تنها درصد ناچیزی از جوانان به تخت بودن سیاره زمین باور دارند!

تنها درصد ناچیزی از جوانان به تخت بودن سیاره زمین باور دارند!

تخت بودن سیاره زمین باوری است که در چند سال اخیر جنجال زیادی به پا کرده و یک نظرسنجی جدید هم با ارائه آماری مربوط به طرفداری جوانان از این موضوع، به این جنجال‌ها دامن زده است؛ با این حال به نظر می‌رسد که آنقدرها هم نیازی به نگرانی در مورد سطح علمی جوانان نیست!

تخت بودن سیاره زمین موضوع یکی از جدیدترین نظرسنجی‌های شرکت پژوهشی یوگاو (YouGov) است که مدتی پیش باور مردم آمریکا به نظریه زمین تخت را ارزیابی کرد؛ بخشی از این نظرسنجی به جوانان ایالات متحده مربوط می‌شد و قسمتی از آمار ارائه‌شده باعث نگرانی عده زیادی از علاقه‌مندان به این موضوع شده بود.

این اتفاق باعث شد که کارشناسان و افرادی که آشنایی نسبتا بیشتری با علم آمار دارند موضوع را دقیق‌تر بررسی کنند و همانطور که انتظار می‌رفت، مشخص شد که نیازی به نگرانی شدید در مورد باور به تخت بودن سیاره زمین وجود ندارد و جنجال به وجود آمده پایه و اساسی ندارد. در بررسی موضوع با گجت نیوز همراه باشد.

نظرسنجی جدید در مورد تخت بودن سیاره زمین

بر اساس آمار یوگاو که در ماه فوریه منتشر شد، گفته شده که حدودا 66 درصد افرادی که بین 18 تا 24 سال سن دارند،‌ مطمئن هستند که سیاره ما گرد است؛ با این حال حجم قابل‌توجهی از مخاطبان با دیدن این عدد تصور می‌کنند که یک سوم دیگر مصاحبه‌شوندگان تصور می‌کنند که زمین تخت است، اما نکته اصلی به جزئیات نظرسنجی مربوط می‌شود.

برای جمع‌آوری این اطلاعات از 8215 نفر به صورت آنلاین پرسیده شد که آیا باور دارند که زمین گرد است یا تخت؟

پنج گزینه زیر هم برای انتخاب وجود داشت:

  1. همیشه باور داشتم که زمین گرد است
  2. همیشه باور داشتم که زمین گرد است، اما اخیرا به این موضوع شک کرده‌ام
  3. همیشه به تخت بودن سیاره زمین باور داشته‌ام، اما اخیرا به این موضوع شک کرده‌ام
  4. همیشه به تخت بودن سیاره زمین باور داشته‌ام
  5. دیگر/ در این رابطه مطمئن نیستم

نتایج نظرسنجی که در مقیاس کل جمعیت آمریکا قرار گرفت نشان داد که تنها 2 درصد شهروندان این کشور از تخت بودن زمین مطمئن هستند و از طرف دیگر، 84 درصد آمریکایی‌ها هیچ شکی ندارند که زمین گرد است.

تنها درصد ناچیزی از جوانان به تخت بودن سیاره زمین باور دارند!

تقسیم‌بندی نتایج آمار یوگاو بر اساس گروه‌های سنی

با این حال نتایج ارائه‌شده در گروه‌های مختلف سنی هم تقسیم‌بندی شده بود و همانطور که اشاره کردیم، برای جوان‌ترین گروه سنی عدد مورد نظر 66 درصد بود؛ اما همانطور که در تصویر بالا می‌بینیم، تنها 4 درصد از افراد بین 18 تا 24 سال بر روی باور غلط تخت بودن سیاره زمین پافشاری می‌کنند و مابقی جمعیت گزینه‌های دیگر را انتخاب کرده‌اند و نسبت به کل ماجرا مشکوک هستند.

از طرف دیگر گزینه آخر پاسخ‌های انتخابی هم در این گروه سنی درصد قابل‌توجهی را به خود اختصاص داده که این موضوع باعث شده تا عده‌ای در مورد وضعیت تحصیلی جوانان ایالات متحده نگران شوند؛ با این وجود کارشناسان گفته‌اند که انتخاب گزینه 5 لزوما به این معنا نیست که داوطلبان گروه سنی جوان اطلاعی از شکل کلی سیاره ندارند و باید توجه داشته باشیم که در چنین سنی بی‌توجهی به مسائل مختلف و اهمیت ندادن به تفاوت گزینه‌ها، چندان هم رفتار غیرمعمولی نیست.

همچنین، کارشناسان مسائل مرتبط با نظرسنجی‌ها می‌دانند که همیشه در چنین شرایطی افرادی هستند که موضوع را جدی نمی‌گیرند و بدون دلیل گزینه‌های مربوط به تئوری زمین تخت را انتخاب می‌کند.

تنها درصد ناچیزی از جوانان به تخت بودن سیاره زمین باور دارند!

البته تمام این‌ها در حالی است که به صورت کلی گفته شده که تعداد طرفداران ایده تخت بودن کره زمین در آمریکا رو به رشد است و به واسطه امکانات گسترده مرتبط با پلتفرم‌های فضای مجازی، اخبار مربوط به این نظریه و اقدامات طرفداران آن زودتر از همیشه در جهان پخش می‌شود.

با این حال، همانطور که اشاره شد می‌توان اطمینان داشت که تعداد زمین تخت گرایان در میان جوانان به میزان بسیار زیادی از یک سوم جمعیت کمتر است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

17 دیدگاه

  1. من قبول ندارم که موشک یا فضاپیما بتونه در خلاء حرکت کنه چون موشک ها با سوخت جامد که خودشونو در اتمسفر هول میدن امکان حرکت در خلاء ندارند بعید میدونم تکنولوژی برای حرکت در خلا وجود داشته باشه بنابرین هیچکدام از عکس های ناسا که به صورت واضح فوتوشاپن قبول ندارم.
    صحبت کردن در مورد شکل زمین خیلی دشواره اما کشف اینکه ناسا در حال دروغ گفتنه اسان هست ، همین ناسا ادعا کرد با یه حلبی به ماه رفته و فضانوردان هم یه تکه عتیقه حکاکی شده شبیه فروهر در ماه پیدا کردند که متعلق به فضایی ها بوده . دروغ تا چه حد ?

  2. عجب ابله هایى وجود داره وقتى آپولو 11 بهتون میگه زمین گرد هستش بگید چشششششششششم!!!
    :'(
    :@

  3. باید درصد ناچیزی باشن

  4. گجت نیوز شما اجازه نمیدید افرادی که خیلی وقته تو این سایت تو بخش نظرات کامنت میزارن بدون تایید قبلی بتونن نظرات خودشون رو بزارن ولی کامنت افرادی مثل این فرد با پروفایل احمدرضا رو چندبار منتشر می کنید در حالی که خودتون هم میدونید دنبال مسخره کردن خود سایت گجت نیوز و کاربرهای دیگس ممنون میشم یک جواب قابل قبول به من و افراد دیگر در مورد این بدهید ممنون

  5. این احمق بودن نسل جدیدو میرسونه

  6. فقط یه آدم احمق میتونه همچین تفکری داشته باشه البته بعضی ها هم هستن فقط برای جلب توجه با چیزی که همه قبولش دارن مخالفت میکنن بنظرم بیشتر این افراد از این گروه هستن

  7. زمین تخته ولی جوانان احمق ما گفته های ناسای غربی رو قبول می کنن که گرده . اینترنت باید فیلتر بشه جوانان به فساد و فحشا کشیده شدن