جستجو برای پیدا کردن دی ان ای هیولای لخ نس شروع شده است!

جستجو برای پیدا کردن دی ان ای هیولای لخ نس شروع شده است!

دی ان ای هیولای لخ نس که به افسانه‌ای بسیار معروف در مورد یک موجود اسرارآمیز مربوط می‌شود، بخشی از اطلاعات بیولوژیکی است که دانشمندان سراسر جهان در جستجوی آن دریاچه‌ای در اسکاتلند را مورد بررسی قرار داده‌اند؛‌ آیا این پژوهش‌ها به نتیجه می‌رسد؟

دی ان ای هیولای لخ نس (Loch Ness) قسمتی از اطلاعات زیستی است که دانشمندان به تازگی در حال کاوش دریاچه‌ای 10 هزار ساله در شمال اسکاتلند، در جستجوی آن هستند. این موجود افسانه‌ای بر اساس داستان‌های زیادی که در مورد آن نقل شده، داخل دریاچه لخ نس زندگی می‌کند و اسم آن نسی (Nessie) است.

با وجود اینکه محققان این پروژه امید چندانی به پیدا کردن رد دی ان ای هیولای لخ نس ندارند و معتقدند که نسی تنها یک موجود خیالی است، جستجو برای این اطلاعات و سایر داده‌های بیولوژیکی موجود در لخ نس می‌تواند به توسعه دانش زیست شناسی کمک زیادی کند. در بررسی این پروژه با ما همراه باشید.

جستجوی دی ان ای هیولای لخ نس

از ماه آوریل گذشته تیمی بین المللی از محققان به رهبری دانشمندی به نام نیل گمل (Neil Gemmell) پروژه‌ای را آغاز کرده‌اند که در آن با جمع‌آوری 300 نمونه از آب بخش‌های مختلف دریاچه باستانی لخ نس، تلاشی برای رسیدن به توالی دی ان ای تمامی موجودات ساکن این محل صورت می‌گیرد.

همانطور که گمل گفته است، هر موجود زنده‌ای که در محیطی مانند یک دریاچه زندگی کند، از خود رد بیولوژیکی به جا می‌گذارد و اگر واقعا جانداری به نام نسی وجود داشته باشد، دی ان ای آن از طریق ادرار و یا پوست، فلس یا پر جانور در آب دریاچه به جا می‌ماند.

جستجو برای پیدا کردن دی ان ای هیولای لخ نس شروع شده است!

در ماه ژوئن کار استخراج دی ان ای از نمونه‌ها آغاز می‌شود و آزمایشگاه‌هایی در استرالیا،‌ نیوزیلند، دانمارک و فرانسه با استفاده از جدیدترین تکنیک‌های تعیین توالی، دی ان ای‌های به دست آمده را با اطلاعات قبلی در مورد تمامی موجودات زنده شناخته‌شده در جهان مقایسه می‌کنند.

گمل گفته است که تا پایان سال جاری میلادی جوابی قطعی در مورد واقعی بودن یا نبودن هیولای لخ نس به دست می‌آید و با اینکه احتمال وجود این جاندار فوق‌العاده پایین است، تنوع زیستی دریاچه اسکاتلند از این طریق، در سطحی جدید و با جزئیاتی منحصر به فرد مورد بررسی قرار می‌گیرد.

البته با توجه به داستان‌های نقل‌شده در مورد نسی و صحبت‌های کسانی که ادعا کرده‌اند موجودی عجیب را در آب‌های لخ نس دیده‌اند، احتمال اینکه این هیولا تنها یک ماهی بزرگ و یا خزنده‌ای معمولی با ابعادی غیرمعمولی باشد کم نیست و به همین دلیل، در اولین مراحل دی ان ای‌های استخراج‌شده از دریاچه با دی ان ای ماهی‌ها و خزندگان تطابق داده خواهند شد.

جستجو برای پیدا کردن دی ان ای هیولای لخ نس شروع شده است!

درباره تکنولوژی مورد نظر برای جستجوی در مورد دی ان ای هیولای لخ نس هم می‌توان گفت که روش eDNA یا همان دی ان ای محیطی مدت نسبتا کوتاهی است که در تحقیقات دانشمندان مورد استفاده قرار می‌گیرد و همانطور که اشاره شد،‌ در این تکنیک با پیدا کردن رد ژنتیکی موجودات در خاک، آب و به طور کلی محیط زیست، اطلاعاتی جمع‌آوری می‌شود که تا چند سال پیش دستیابی به آن‌ها تنها یک رویا بود.

در مراحل بعدی تحقیق این اطلاعات ژنتیکی با داده‌های مربوط به دریاچه‌های مشابه مقایسه می‌شوند و انتظار می‌رود که ابهامات داستان هیولای لخ نس با این تحقیق برای همیشه برطرف شوند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

4 دیدگاه

  1. چرا مردم رو از دین زده می کنید؟ اینا همش تفکر غربیه . راستی بچه امروز سیزده سالم شد تولدمه 🙂

    • 13 سالت شد ؟
      تو که از دین و اینجور چیزا حرف میزنی تا حالا به غیر از کتاب دبستانت کتاب دینی دیگه ای خوندی؟
      و همین موبایل که تو دستته ثمره تفکر غربی هست

  2. چند روزی هست کلا افت کرده گجت!

  3. بابا او.ن عکسه یه تیکه چوب بود عکاسش خودش بهم گفته