شکستن گوشی موبایل

علت شکستن گوشی موبایل با سقوط از ارتفاع یک متری چیست؟

دلیل شکستن گوشی موبایل با سقوط از ارتفاع‌های پایین چیست؟ چرا در تست سقوط تلفن های هوشمند از ارتفاع 100 فوتی (30 متری)، برخی گوشی ها سالم می‌مانند؟ آیا ارتفاع تنها فاکتور اصلی است؟ در ادامه به این سوالات پاسخ خواهیم داد.

شکستن گوشی موبایل در تست‌های سقوطی که از ارتفاع 6 فوتی (1.8 متری) انجام می‌شود، امری معمول است. اما در برخی از آزمایش‌ها، موبایل ها حتی با سقوط از ارتفاع هزار فوت جان سالم به در می‌برند! آیا این موضوع عجیب نیست؟

گوشی های موبایل امروزی علی‌رغم مقاومت بالایی که دارند، هم‌چنان آسیب‌پذیر بوده و ممکن است در صورت برخورد با اجسام سخت‌تر بشکنند. احتمالا برخی کاربران با شرایطی مواجه شده‌اند که در آن، گوشی موبایل در کوچک‌ترین برخوردی شکسته است. برخی مواقع شما حتی متوجه علت آسیب دیدن موبایل خود هم نمی‌شوید. هرچند، با در نظر گرفتن آزمایش سال گذشته یکی از کاربران که ضمن لمس دکمه شروع فیلم‌برداری، موبایل خود را از هواپیمایی از ارتفاع هزار فوتی (305 متری) به پایین پرتاب کرد و موبایل او بعد از برخورد به زمین هم‌چنان در حال فیلم‌برداری بود، ترک برداشتن گوشی در حالی که همواره در کیف یا جیب شما بوده است، کمی غیر منصفانه به نظر می‌رسد.

اخیرا وب‌سایت “Tom’s Guide” که گجت های مختلف را بررسی می‌کند، آزمایشی انجام داده است که نشان می‌دهد شکستن گوشی موبایل تنها به ارتفاع سقوط مربوط نمی‌شود. کارشناسان این وب‌سایت متوجه شدند موبایلی که از ارتفاع 100 فوتی سقوط می‌کند، ممکن است نجات یابد، در حالی که همان نوع از گوشی ممکن است با سقوط از ارتفاع 6 فوتی بشکند.

چرا؟ علاوه بر سطح درگیر در این ضربه، زاویه سقوط نیز مهم است. رییس موسسه Technology Glass Lab ماساچوست، پیتر هوک (Peter Houk)، علت چنین چیزی را ساختار اتمی منحصر به فرد شیشه می‌داند.

تقویت شیشه

تست انجام‌شده توسط “Tom’s Guide” فاقد فناوری هایی همچون آزمایش صدها گوشی موبایل یا استفاده از دوربین‌های پرسرعت برای سنجش تمامیت شیشه به‌کاررفته در تلفن های هوشمند است. اما کارشناسان این سایت متوجه شدند که افتادن گوشی موبایل روی تخته چندلا، حتی از پهپادی که 100 فوت بالاتر در حال پرواز است، لزوما باعث شکستن موبایل نمی‌شود. این آزمایش سبب از بین رفتن برخی گوشی ها مثل آیفون ایکس و ال جی وی 30 شد و موبایل های دیگر مثل گلکسی اس 9 سامسونگ هیچ‌گونه آسیبی ندیدند. همان‌طور که انتظارش را داشتیم، بتن در مقایسه با تخته چندلا سطی سخت‌تر برای گوشی های موبایل بود؛ به گونه‌ای که 10 درصد مجموع آنها زمانی که از ارتفاع 6 فوتی روی لبه سقوط کردند و 5 درصدشان وقتی که با صورت روی بتن افتادند، کاملا نابود شدند.

بهتر است ابتدا این ویدیو را تماشا کنیم:

هوک می‌گوید با توجه به اهمیت زاویه تماس گوشی ها با سطح زمین، تفاوت‌ها در شکستن گوشی موبایل غافلگیرکننده نیست. او می‌گوید شیشه در برابر نیروهای فشرده‌سازی یا نیروهایی که باعث فشردن می‌شوند، به خوبی مقاومت می‌کند. به همین دلیل است که موبایل هایی که با صورت روی زمین سقوط می‌کنند، اغلب نجات می‌یابند. هوک می‌گوید شیشه کشش را دوست ندارد. یک قطعه شیشه را خم کرده و یا به یک نقطه از آن نیرو وارد کنید تا با رگباری از خرده‌شیشه رو به رو شوید.

شیشه تلفن هوشمند و شیشه مورد استفاده در پنجره خودروها، درها یا مکان‌های دیگری که نمی‌خواهید با انبوهی از خرده‌ریزه رو به رو شوید، به شکلی متفاوت تمپر شده‌اند. هوک در گفتگو با وب‌سایت “Live Science” گفت شیشه پنجره به صورت حرارتی تمپر می‌شود. در این شیوه، سازندگان شیشه را تا دمای 1148 درجه فارنهایت (620 درجه سلسیوس) حرارت داده و دائما آن را خنک می‌کنند. درون و بیرون شیشه با نسبتی تقریبا متفاوت خنک می‌شود که در نتیجه آن، سطح ماده، فشرده شده و در همان حال، لایه داخلی در تنش نگه داشته می‌شود.

با هدف افزایش استحکام، این روش عالی است؛ شکستن شیشه با ضربه زدن به آن بسیار دشوار خواهد بود چرا که فشرده‌سازی اضافی، شیشه را در برابر نیروهایی که سبب جمع شدن آن می‌شود، مقاوم می‌کند. زمانی که شیشه می‌شکند، نیروی بالای فشرده در آن به یک‌باره آزاد شده و باعث می‌شود ما با منظره‌ی قطعه‌هایی به اندازه سنگ‌ریزه به جای قطعه‌هایی به اندازه چاقو رو به رو شویم.

شکستن گوشی موبایل

برای نمایشگر گوشی های موبایل، سازندگان ترجیح می‌دهند از “Gorilla Glass” استفاده کنند؛ نوعی شیشه که تمپر شیمیایی شده و توسط کمپانی “Corning” ساخته می‌شود. این شیشه را در گوشی های آیفون، محصولات سامسونگ و ال جی و دیگر تلفن های هوشمند موجود در بازار می‌توان پیدا کرد. به گفته آقای هوک، شیشه Gorilla در نمک پتاسیم شستشو داده می‌شود تا در نتیجه آن، یون‌های پتاسیم بتوانند در میان اتم‌های سیلیس در ساختار مولکولی شیشه فشرده شوند. این یکی دیگر از راه‌های ایجاد لایه محکم و فشرده است. به گفته هوک، این شیوه شیشه را در برابر ضربه‌هایی که از سمت صورت وارد می‌شود، بسیار مقاوم کرده و سازندگان را قادر می‌سازد شیشه‌ای با مقاومت بسیار بالا در برابر خط و خش تولید کنند.

شیشه‌ای که خم می‌شود

ساخت شیشه‌ای که فاقد هیچ نقصی باشد، بی‌نهایت دشوار است؛ موضوعی که به عقیده هوک، برای گوریلا گلس هم یک آسیب‌پذیری محسوب می‌شود. در همین راستا، اخیرا کمپانی Corning با ترکیب دو لایه نازک از شیشه گداخته‌شده در هوا، شیشه دیگری با نام “Willow Glass” را توسعه داده است. زمانی که این روش مورد استفاده قرار می‌گیرد، شیشه در طول پروسه خنک‌سازی هیچ نقطه تماسی با سطوح مختلف نخواهد داشت (نقاط تماس می‌توانند در ساختار مولکولی شیشه نقص نامرئی ایجاد کنند). “Willow Glass” می‌تواند با ضخامت کمتر از یک میلی‌متر تولید شود و البته به شکل قابل توجهی انعطاف‌پذیر است.

شکستن گوشی موبایل

Willow Glass

علت شکستن گوشی موبایل چیست؟

با این حال، شیشه اساسا جامد آمورف است و در آن اجزای تشکیل‌دهنده برخلاف مواد بلورین همچون الماس، نظم بلنددامنه ندارند. ساختار اتمی یعنی شیشه مستعد شکستن است؛ خصوصا زمانی که توسط منبعی نقطه‌ای، نیرو به آن وارد شود.

با این تفاسیر، اگر گوشی شما با صورت روی سطح بتنی پیاده‌رو سقوط کند، احتمال آسیب کمتر آن وجود دارد، اما سقوط با لبه دستگاه می‌تواند به معنی پایان عمر آن باشد.

در رابطه با نمایشگر موبایل ترک‌خورده، او می‌گوید خبر خوب این است که شکسته شدن آن باعث از بین رفتن تنش شده و این یعنی احتمالا میزان ترک‌خوردگی بیشتر نخواهد شد. اما خبر بد: شیشه گوشی دیگر مقاوم نیست. ترک‌های کوچک روی شیشه ممکن است در نهایت به خرده‌شیشه تبدیل شده و هزینه بسیار بالاتر برای شما داشته باشد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. نت افتضاحه ویدو لود نمیشه