانی مشابهی مورد مطالعه قرار بگیرد، احتمال وجود سیاره 9 از همیشه بیشتر شده است.

البته باید توجه داشته باشیم که مقاله تهیه‌شده توسط این ستاره شناسان هنوز مورد تایید داوران ژورنال مسئول بررسی پژوهش قرار نگرفته است؛ توضیح احتمالی دیگری برای وضعیت عجیب 2015 BP519 این است که در اوایل عمر منظومه شمسی، یک اتفاق ناشناخته باعث ایجاد این مدارگردی شده و اساسا سیاره دیگری غیر از هشت سیاره منظومه وجود ندارد. با این تفاسیر انتظار می‌رود که بررسی‌های دقیق‌تر در آینده ابهامات این موضوع را یک بار برای همیشه روشن کنند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

7 دیدگاه

  1. ادم هر روز به عقل و شعور خودش شک میکنه

  2. روزی دوتا سیاره مرموز پیدا میشه

  3. اون سیاره بسیار بزرگتر که روی مدار چرخش این سیاره اثر گذاشته یعنی ممکنه نیبیرو یا سیاره ایکس باشه؟؟؟؟!!!!

  4. این همه ثروت مردمو این امریکای احجمق میده ناسا
    میخان تو کار خدا دخالت کنن