جنین پیوندی انسان و مرغ در آزمایشگاه ساخته شد!

جنین پیوندی انسان و مرغ با موفقیت در آزمایشگاه ساخته شد!

جنین پیوندی انسان و مرغ محصول شگفت‌انگیز تازه‌ترین تحقیقات دانشمندان حوزه سلول های بنیادی است که در کنار عملی کردن ایده‌ای عجیب،‌ اطلاعات بسیار مهمی را در مورد نحوه شکل‌گیری جنین‌ انسان آشکار کرده است.

جنین پیوندی انسان و مرغ به تازگی در جریان پژوهش‌های دانشمندان سلول های بنیادی دانشگاه راکفلر نیویورک در آمریکا، خلق شده است؛ این دستاورد علاوه بر جابه‌جایی مرزهای علم و عملی کردن ایده پیوند این دو جاندار، کمک زیادی به رسیدن به درکی عمیق‌تر در مورد مراحل ابتدایی شکل‌گیری جنین انسان کرده است. در بررسی نتایج این تحقیق ،با گجت نیوز همراه باشد.

ساخت جنین پیوندی انسان و مرغ

به صورت کلی دانشمندان ابهامات زیادی در این رابطه دارند که چرا برخی از سلول‌های جنین انسان به بافت‌های عضلانی تبدیل می‌شوند، در حالی که برخی دیگر از سلول‌ها، استخوان‌ها و بافت‌های این چنینی را شکل می‌دهند.

در تحقیق اخیر هم که مقاله آن در ژورنال “Nature” به چاپ رسیده و دانشمندان دانشگاه راکفلر به سرپرستی دکتر علی بریوانلو (Ali Brivanlou) آن را هدایت کرده‌اند، با پیوند سلول‌های مصنوعی انسان به جنین مرغ، عملکرد ماهیتی به نام سلول‌های سازمان دهنده (Organizer cells) مشخص شده است؛ گفته شده که این سلول‌ها نقش مهمی در فرآیند شکل‌گیری ساختار بدن انسان دارند.

جنین پیوندی انسان و مرغ در آزمایشگاه ساخته شد!

اما نکته جالب تحقیق جنین پیوندی انسان و مرغ برطرف شدن مشکل استفاده از جنین انسان در تحقیقات دانشمندان است؛ مدت‌هاست که جنبه اخلاقی انجام آزمایش بر روی جنین انسان توجه زیادی را به خود جلب کرده و در کشورهایی مانند آمریکا، به‌کارگیری جنین‌هایی که بیشتر از 14 روز عمر دارند، ممنوع شده است.

از طرف دیگر بسیاری از اطلاعات کسب‌شده توسط بریوانلو و تیمش به فرآیندهای رشد در مدت ‌زمان بعد از 14 روزگی جنین مربوط می‌شوند و به نظر می‌رسد که حذف کردن فاکتور انسانی از تحقیقات، باعث پیشرفت‌های چشمگیری در گسترش دانش ما در مورد مراحل ابتدایی شکل‌گیری جنین انسان شود.

به عنوان مثال استفاده از یک جنین 12 ساعته مرغ تفاوت چندانی با جنین 14 روزه انسان ندارد و همانطور که یکی از دانشمندان زیست شناسی آلمانی به نام دکتر مارتین بلوم (Martin Blum) گفته است، دستاورد اخیر می‌تواند بسیاری از مشکلات اخلاقی این دسته از تحقیقات علمی را به کلی برطرف کند. البته می‌توان گفت که مدل‌های شبیه‌سازی‌شده از جنین انسان به صورت صد درصدی شرایط واقعی مورد نظر دانشمندان را فراهم نمی‌کنند، اما به‌کارگیری جایگزینی که چالش‌های اخلاقی موضوع را برطرف کند، بهترین گزینه پیش روی دانشمندان است.

یکی از ساده‌ترین جنبه‌های عملی تولید جنین پیوندی انسان و مرغ علاوه بر موارد ذکرشده، فراهم شدن مقدمه برای فهم بهتر مشکلات اولیه به وجود آمده در دوران جنینی است و از این طریق می‌توان با بسیاری از مشکلاتی که باعث سقط غیرعمدی جنین می‌شوند، مقابله کرد. همچنین، از طریق این دستاورد روش‌های درمانی که شامل تولید و ترمیم بافت‌های مختلف می‌شوند هم به میزان قابل‌توجهی پیشرفت می‌کنند.

بریوانلو گفته است که در مراحل بعدی کار پژوهشی جزئیات تاثیر سلول‌های سازمان دهنده بر روی سلول‌های همسایه بررسی می‌شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

10 دیدگاه

  1. من میگم شاید شایعه باشه . ولی اگه درست باشه اصلا خوب نیست این خیلی بی حرمتی

  2. انسان گرگ نما شنیده بودیم ولی مرغ نماشو نشنیده بودیم که شنیدیم

  3. ببین اگر به اینکه حتی یک برگ از درخت نمیافته مگر خدا بخواد اعتقاد کامل داسته باشی دیگه هیچ وقت نگرانیت کار خدا نمیشه شک نکن اگر خدا بخواد انقدر توانا هست که نذاره کسی تو کارش دخالت کنه پس هر چی هست خدا خواسته که باشه

  4. سلام
    خیلی جالب
    و پیچیدگی رو نشون میده که علم با این هم پیشرفت در صفر کار هم قرار نداره

    امیدوارم روزی برسه که بشه با علم انسانها بدون هیچ مشکل مادر زادی بدنیا بیان

  5. این دست بردن تو کار خداست
    خدا همشونو لعنت کنه