غار سون دونگ

سفری اعجاب انگیز به اعماق سرسبزترین و بزرگترین غار جهان

مکان‌های رمزآلودی روی کره زمین یافت می‌شوند که میائو روم (Miao Room) به عنوان بزرگترین غار جهان و هنگ سون دونگ (Hang Son Doong) یا غار رود کوهی دو مورد از آن‌ها هستند. در ادامه شما را به تماشای عظمت و مناظر خیره‌کننده‌ی این غارها دعوت می‌کنیم.

عظمت میائو روم این بزرگترین غار جهان به حدی است که به راحتی می‌تواند چهار هرم جیزه (بزرگترین هرم در بین اهرام ثلاثه مصر) یا 22 زمین فوتبال را در خود جای دهد.

حجم فضای داخلی این غار که در منطقه کوهستانی زیون (Ziyoun) چین و عمق 325 متری زمین واقع شده چیزی بالغ بر 10.78 میلیون متر مکعب است و ورود به تالارهای آن را می‌توان به مانند سفری در یک دنیای زیرزمینی تشبیه کرد. بزرگترین تالار این غار 851 متر طول دارد که این فضا برای گنجاندن یک هواپیمای بوئینگ 747 کفایت می‌کند.

این ساختار عظیم از هشت غار پیوسته به هم با بیش از 200 ورودی تشکیل یافته؛ البته میائو روم از حیث مساحت سطح، رتبه دوم را در بین غارهای دنیا دارد اما در مقیاس حجمی، به عنوان بزرگترین غار جهان شناخته شده است.

هنگ سون دونگ نیز با وسعت حدودا 9 کیلومتری خود در زمره‌ی غارهای بزرگ دنیا جای می‌گیرد. اما بارزه‌ی اصلی این غار را باید وجود رودخانه‌ای زیرزمینی و پوشش گیاهی خارق‌العاده‌ای دانست که یک جنگل متراکم را در دل آن پدید آورده است.

غار سون دونگ که در کشور ویتنام واقع شده برای اولین بار در سال 1989 توسط تیمی از زمین شناسان چینی و اروپایی به ثبت رسید اما ابعاد آن تا سال 2013 تخمین زده نشده بود. بر اساس مطالعات اخیر دو گروه از محققین، طول بزرگترین حفره‌ی این غار بیش از 5 کیلومتر، ارتفاع آن 200 متر و پهنای آن 150 متر است.

هیات‌های اعزامی به درون این غار موفق به کشف تعدادی استالاگمیت (مخروط‌های آهکی برامده از کف غار) با ارتفاعی بیش از 70 متر شده‌اند. علاوه بر ستون‌های معدنی، رودخانه و پوشش گیاهی غنی، این دنیای زیرزمینی با هزارتویی از انواع فسیل و کریستال نیز زینت یافته که تماشای آن خالی از لطف نیست.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

4 دیدگاه

  1. این غار در ویتنام قرار دارد نه چین
    و هینطور ک خودتون گفتید در شهر Hang Son Doong قرار دارد و این شهر برای ویتنام است
    ببخشید آخه خودم ویتنام رفتم و بخاطر همین بود که از اسم این شهر متوجه شدم
    خسته نباشد و مرسی بابت اطلاعات مفیدتون

  2. خیلی دوس دارم به اینجور جاهایی سفر کنم

  3. اصلا فک نمیکردم توی این غار ها هم حیات باشه