نام کمپانی های بزرگ

5 ویژگی مهم و مشترک نام کمپانی های بزرگ و موفق دنیا

نام کمپانی های بزرگ و موفقی مانند آدیداس، مک‌دونالد،‌ نایکی و دیگر شرکت‌های معروف مشخصه‌هایی دارند که در شهرت برند آن‌ها تاثیر مهمی می‌گذارند؛ در ادامه 5 وجه اشتراک این نام‌ها را بررسی می‌کنیم.

نام کمپانی های بزرگ شاید در نگه اول از اهمیت خاصی در شهرت و اعتبار این شرکت‌ها برخوردار نباشد، اما همانطور که کارشناسان و صاحب‌نظران بازاریابی اعلام کرده‌اند،‌ یک اسم کوتاه، زیبا و در عین حال تاثیرگذار می‌تواند به اندازه کیفیت محصول و خدمات در موفقیت کمپانی‌ها اثر بگذارد و شور و اشتیاق صاحبان کسب و کار برای خدمت‌رسانی به مشتریان را نشان دهد.

به همین دلیل است که بسیاری از شرکت‌های نوپا در ابتدای شروع به کار خود بر روی این موضوع تمرکز می‌کنند. از طرف دیگر تغییر نام شرکت هم موضوعی است که نمونه‌های زیادی از آن وجود دارد و در این رابطه هم می‌توان گفت که اگر یک کمپان در ابتدا اسم مناسبی را برای خود انتخاب نکرده باشد، هیچ وقت برای تغییر برند شرکت دیر نیست؛ به عنوان مثال جالب است بدانیم که کمپانی ال جی در ابتدا بانام بلند لاکی و گولد استار (Lucky and GoldStar) شناخته می‌شد و یا شرکت نیسان پیش از این تحت نام داتسون فعالیت می‌کرد.

به صورت کلی فرمولی برای نامگذاری شرکت ها به شیوه مناسب وجود ندارد، اما اگر قصد دارید تا بیشتر در این رابطه اطلاعات کسب کنید و نکاتی جالب را در مورد موضوع انتخاب اسم بیزنس بدانید،‌ با ما همراه باشید تا 5 مورد از مشخصه‌های مشترک نام  کمپانی‌ های بزرگ را با هم مرور کنیم.

5 فاکتور مشترک نام کمپانی های بزرگ

1. بهترین اسم‌ها به‌یادماندنی هستند

افرادی که در این رابطه تجربه دارند پیشنهاد می‌کنند که در زمان انتخاب اسم نباید بیش از حد عجله کرد و کسانی که به دنبال اسمی مناسب برای کسب و کار خود هستند، باید به اندازه کافی زمان صرف کنند و به خوبی در مورد این قضیه فکر کنند.

5 ویژگی مهم و مشترک نام کمپانی های بزرگ و موفق دنیا

اما نکته مهم در مورد مشخصه اول از لیست ویژگی‌های نام کمپانی های بزرگ این است که اگر زمان کافی برای انتخاب اسم صرف شود، اسم‌هایی که بیشتر از همه به‌یادماندنی هستند و به راحتی در خاطر می‌مانند از مابقی نام‌ها جدا می‌شوند و دیگر لازم نیست که آن‌ها را مرور کنیم؛ این ویژگی تقریبا در اسم تمامی غول‌های فناوری و بیزنس دیده می‌شود.

2. هرچه کوتاه‌تر، بهتر!

علاوه بر موفقیت و درآمد بالا، شرکت‌هایی مانند فیس بوک، نایکی، ای بی، پیکسار و توییتر وجه اشتراک دیگری هم دارند؛ اسم هیچ کدام این شرکت‌ها بیشتر از دو سیلاب نیست و در عین سادگی،‌کوتاه و روان هم هست.

5 ویژگی مهم و مشترک نام کمپانی های بزرگ و موفق دنیا

مختصر بودن اسم علاوه بر تلفظ راحت‌تر، ‌به رعایت کردن مشخصه اول لیست یعنی به‌یادماندنی بودن اسم هم کمک می‌کند و در حالی که باعث می‌شود تا نام بیزنس، اصطلاحا به راحتی در زبان بچرخد، فراموش کردن اسم را هم سخت می‌کند.

3. عملکرد نام فراموش نشود

در زمان انتخاب اسم، عملکرد سرویس مورد نظر و یا کل شرکت نباید نادیده گرفته شود و ارتباط داشتن نام با مشخصه‌ای از محصول یا کمپانی بسیار مهم است.

5 ویژگی مهم و مشترک نام کمپانی های بزرگ و موفق دنیا

به عنوان مثال، در سال 1998 زمانی که مارک اندریسون (Marc Andreessen)، بنیانگذار شرکت نت اسکیپ بر روی یک نرم افزار متن‌باز کار می‌کرد،‌ مرورگر کمپانی، یعنی موزاییک (Mosaic) با وجود برآورده کردن خواسته‌ها از نظر اندریسون سرعت و امنیت زیادی نداشت.

به همین دلیل اندریسون تصمیم گرفت که برنامه مورد نظرش را از اول بنویسد و این بار یک گودزیلا را برای برطرف کردن مشکلات خلق کند؛ در سال 2002 محصولی با نام موزیلا (ترکیب موزاییک و گودزیلا) از طرف نت اسکیپ منتشر شد و تغییر بزرگی را در فضای مجازی ایجاد کرد. مرورگر پرچم‌دار موزیلا، یعنی فایرفاکس، همچنان یکی از معروف‌ترین مرورگرها جهان است.

4. برخی از اسم‌ها داستانی در پشت خود دارند

رساندن مفهوم و برخورداری از پیش‌زمینه و داستانی جالب هم در بین نام کمپانی های بزرگ ویژگی مهمی است؛ در روز شکرگزاری سال 1904 وقتی شرکت تراکتورسازی هولت (Holt Tractor Company) یک عکاس را برای تصویربرداری از جدیدترین تراکتور بخار خود استخدام کرد،‌ بنیانگذار شرکت، بنجامین هولت شنید که این عکاس در مورد شباهت تراکتور به یک کاترپیلار (Caterpillar) یا همان کرم صدپا صحبت کرده است.

5 ویژگی مهم و مشترک نام کمپانی های بزرگ و موفق دنیا

همان وقت بود که هولت اسم کاترپیلار را برای تراکتور انتخاب کرد و حدودا 6 سال بعد این اسم به‌یادماندنی برای کل شرکت ساخت تجهیزات کاترپیلار ثبت شد. به همین دلیل است که گفته شده، الهام گرفتن از محیط اطراف و اشخاصی که با آن‌ها سر و کار داریم در نامگذاری بسیار مهم است.

5. اختراع کلمات آنقدرها هم عجیب نیست!

گاهی اوقات ساختن یک اسم با ترکیب کلمات یا تغییر دادن املای عبارت‌های آشنا می‌تواند گزینه مناسبی باشد؛ شرکت‌هایی مانند گوگل یا اسنپ چت اسم خود را مستقیما از داخل کتاب‌ها انتخاب نکرده‌ بودند، چرا که این اسم‌ها تا پیش از آن‌ها وجود نداشتند.

5 ویژگی مهم و مشترک نام کمپانی های بزرگ و موفق دنیا

به صورت کلی مورد آخر فهرست مشخصه‌های نام کمپانی های بزرگ به فاکتورهای خلاقیت و اصالت مربوط می‌شود؛ افراد باتجربه در زمینه نامگذاری بیزنس پیشنهاد می‌دهند که با تغییر دادن کلمه‌های آشنا، ایجاد غلط املایی عمدی در اسم و یا هر روش دیگری که در نوع خود منحصر به فرد است، می‌توان اسمی مانند فیس بوک را به وجود آورد که در کنار خاص بودن، بسیاری از ویژگی‌های قبلی فهرست را هم در خود دارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

9 دیدگاه

  1. این چیزایی که گفته شد همه ئرسته ولی مطمئنا در مورد ایران صدق نمیکنه. اگه بخواید شرکت ثبت کنید متوجه میشد که اینقدر در انتخاب اسم سخت میگیرن که حتما باید ایرانی باشه و معنی داشته باشه و کمتر از 3 سیلاب نباشه مغایر با فرهنگ اسلامی و آرمان های انقلاب و چه و چه نباشه که عملا نمیتونی اسم خوب و کاربردی انتخاب کنی

  2. google اختراع نیست دوست عزیز
    از ریاضیات میاد
    اگه اسم گوگل رو حداقل توی گوگل سرچ میکردی متوجه می شدی
    (طبق معمول تایید نمیشه ولی بالاخره حداقل یک نفر میبینه، لطفا عزیزی که تایید نمیکنی, به نویسنده اش بگو 🙂 )

    • وقت بخیر
      در ابتدا، با تشکر از لحن دوستانه و محبت آمیز شما کاربر عزیز باید بگم که اصل کلمه google از عبارت googolplex اومده و اگر شما حداقل یک خورده دقت کنید به این کلمه متوجه میشید که املا دو عبارت یکی نیست؛ داخل متن هم اشاره شده که میشه برای نام گذاری املا کلمات رو تغییر داد و بحث مطرح شده در مورد این کلمه هم به همین نکته مربوط میشه…
      ممنون از توجهتون

  3. همشون نماد فراماسونریسن

  4. این فیس بوک همیشه اسمش هست نمیدونم چه سریه