خودروی زرهی جگوار

خودروی زرهی جگوار ؛‌ زره‌ کوب بی‌رحم دیگری از فرانسه

صنایع دفاعی نکستر فرانسه به تازگی از پیش‌نمونه خودروی زرهی جدید خود موسوم به جگوار رونمایی کرده که علاوه بر انجام ماموریت شناسایی، نقش زره کوب و شکار خودروهای زرهی دشمن را نیز برعهده دارد. خودروی زرهی جگوار پیش از نمایشگاه نظامی یوروستوری 2018 رونمایی شده است.

خودروی زرهی جگوار (ERBC Jaguar) یک زره‌پوش 6×6 ساخت کمپانی دفاعی فرانسوی نکستر (Nexter) است که به منظور انجام ماموریت شناسایی و شکار خودروهای زرهی طراحی شده است. جگوار حتی از خودروی رزمی پیاده نظام آمریکایی M2 برادلی (Bradley) نیز مسلح‌تر است. ارتش فرانسه در نظر دارد 248 دستگاه خودروی زرهی جگوار خریداری کند که از این تعداد 110 دستگاه تا سال 2025 تحویل داده خواهد شد.

خودروی زرهی جگوار

ERC 90 و AMX-10RC

خودروی زرهی جگوار قرار است جایگزین سه خودروی زرهی شناسایی مسلح و زره‌ کوب فرانسوی AMX-10RC، وب مفیستو (VAB Mephisto) و ERC 90 شود که به ترتیب به توپ 105 میلی‌متری،‌ موشک‌های ضد زره هات (HOT) و توپ 90 میلی‌متری مسلح هستند. این سه خودرو همگی بیش از سه دهه است که در ارتش فرانسه خدمت می‌کنند و تسیلحات آنان امروزه منسوخ به شمار می‌رود.

خودروی زرهی جگوار

وب مفیستو هنگام شلیک هات

توپ 105 و 90 میلی‌متری دیگر قادر نیست از جلو زره تانک‌های امروزی را بشکافد و موشک فرانسوی-آلمانی هات نیز در مقایسه با دیگر موشک‌های ضد زره هم‌کلاس خود همچون تاو 2 (TOW II) آمریکایی بسیار ضعیف است و در توان آن برای نابودی زره‌ تانک‌های مدرن امروزی تردید است.

جگوار 3 خدمه شامل راننده، فرمانده و توپچی دارد. خودروی زرهی جگوار 6 چرخ بوده و به لطف موتور 500 اسب بخاری خود، با چالاکی می‌تواند روی هر نوع سطحی حرکت کند؛ بیشینه سرعت این خودروی 25 تنی 90 کیلومتر بر ساعت است.

خودروی زرهی جگوار

جگوار به برجک الکترو-اپیتکال PASEO ساخت کمپانی هوافضا،‌ امنیتی و دفاعی فرانسوی سافران (Safran) مجهز است که از آن برای شناسایی و نظارت بر دشمنان استفاده می‌کند. این برجک می‌تواند در شب و روز و در هر شرایط آب و هوایی، دشمن را از فواصل بسیار دور به صورت دستی و یا کاملا خودکار تشخیص داده و به سنسورها و دوربین‌های ویدیویی بسیار با کیفیت با وضوح بالا، دید در شب و فروسرخ و همچنین تصویر ساز فروسرخ و سیستم فاصله یاب لیزری مجهز است. این برجک همچنین توان تشخیص هدف را داشته و می‌تواند اطلاعات لازم برای هدفگیری توپ، تیربار و موشک را برای خدمه فراهم کند.

از دیگر تجهیزات نصب شده روی این خودرو می‌توان به سیستم تیراندازیاب صوتی Pilar V ساخت کمپانی دفاعی فرانسوی Metravib اشاره کرد که قادر است در صورت شلیک گلوله توسط دشمن، جهت، ارتفاع، فاصله تیرانداز، مختصات محل وی روی GPS و همچنین محل اختفای تیرانداز روی نقشه را نیز نشان دهد.

تسلیحات خودروی زرهی جگوار شامل یک توپ خودکار 40 میلی‌متری فرانسوی-انگلیسی مدل CTA 40 است که گلوله‌های تلسکوپی مدرن را شلیک می‌کند؛ گلوله‌هایی که فقط در ارتش‌های امروزی وارد خدمت شده‌اند. در این نوع گلوله‌ها، مرمی کاملا درون غلاف قرار داد تا بدین ترتیب گلوله جای کمتری اشغال کند و بتوان تعداد بیشتری گلوله درون خشاب بارگذرای کرد. برد آتش موثر این توپ بیش از 1.5 کیلومتر است و جگوار از آن برای نابودی زره پوش‌های سبک و خودروهای نظامی و همچنین هلیکوپترها و پهپادها استفاده می‌کند.

خودروی زرهی جگوار

موشک ضد زره MMP

و اما برای مقابله با استحکامات و صد البته تانک‌های مدرن دشمن، جگوار به موشک‌های ضد زره اروپایی مدرن MMP مسلح است. پرتابگر این موشک‌ها درون برجک پنهان است و هنگام نیاز سریعا بیرون آمده و شلیک می‌کند. پرتابگر 2 موشک آماده شلیک و 2 موشک آماده بارگذاری سریع دوباره دارد. MMP بیش از 4 کیلومتر برد داشته و می‌توان حتی پس از شلیک نیز آن را هدف گیری کرد. به این معنی که خدمه در صورت مواجه شدن با یک تهدید ناگهانی، به سرعت و بدون نیاز به هدف گیری موشک، می‌توانند آن را شلیک کنند و پس از شلیک اقدام به هدف‌ گیری و یا تغییر هدف موشک کنند.

این موشک دارای سر جنگی دو مرحله‌ای است و پس از نابودی زره واکنشی انفجاری، بیش از 1000 میلی‌متر در زره اصلی تانک نفوذ می‌کند و به لطف قابلیت حمله از بالا و شیرجه روی تانک، زره هیچ تانکی تاب ایستادگی در برابر آن را ندارد؛ زیرا در این روش حمله، موشک تانک را از ضعیف‌ترین بخش زره مورد حمله قرار می‌دهد. MMP همچنین دارای قابلیت حمله مستقیم است و با این روش می‌توان استحکامات و هواگردهای کم سرعت و کم ارتفاع دشمن همچون هلیکوپترها را هدف قرار داد. ناگفته نماند این موشک می‌تواند بیش از 2 متر در بتن مسلح نفوذ و سنگرها را نابود کند.

هدایت موشک نیز بسته به هدف و شرایط نبرد یا به روش تلویزیونی و توسط کاربر انسانی و یا به روش تصویر سازی فروسرخ و بی نیاز از کاربر انسانی (به صورت خودکار) صورت گرفته و به عبارتی به روش شلیک کن-فراموش کن عمل می‌کند.

خودروی زرهی جگوار

دیگر تسلیحات خودروی زرهی جگوار شامل یک تیربار چندمنظوره 7.62 میلی‌متری است که به صورت کنترل از راه دور از درون برجک توسط فرمانده کنترل می‌شود. این تیربار برای هدف قرار دادن اهداف سبک و نیروهای پیاده کاربرد دارد. پرتابگرهای نارنجک دودزا نیز از دیگر تسلیحات جگوار هستند که در دو طرف برجک نصب شده‌اند.

زره این خودرو در برابر شلیک مستقیم مهمات سنگین 14.5 میلی‌متری، ترکش‌های توپ 155 میلی‌متری، مین و بمب‌های کنار جاده‌ای موسوم به IED با وزن بیش از 10 کیلوگرم نیز مقاوم است. همچنین امکان افزودن یا کاستن از زره جگوار نیز به بسته به میدان نبرد و نوع زمین وجود دارد. برای مثال هنگام گشت زنی در آفریقا که خطر چندانی برای زره پوش‌ها وجود ندارد، به منظور صرفه جویی در مصرف سوخت،‌ جگوار می‌تواند با سبک‌ترین حالت زره خود سفر کند. در حالی که اگر بخواهد مقابل روس‌ها قرار گیرد، نیاز به حداکثر زره اضافی ممکن دارد!

خودروی زرهی جگوار

به منظور محافظت از سیستم‌های داخلی، جگوار برجک زرهی بزرگی دارد. برخلاف برادلی آمریکایی که پرتابگر موشک و نارنجک اندازش روی برجک قرار داد، در جگوار این بخش‌ها به دورن برجک می‌روند تا از آن‌ها محافظت بیشتری به عمل آید.

تمامی این قابلیت‌ها از خودروی زرهی جگوار یک جنگ افزار بسیار توانمند ساخته که می‌تواند تقریبا با هر منطقه جنگی‌ای سازگاری پیدا کرده و مناسب نبرد در آن منطقه باشد. جگوار می‌تواند تا برد 4 کیلومتری با هر نوع هدفی، اعم از نیروهای پیاده تا سنگین‌ترین هدف‌های حاضر در خشکی، یعنی تانک‌ها، درگیر شود.

در دنیای خودروهای شناسایی، دو نمونه خودرو داریم. نمونه اول شامل خودروهای مسلح سبک است که پنهانی اقدام به شناسایی کرده و خود را از دید دشمن پنهان می‌کنند. گروه دیگر که جگوار نیز از آنان محسوب می‌شود، کاملا عکس گروه اول هستند.

خودروی زرهی جگوار

و اما آیا جگوار به آمریکایی‌ها نیز می‌خورد؟ در حال حاضر آمریکایی‌ها از نمونه شناسایی مسلح زره‌پوش برادلی استفاده می‌کنند. یک نمونه مسلح‌تر با زره‌ کمتر از جگوار نیز به خوبی می‌تواند نیازهای ارتش آمریکا در این زمینه را برطرف کند. در حال حاضر سپاه تفنگداران دریایی آمریکا (USMC) به دنبال جایگزینی برای خودروی زرهی شناسایی مسلح LAV-25 است و جگوار فرانسوی می‌تواند یکی از نامزدهای احتمالی باشد. البته همچنان از قابلیت‌ دوزیست بودن جگوار اطلاعاتی در دست نیست؛ بیان این نکته خالی از لطف نیست که دوزیست بودن خودرو برای سپاه تفنگدارن دریایی آمریکا بسیار مهم است و خودروهای آنان باید قابلیت شناور ماندن و حرکت در آب را داشته باشند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

6 دیدگاه

  1. زره پوش بدی نیست اما بدنه اش بیشتر به ماشین زره پیاده شبیه است
    تا یک apc واقعی

  2. فرانسه جمعیتش از ما کمتره

    چه طور ما ازش ماشین وارد می کنیم!

    با 68 میلیون جمعیت چه طور هواپیما تولید می کنه!

    این همه پول نفت ایران کجا رفت!

    اگر تنها 20 میلیارد دلار از پول نفت رو به هر دو جوان که سالانه ازدواج می کنند پرداخت کنیم، هم یک آپارتمان 80 متری خواهند داشت و هم یک ماشین 80 میلیون تومانی!

    پول نفت کجاست!
    حق من کجاست!

    باید گریست

    با سپاس

    • 95 درصد مردم ایران ماهانه دارن یارانه نقدی میگیرن یارانه سوخت شامل بنزین و گازوئیل تا یارانه برق و غیره تا حقوق ماهیانه که دولت به چندین میلیون کارمندش پرداخت میکنه پول نفت اینجاها میره

  3. حرب الله نابودش میکنه این فرانسه خودن خارو

  4. بجان خودم اینا دارن اماده جنگ میشن