استارتاپ Nuro

استارتاپ Nuro با سیستم عامل جدیدش قصد ایجاد ارتباط بین مغز و کامپیوتر را دارد

استارتاپ Nuro با معرفی سیستم عاملی اختصاصی به اسم “Nuos” و به کمک واسط های مغز و رایانه (BCI)، به دنبال ایجاد ارتباط بین مغز انسان و کامپیوترها است. این تلاش در صورت موفقیت‌آمیز بودن، قدرتی بسیار بالا را در اختیار استارتاپ Nuro قرار می‌دهد!

استارتاپ Nuro که می‌توان آن را رقیب جدی ایلان ماسک و مارک زاکربرگ در زمینه توسعه تکنولوژی رابط های مغز و رایانه در نظر گرفت، با سیستم عامل جدید Nuos و ایجاد ارتباط بین مغز و کامپیوتر می‌خواهد تحولی عظیم در دنیای فناوری ایجاد کند.

احتمالا دو ذهن بهتر از یکی است، اما یک ذهن که به میلیون‌ها ذهن دیگر متصل شده، بی‌نهایت برتر خواهد بود.

این طرز فکر شرکت‌هایی است هم‌اکنون برای ایجاد یک ارتباط بین مغز و ماشین، با توسعه دستگاه‌هایی موسوم به «واسط مغز و رایانه» با یکدیگر در حال رقابت هستند. نخستین شرکتی که عملکرد یک لپ تاپ را داخل ذهن شما جای دهد، راه را برای ارتباط سریع انسان با هرکس یا هرچیز هموار خواهد کرد.

تا به امروز، دو نفر به صورت عمومی در این زمینه با یکدیگر رقابت دارند: ایلان ماسک و مارک زاکربرگ. به گفته محققان آشنا با این فعالیت، پروژه‌های مخفیانه ماسک و زاکربرگ که به ترتیب با نام‌های Neuralink و Building 8 شناخته می‌شود، روی رویکردهایی تمرکز خواهند کرد که به عمل جراحی مغز نیاز دارند.

اما یک راه کمتر تهاجمی و جاه‌طلبانه برای برخورد با مشکل واسط مغز و رایانه وجود دارد؛ این روش مستلزم تبدیل داده‌ها از امواج مغزی به دستورات ساده‌ای است که پردازش آنها در یک اپلیکیشن یا دستگاه امکان‌پذیر باشد. استارتاپی با نام “Nuro” در این راه قدم گذاشته است. مدیران استارتاپ Nuro امیدوارند پلتفرم نرم افزاری آنها، این توانایی را به مردم بدهد که از افرادی که در نتیجه آسیب یا بیماری شدید فاصله گرفته‌اند، مجددا ارتباط برقرار کنند.

محققان می‌گویند با اینکه این روش در مقایسه با رویکردهای تهاجمی، ساده‌تر بوده و شانس عملی شدن آن پایین‌تر است، اما آزمایش آن آسان‌تر خواهد بود.

اگر محصول Nuro در بازار اولیه موفق شود، مدیران با گسترش این فناوری از آن در خانه‌ها و خودروها نیز استفاده خواهند کرد. در نتیجه این فعالیت‌ها، شرکت می‌تواند آینده‌ای گسترده‌تر از فناوری هایی را شکل دهد که ذهن و مغز را به یکدیگر پیوند می‌دهند.

ارتباط از طریق افکار

استارتاپ Nuro

اوایل ماه آوریل، Nuro اطلاعاتی از یکی از نسخه‌های سیستم نرم افزاری خود با نام “Nuos” را در اختیار همگان قرار داد. این سیستم برای دادن صدا به افرادی ساخته شده است که به واسطه تجربه آسیب طناب نخاعی یا بیماری‌های دیگر، نمی‌توانند همانند قبل با دیگران ارتباط برقرار کنند.

فرانسوا گند (Francois Gand)، موسس و مدیر ارشد اجرایی استارتاپ Nuro ، پیش‌بینی می‌کند از این سیستم در بیمارستان‌ها یا مواردی که به مراقبت شدید نیاز دارند، استفاده شود. این سیستم به بیماران «سندرم قفل‌شدگی» اجازه می‌دهد کارهای مختلفی را همچون درخواست یک لیوان آب یا پخش موسیقی از طریق اسپیکر هوشمند آمازون اکو انجام دهند.

Gand ابزار خود را روی حداقل یک فرد مبتلا به اختلال شدید مغز استخوان آزمایش کرده و به “Erin Brodwin” از وب‌سایت بیزنس اینسایدر نشان داده است که چگونه یک کاربر Nuro با استفاده از تبلت می‌تواند با این فناوری تعامل داشته باشد: صفحه‌ای سیاه و سفید به کاشی‌هایی با آیکون‌ها و پیام‌های از پیش نوشته شده، تقسیم و دستورات ساده‌ای مثل «من به آب نیاز دارم» یا «من احساس سرما می‌کنم» نمایش داده می‌شود. در این مرحله، کاربر با تمرکزی مستمر و دقیق روی آیکون یا متن نمایش داده شده، می‌تواند کاشی مورد نظر را انتخاب کند.

ایده این روش دقیقا مشابه نوروفیدبک بوده و در آن افراد از نمایش‌های درلحظه فعالیت مغزی برای انجام کارهای مختلفی همچون انجام بازی‌های ویدیویی ساده به منظور تنظیم بهتر امواج مغزی خود استفاده می‌کنند. کاربران Nuos به کمک این تکنیک حتی می‌توانند با استفاده از کیبوردی که روی صفحه نشان داده می‌شود، پیام‌های اختصاصی خود را بنویسند.

اجرای سیستم عامل استارتاپ Nuro روی امواج مغزی

استیون هاوکینگ

واسط‌های کامپیوتر که از امواج مغزی قدرت می‌گیرند، کاملا جدید نیستند.

پیش از آن‌که استیون هاوکینگ از سیستم شرکت اینتل برای برقراری ارتباط استفاده کند، او کلاه‌های مخصوص را برای خواندن سیگنال‌های مغزی (EEG) آزمایش کرد، اما به خاطر سن و سختی شرایط او، این کلاه‌ها نمی‌توانستند سیگنال‌هایی که به اندازه کافی قوی باشند را از مغز دریافت کنند و در نتیجه به درستی عمل نمی‌کردند.

مطالعات نشان می‌دهد فناوری های EEG، پتانسیل کمک به هزاران نفر از مردم از کار افتاده را دارند. مطابق با گزارش سازمان بهداشت جهانی، سالانه تقریبا نیم میلیون نفر از افراد به طناب عصبی خود آسیب می‌زنند. نویسندگان مقاله‌ای که چندی پیش در “Frontiers in Human Neuroscience” منتشر شد، از استفاده از سیگنال‌های مغزی برای افراد ناتوان با عنوان «رویکرد تازه قرن بیست و یکم» یاد کردند. به عقیده آنها، «توسعه تکنولوژی واسط مغز و رایانه که متمم درمان‌های فعلی است، یک زمینه امیدوارکننده خواهد بود.»

این در حالی‌ست که Gand پیش‌بینی می‌کند فناوری استارتاپ Nuro -که اساسا یک سیستم عامل است که روی امواج مغزی اجرا می‌شود- فراتر از بیمارستان‌ها، قابل استفاده در خانه‌ها و خودروها خواهد بود. این چیزی‌ست که خودروسازان به آن علاقه‌مند هستند. در ماه ژانویه، نیسان اعلام کرد که با استفاده از داده‌های EGG مشغول توسعه یک فناوری به منظور کمک به رانندگان برای اجتناب از تصادف بوده است. هرچند، فرانسوا گند می‌گوید اساسا آنها یک کمپانی نرم افزاری در زمینه سیستم های عامل هستند.

در این میان، سرمایه‌گذاران هم پتانسیل استارتاپ Nuro برای گسترش را می‌بینند. این کمپانی که مقر آن در واترلو و سان فرانسیسکو واقع شده، کمکی 100 هزار دلاری را از گوگل برای ساخت بخشی از سیستم خود در پلتفرم Google Cloud دریافت کرده است. Nuro همچنین بودجه‌ای 250 هزار دلاری را در قالب سرمایه مرحله کشت ایده از “IndieBio” و مبلغی 31 هزار دلاری (40 هزار دلار کانادا) را از “Waterloo Accelerator Centre” دریافت کرده است. به علاوه، پیروزی استارتاپ Nuro در مسابقات MIT با نام‌های “Hacking Medicine” و “MIT Barracuda Bowl”، سرمایه‌ای 7500 دلاری را برای شرکت به همراه داشته است.

Karen Moxon، کسی که آزمایشگاهی با تمرکز روی واسط‌های مغز و رایانه را در دانشگاه کالیفرنیا اداره می‌کند، از چشم‌اندازه فرانسوا گند چندان هم غافلگیر نشده است. به عقیده او، یک رابط مغز و رایانه کمتر تهاجمی و کاربرپسند، زمینه‌ای رسیده برای پیشرفت‌های آینده است. ولی Moxon در گفتگو با وب‌سایت بیزنس اینسایدر، از نگرانی‌های خود در رابطه با موانع فنی و مالی که احتمالا گند با آنها رو به رو خواهد شد، سخن گفت. جذب و ایجاد سرمایه کافی برای اینکه شرکت بتواند در طولانی‌مدت از نظر مالی قابل اعتماد باقی بماند، از جمله این موارد بودند.

رقابت برای تبدیل شدن یه یک ابرقدرت

استارتاپ Nuro

با کاهش اندازه تلفن های هوشمند و پیشرفته‌تر شدن آنها، ما نیز به شکلی فزاینده نسبت به سرویس‌هایی که آنها در اختیارمان قرار می‌دهند، وابسته می‌شویم. (قانع نشدید؟ انجام سفر بعدی خود بدون باز کردن گوگل مپس را امتحان کنید.)

دستگاه‌های ادغام‌شده در بدن و مغزهای ما به عنوان قدم بعدی منطقی هستند.

سال گذشته، زاکربرگ اعلام کرد که فیسبوک در حال کار روی فناوری واسط مغز و رایانه است که «یک‌روز به شما اجازه می‌دهد تنها به کمک ذهن ارتباط برقرار کنید.»

جدای اینکه اولین واسط مغز و رایانه از EEG استفاده کند یا چیزی که دسترسی به آن سخت‌تر باشد، نخستین شرکت ارائه‌دهنده این فناوری، آینده را متحول خواهد کرد.

یکی از کارمندان سابق پروژه “Neuralink”، در گفتگو با بیزنس اینسایدر در مورد تاثیر رادیکال امکان برقراری ارتباط با سرعت BCI بدون نیاز به حرف زدن یا نوشتن صحبت کرد. این کارمند که نمی‌‌خواست نام او فاش شود، معتقد است کسی که به این فناوری دست پیدا می‌کند، چیزی همچون یک ابر نیرو دریافت خواهد کرد که به او اجازه می‌دهد سریع‌تر از سایرین پیشرفت کند.

ماسک و زاکربرگ جزئیات مربوط به روند توسعه پروژه‌های خود برای دستیابی به چنین نیرویی را فاش نکرده‌اند.

اما سر نخ‌هایی وجود دارد که احتمالا جذاب خواهد بود. چندین نفر از کارمندان سابق Neuralink به درگیر بودن خود در ساخت میکروچیپ‌ها و اجزای الکترونیکی کوچکی اشاره کرده‌اند که در نهایت می‌توانند روی حیوانات آزمایش شوند. آنها گفتند کارمندان Neuralink دائما با افرادی تعامل داشتند که در مورد آزمایش‌های حیوانی تحقیق می‌کردند.

به ادعای بیزنس اینسایدر، یکی از مدیران دانشگاه کالیفرنیا با نام Andy Fell نیز همکاری فعال چندین نفر از کارمندان این دانشگاه با Neuralink روی پروژه‌های تحقیقاتی مختلفی که در آنها از موش استفاده می‌شود را تایید کرده است.

مطابق با درخواست بیزنس اینسایدر در مورد سوابق عمومی دپارتمان بهداشت کالیفرنیا، به نظر می‌رسد فعلا فیسبوک برنامه‌ای برای افتتاح مرکزی برای انجام آزمایش‌های حیوانی در این ایالت ندارد.

با توجه به دانش اندک ما در مورد مغز، متخصصان می‌گویند بعید است طی چند سال آینده شاهد انجام عمل جراحی انسانی برای پیاده‌سازی فناوری واسط‌های مغز و رایانه باشیم.

این همان جایی است که استارتاپ Nuro وارد می‌شود:

ما می‌خواهیم تا حد ممکن بی‌خطر باشیم. ما مایل به باز کردن مغز نیستیم. برای آن دسته از افرادی که ممکن است بپرسند «آیا ما مغز را هک می‌کنیم؟» [باید گفت] انجام غیر تهاجمی این کار به نوعی مشکل را حل می‌کند.

اضافه کردن اپلیکیشن ها به اکوسیستم Nuro

استارتاپ Nuro

علاوه بر اجازه دادن به بیماران «قفل‌شده» برای برقراری ارتباط، سیستم Nuro به گونه‌ای تنظیم شده است که به پزشکان، دسترسی رابطی متفاوت از آنچه بیماران می‌بینند، می‌دهد. این قابلیت می‌تواند نظارت از راه دور بر افرادی با مصدومیت شدید یا آنهایی که در خطر سکته هستند را امکان‌پذیر کند.

این نرم افزار همچنین قادر به جمع‌آوری منفعلانه داده‌ها در فعالیت مغزی است که شامل سطوح مختلف امواج مغزی مرتبط با هوشیاری و خواب می‌شود.

به گفته فرانسوا گند، سیستم Nuro می‌تواند الگوهای نادرست از امواج مغزی مثل مواردی همچون سکته را که به خاطر مشکلات عصبی در مردم می‌بینیم، شناسایی کند. متخصصین سلامت که از راه دور بر موقعیت نظارت دارند، می‌توانند با استفاده از این مشاهدات، برای انجام کارهایی مثل تماس برای کمک‌های اضطراری تصمیم بگیرند.

این مدیر ارشد امیدوار است اگر روزی سیستم عامل آنها به دنیایی فراتر از خدمات پزشکی رسید، مردم بتوانند از طریق Nuro به طیف گسترده‌تری از فعالیت‌های مبتنی بر EEG در مقایسه با افرادی که در بیمارستان هستند دسترسی داشته باشند.

کابران خانگی می‌توانند از قابلیت‌هایی استفاده کنند که برای سرعت بخشیدن به پروسه‌های برقراری ارتباط طراحی شده‌اند؛ مثل کیبوردی پویاتر و سریع‌تر که از آن بتوان در پیوستگی با اپلیکیشن هایی مثل نرم افزارهای مخصوص اخبار و پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی استفاده کرد. همچنین، در آینده Gand شرایطی را پیش‌بینی می‌کند که همانند آی او اس و اندروید، توسعه‌دهندگان نسخه‌ای مخصوص از اپلیکیشن خود را برای اکوسیستم Nuro طراحی کنند.

ما همچنین می‌توانیم به شما توانایی کنترل عصبی اپلیکیشن های خود را بدهیم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. اینجوری مغزمونو کنترل میکنن و به بردگی میگیرنمون

    • پس قدرت تحلیلیِ ما این وسط چیکار می‌کنه؟
      برای استفاده کردن از این قدرت به داده‌ها و طریقه‌ی پردازش درستِ‌ذهنی نیاز داریم.
      اصلا همین الانشم تحت کنترلیم. و برده‌ی شرایط و موقعیت‌ها و … هستیم.
      شاید خودمون خبر نداشته باشیم.
      پس همین الانشم نقص داریم.
      تقویت قدرت تحلیل رو نیاز داریم.