تلسکوپ TESS

تلسکوپ TESS ، شکارچی سیارات فراخورشیدی، اولین تصویر خود را مخابره کرد

تلسکوپ TESS که هدفش کشف سیارات فراخورشیدی است، ماه پیش به فضا پرتاب شد. این تلسکوپ اکنون اولین تصویر خود را به زمین ارسال کرده است. آغازی که با خبرهای هیجان‌انگیز بسیاری در ادامه همراه خواهد بود.

یک ماه از پرتاب ماهواره جستجوی سیارات فراخورشیدی گذری یا TESS می‌گذرد. هدف این ماهواره، کشف دنیاهای بیگانه اطراف سایر ستارگان نزدیک به خورشید بوده که اکنون نخستین تصویر خود را با موفقیت به زمین ارسال کرده است.

مدار این تلسکوپ، بسیار بیضوی بوده و به آن اجازه می‌دهد تا وسعت زیادی از آسمان را تحت پوشش تصاویر خود دربیاورد. هنوز یک مرحله دیگر از اوج‌گیری این ماهواره برای رسیدن به مدار نهایی خود باقی مانده است که حدود یک هفته دیگر انجام خواهد شد.

مدت زمان پیشنهاد شده برای ماموریت تلسکوپ TESS دو سال است که پس از آن احتمال تمدید ماموریتش وجود دارد. اما اکنون، تلسکوپ TESS در حال آماده‌سازی خود برای آغاز ماموریت هیجان‌انگیزش است. اولین تصویر توسط یکی از دوربین‌های نصب‌شده بر این تلسکوپ نیز تهیه شده است. این تصویر که از ناحیه صورت فلکی قنطورس در نیم‌کره جنوبی آسمان ثبت شده، بیش از 200 هزار ستاره را نمایش می‌دهد.

تلسکوپ TESS

اولین تصویری که توسط یکی از چهار دوربین مستقر روی تلسکوپ TESS تهیه شده است. این تلسکوپ ناحیه‌ای از آسمان به وسعت 400 برابر ناحیه قابل مشاهده در این تصویر را در طول دو سال ماموریت خود تحت پوشش قرار خواهد داد.

ستاره درخشان بتا قنطورس در گوشه پایین و سمت چپ تصویر مشخص است. انتظاری که از تلسکوپ TESS می‌رود، عکس‌برداری از بیش از 400 برابر ناحیه‌ای است که در این تصویر نمایان است. این تلسکوپ‌، با زیر نظر گرفتن تغییرات روشنایی ستارگان، کوچکترین کاهش نوری را ثبت می‌کند. کاهش نوری که ممکن است توسط عبور یک سیاره، از برابر قرص ستاره خود اتفاق افتاده باشد. تلسکوپ کپلر که بیش از 70 درصد از 3700 سیارات فراخورشیدی را کشف کرده، از همین روش بهره برده است. روشی که به نام پدیده گذر معروف بوده و موفق‌ترین روش در کشف دنیاهای فراخورشیدی است.

پیش‌بینی می‌شود که تعداد سیارات کشف‌شده توسط تلسکوپ TESS به اندازه تعداد کشف‌شده توسط کپلر برسد و یا حتی از آن بیشتر شود. یک مزیت مهم این تلسکوپ نسبت به کپلر این است که تمرکزش روی ستاره های نزدیکتر به خورشید است. به این ترتیب پس از کشف یک سیاره، تلسکوپ‌های زمینی راحت‌تر می‌توانند رصد گذر سیارات را ادامه دهند و همینطور با طیف‌سنجی برخی از آنها، اطلاعات بیشتری از سیاره مورد نظر بدست آورند.

علاوه بر آن، تلسکوپ 8.8 میلیارد دلاری جیمزوب که در سال 2020 پرتاب خواهد شد، قادر است تا جو برخی از سیارات کشف‌شده توسط TESS را بررسی کند. جیمزوب به دنبال نشانه‌های وجود بخار آب، اکسیژن، متان وسایر گازهایی می‌پردازد که هرکدام می‌توانند نشانه‌ای از وجود حیات بر سطح یک سیاره فراخورشیدی باشند.

مجموع هزینه‌های این تلسکوپ تاکنون رقمی حدود 300 میلیون دلار را به خود اختصاص داده است که یک ماه پیش توسط راکت فالکون 9، توسط شرکت اسپیس ایکس و از پایگاه کیپ کارناوال در ایالت فلوریدا به فضا پرتاب شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

5 دیدگاه

  1. فرض کنیم سیاره ای پیدا بشه که توش حیات باشه ! وقتی که انسان تحت هیچ شرایطی نمیتونه بره روی اون سیاره قدم بزاره ، چه ارزشی داره پیدا کردنش ؟

  2. کسی از اینا هم سر در میاره؟؟

  3. بینهایت بزرگه فضا وخیلی زیبا

  4. درود فراوووون بسیار ممنونم بابت این مقاله ى عالللللللى!!
    🙂