بررسی اولیه گوشی رد هیدروژن وان

بررسی اولیه گوشی رد هیدروژن وان – Red Hydrogen One

در این مقاله به بررسی اولیه گوشی رد هیدروژن وان (RED Hydrogen One)، نخستین گوشی سازنده‌ی مطرح دوربین های عکاسی در جهانی می‌پردازیم. هیدروژن وان از طراحی خاص ماژولار، نمایشگر هولوگرافیک و امکاناتی ویژه بهره‌مند است که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهید شد.

کمپانی رد میزبان یک رویداد خبری ویژه با نام “RED Pioneers” بود که در آن برای نخستین بار گوشی هیدروژن وان خود را در معرض دید عموم قرار داد. بی‌تردید این محصول، یکی از جذاب‌ترین گوشی های سال‌های اخیر است که این بار با برندی به جز اپل، گوگل یا سامسونگ معرفی می‌شود. آن یک گوشی اندرویدی 5.7 اینچی با مشخصات بالارده است،‌ اما این مشخصات نمی‌توانند اهداف کمپانی رد را بیان کنند. به همین بهانه ما که در این رویداد حضور پیدا کرده‌ بودیم، قصد داریم به نگاه نزدیک و بررسی اولیه گوشی رد هیدروژن وان بپردازیم.

بررسی اولیه گوشی رد هیدروژن وان

ما کمپانی RED را با دوربین های 4K بالارده خود نظیر “Weapon” و “Epic-w” میشناسیم و هیچگاه تا این زمان، آن‌ها وارد بازی گوشی های هوشمند نشده‌اند. این گوشی نیز مطابق سایر گوشی های بازار نیست و مواردی فراتر از آن‌ها را ارائه می‌کند. شرکت سازنده ادعا می‌کند که رد هیدروژن وان پایه و اساس یک سیستم چند بعدی رسانه‌ای برای آینده است. هیدروژن وان در واقع یک سیستم ماژولار قدرتمند است که می‌تواند حرف های زیادی برای گفتن داشته باشد.

به همین خاطر است که بر روی قاب پشتی مجموعه‌ی بزرگی از پین‌ها را می‌بینید تا این گوشی به سایر دوربین‌های شرکت RED متصل شود و به کاربران اجازه دهد دیگر ماژول‌ها از جمله لنز‌های مخصوص را نیز به آن متصل کنند. اگر این فقط یک گوشی هوشمند ماژولار بود، ما باید منتظر می‌ماندیم تا ماژول‌ها به اندازه کافی برای آن تولید شوند تا در موردش صحبت کنیم. دیگر محصولات مشابه نتایج مشابهی را در این بخش داشته‌اند؛ به طور مثال می‌تواند به عرضه تعداد زیادی ماژول از سوی شرکت Moto اشاره کرد.

بررسی اولیه گوشی رد هیدروژن وان

RED در حال حاضر برنامه ریزی برای شروع یک برنامه ماژولار است و آن‌ها با یک سنسور بزرگ دوربین آغاز خواهند کرد. البته رد هنوز آماده‌ی ارائه اطلاعات دقیقی از این ماژول نیست،‌ اما مطمئنیم که این طرح قطعا می‌تواند قدرتی نزدیک به دوربین های حرفه‌ای DSLR‌ را به گوشی ببخشد. به گفته‌ی Jim Jannard مدیرعامل کمپانی رد، این شرکت می‌خواهد هر لنز دوربین سنتی را به پشت گوشی اتصال شدنی کند. وی در پاسخ به یک سوال، به شوخی عنوان کرد که این پشتیبانی کاملا محدود است و فقط با لنزهای فوجی، کانون، نیکون، لایکا و غیره کار خواهد کرد.

قیمت بیش از هزار دلاری هیدروژن وان

ما با بررسی اولیه گوشی رد هیدروژن وان متوجه اندازه بزرگ این گوشی شدیم. نمونه‌های اولیه تولید رسیده از این محصول حتی بزرگ‌تر از آیفون 8 پلاس است که با یک درگاه USB نوع C، اسپیگرهای استریو و یک جک هدفون همراه است. بدنه‌ی این گوشی از جنس آلومینیوم یا تیتانیوم است که به ترتیب این مدل‌ها با قیمت 1195 دلار و 1595 دلار به فروش می‌رسند. دو طرف گوشی به شکل مارپیچ طراحی شده است تا در دست گیری آن آسان شود و کلید پاور نیز در سمت راست قرار گرفته است که شما می‌توانید یک اسکنر اثر انگشت را نیز در زیر آن بیابید. جنس این گوشی بسیار مقاوم است و با در دست گیری گوشی قطعا احساس خواهید کرد که به سختی این محصول با خسارت همراه می‌شود.

در بررسیه اولیه گوشی رد هیدروژن وان ما واقعا قادر به انجام کارهای استانداردی نبودیم که به طور معمول با یک گوشی هوشمند در نگاه‌های نخستین انجام می‌گیرد. به طور مثال ما نتوانستیم دوربین‌ها را تست کنیم و سرعت و میزان پاسخگویی گوشی را بیازماییم. این محصول فقط یک نمونه تولیدی اولیه است، به همین خاطر باید کمترین انتظارها را از آن داشت.

بررسی اولیه گوشی رد هیدروژن وان

یک پردازنده اسنپدراگون 835 که حالا کمی قدیمی شده در زیر قاب گوشی جای خوش کرده است،‌اما به نظر آن به اندازه کافی سریع خواهد بود تا از پس هر کاری برآید. صادقانه باید بگوییم، اگر به دنبال خرید یک گوشی استاندارد هستید، احتمالا هدفتان را از انتخاب این گوشی با معیارهای اشتباهی انتخاب کرده‌اید. بی‌تردید این به یک گوشی کاملا کارآمد تبدیل خواهد شد، اما در این قیمت، آنچه که واضح است ماژول‌های قابل خریداری برای آن است.

نمایشگر هولوگرافیک view-4

نوآوری دیگری که در گوشی هیدروژن وان وجود دارد، استفاده از یک تکنولوژی نمایشگر جدید است که خود کمپانی نام آن را view-4 می‌نامد. این به کاربران اجازه می‌دهد تا یک نمایشگر 2560 در 1440 پیکسلی را از یک نمایشگر 2 بعدی به یک نمایشگر هولوگرافیک 3 بعدی تبدیل کنند. البته این چیزی نیست که برای عکاسان مناسب باشد. اما ما دو دموی مختلف از نمایشگر view-4 این گوشی را در رویداد معرفی آزمایش کردیم. در ابتدا ما فیلم‌های مختلفی را مشاهده کردیم و دریافتیم که این گوشی در زمینه‌ی تکنولوژی 3 بعدی یک گام جلوتر از سایر گوشی ها است. به خصوص این که ما قادر به حرکت و کج کردن گوشی بدون هرگونه در هم شکستن افکت‌های سه بعدی بودیم. این حالت در هر دو حالت افقی و عمودی کار می‌کند. هرچند بهترین عملکرد سه بعدی در یک گوشی هوشمند را ما در هیدروژن وان دیدیم،‌ اما هنوز هم جای کار دارد و باید بهتر شود.

بررسی اولیه گوشی رد هیدروژن وان

آخرین گوشی که به طور عملی از یک نمایشگر 3 بعدی برخوردار بود، گوشی آمازون فایر فون بود که البته آن با شکست مواجه شد. با استفاده از آن گوشی، ترکیبی از تجربه بد 3 بعدی باعث شد تا آمازون فایر فون نه تنها خود آن، بلکه بخش تجارت موبایلی آمازون نیز نابود شود. اما کمپانی رد در حال برنامه ریزی برای ارائه یک سرویس استریمینگ مختص هیدروژن وان است تا بتواند محتوای هولوگرافیک را به کاربرانش ارائه کند.

تماس تصویری هولوگرافیک

دومین دمو نیز چشم گیر بود. همراه این دیوایس من یک مکالمه تصویری ساده با شخص دیگری در اتاق را داشتم. از آنجایی که هر دو از گوشی هیدروژن وان و یک اپلیکیشن به نام هولو چت استفاده می‌کردیم، می‌توانستیم چهره‌ی یکدیگر را به صورت همزمان به صورت هولوگرافیک ببینیم. بر روی قاب جلویی این گوشی دو دوربین سلفی قرار گرفته است که امکان ساخت یک افکت سه بعدی را می‌دهند. جدا از این که RED چگونه این افکت را اعمال می‌کند، آن به شکل یک فیلتر علمی تخیلی دستی عمل می‌کند. مدیرعامل RED به ما گفته است که یک لایه ویژه زیر نمایشگر ال سی دی گوشی تعبیه شده است و زمانی که فعال شود، قادر خواهد بود تا نور را در چند جهت به جای دو جهت در صفحه نمای‌های استاندارد ساطع کند. رد همچنین عملکردی فراتر از ترکیب 2 عکس برای ساخت یک تصویر 3 بعدی را انجام می‌دهد. به نظر من آن‌ها در تلاش ببرای استفاده از یک الگوریتم جهت ترکیب وایای مختلف از دو لنز هستند.

این تکنولوژی هولوگرام است، اما نمی‌تواند عمق زیادی نسبت به صفحه نمایش بگیرد. پس من به این دلیل نمی‌توانم به دنبال خرید گوشی هیدروژن وان باشم، اما باید اعتراف کرد که چنین چیزی در یک گوشی می‌تواند جذاب باشد.

سیستم صوتی قدرتمند

کمپانی رد همچنین بازی بزرگی بر روی صدای این گوشی انجام داده و از اسپیکرهای استریو داخلی همراه با یک جک هدفون بر روی آن قرار داده است. سازنده ادعا می‌کند که سیستم صوتی گوشی می‌تواند یک افکت صدای فراگیر مجازی را از طریق الگوریتم‌های موجود بسازد. در دموی این بخش، ما از صدای A3D استفاده کردیم که نه تنها صدای غنی‌تری نسبت به سایر گوشی‌ها از اسپیکرهای گوشی خارج شد، بلکه آن بلندتر هم بود. برای گوش کردن موسیقی با هدفون نیز افکت بسیار جذابی بر روی صدا اعمال می‌شود. این تکنولوژی باعث می‌شود تا صدایی که به گوش شما می‌رسد مستقیما از پشت و بالای شما نیز احساس شود تا حس قرار داشتن در یک کنسرت موسیقی را به دست آورید.

بررسی اولیه گوشی رد هیدروژن وان

کمپانی رد تکنولوژی‌های شگفت انگیزی را در نخستین گوشی هوشمند خود به ارمغان آورده است که همه‌ی آن‌ها توانستند در بررسی اولیه گوشی رد هیدروژن وان ما را شگفت زده کنند. حال ما منتظر خواهیم ماند تا ببینیم آیا مشتریان بابت این تکنولوژی‌ها به سمت استفاده از این گوشی خواهند آمد؟ البته توجه داشته باشید که مشتریان دوربین های RED خاص هستند و تعداد آن‌ها زیاد نیست، پس احتمالا هدف رد تعداد زیادی از خریداران نیست.

به اعتقاد من طراحی و قیمت این گوشی باعث می‌شود تا افراد عادی به سمت خرید این گوشی نروند و محصولات معمول بازار را به هیدروژن وان ترجیح دهند. به عنوان یک دیوایس با قابلیت مشاهده و ساخت هولوگرام، این یک پیشرفت تکنیکی محسوس نسبت به آنچیزی است که در گذشته دیده بودیم؛ اما آیا واقعا کسی نیاز به تماشای چنین چیزی در گوشی خود دارد؟ به عنوان یک سیستم ماژولار نیز، چون تاریخچه‌ی محصولاتی با این طراحی خوب نیست، هیدروژن وان باید تلاش زیادی برای اثبات خود کند.

بررسی اولیه گوشی رد هیدروژن وان

در واقع بخش عظیمی از هیدروژن وان قابلیت‌های تلفنی آن نیست، بلکه در خدمت اکوسیستم دوربین های شرکت رد است. اگر این شرکت بتواند راهی برای ساختن یک راه ارتباطی با دیگر دوربین‌ها به جز رد نیز پیدا کند، می‌توان آن زمان موفقیت هیدروژن وان را محتمل‌تر دانست. فراتر از آن ما باید در انتظار محصول نهایی باشیم و آن زمان در موردش قضاوت کنیم.

کمپانی رد قرار است گوشی هیدروژن وان خود را در اواخر سال 2018 میلادی روانه‌ی بازار کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

5 دیدگاه

  1. خخخخ اخه یکی به اون احمقی که این پست روگذاشتع یگه وقتی این گوشی توبازارنیست چراپست میزاری چرااخه؟مرض داری میدوتی من دنبال خرید این گوشیم توایران ولی هیچی نیست سرم درد گرفت اه

  2. با چکش زدن روش فک کنم

  3. شبیه این رادیو قدیمیاس