دارویی شگفت‌انگیز برای مقابله با از دست رفتن حافظه در فضا کشف شد

کشف دارویی شگفت‌انگیز برای مقابله با از دست رفتن حافظه در فضا

از دست رفتن حافظه در فضا یکی از آثار مخرب پدیده تشعشات کیهانی است که در محیط خارج از جو زمین سلامت فضانوردان را تهدید می‌کند؛ در همین رابطه به تازگی دارویی جالب‌توجه برای مقابله با این مشکل ساخته شده است.

از دست رفتن حافظه در فضا پدیده‌ای است که در اثر پرتوهای کیهانی برای فضانوردانی که در خارج از اتمسفر سیاره فعالیت می‌کنند، اتفاق می‌افتد و در کنار تاثیرات مخرب این تشعشات بر روی بدن انسان، سلامت اعصاب مغز افراد را مورد تهدید قرار می‌دهد.

با این وجود جالب است بدانیم که دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا (UCSF) به تازگی کشف کرده‌اند که یکی از داروهای کمپانی داروسازی Plexxikon این قابلیت را دارد که از مغز فضانوردان در مقابل این پرتوهای کیهانی محافظت کند. آخرین آزمایش‌ها بر روی موش‌ها نشان داده است که داروی مورد نظر با جایگزینی سلول‌های مورد تشعشع قرار گرفته در سیستم دفاعی با سلول‌های سالم، جلوی از دست رفتن حافظه در فضا را می‌گیرد.

دارویی شگفت‌انگیز برای مقابله با از دست رفتن حافظه در فضا کشف شد

اما جالب‌ترین نکته در مورد این دارو تاثیرات بلند مدت آن است؛ تست‌ها نشان داده که موش‌هایی که از ماده مورد نظر مصرف نکرده بودند تا سه ماه پس از قرار گرفتن در معرض پرتوهای کیهانی در به یادآوردن خاطرات مشکل داشتند، اما سایر موش‌ها به کمک قرص مورد بحث دچار چنین مشکلاتی نشدند.

مقابله با از دست رفتن حافظه در فضا برای سفرهای مریخی بسیار مهم است!

از آنجایی که بحث سفر انسان به مریخ از هر زمانی بیشتر داغ شده و سازمان‌های فضایی و کمپانی‌های خصوصی هوافضا مانند اسپیس ایکس در حال آماده‌سازی تجهیزات خود برای تسخیر سیاره سرخ هستند، این دستاورد از اهمیت زیادی برخوردار است، چراکه مسافران مریخ باید برای رسیدن به این جرم آسمانی برای مدت‌های طولانی در معرض تشعشعات کیهانی قرار بگیرند و همچنین بر روی سیاره‌ای متفاوت از کره خاکی ما زندگی کنند.

با این تفاسیر خبر نسبتا خوشحال‌کننده اعلام‌شده در این رابطه به زمان آماده شدن دارو مربوط است؛ محققان گفته‌اند که به واسطه وجود ترکیباتی مشابه به این نوع قرص‌ها در داروهای استفاده‌شده برای درمان بیماری‌های مربوط به سرطان، انتظار می‌رود که ماده مورد نظر بسیار زودتر در دسترس فضانوردان قرار بگیرد و همچنین، گفته شده احتمال استفاده از این دارو در روند درمانی بیماران مبتلا به آلزایمر هم وجود دارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

7 دیدگاه

  1. مگه حافظه رو از دست میدن؟؟؟

  2. درود بسیار به این دانشمندان عزیز!!!
    🙂

  3. درود بسیار به این دانشمندان عزیز!!!
    🙂

  4. درود بسیار به این دانشمندان عزیز!!!
    🙂

  5. اصلا مگه مرض دارید برید فضا که همه چی یادتون بره