سوال های بنیاد ملی علوم آمریکا

سوال های بنیاد ملی علوم آمریکا برای سنجش دانش مردم

سوال های بنیاد ملی علوم آمریکا (NSF) برای سنجش دانش مردم و آشنایی آنها با علوم منتشر شد. این مجموعه شامل 10 سوال مختلف در زمینه‌های گوناگون می‌شود. تصور می‌کنید به چه تعداد از آنها می‌توانید پاسخ صحیح بدهید؟

هر دو سال یک‌بار، بنیاد ملی علوم باید گزارشی از عملکرد ایالات متحده آمریکا در رابطه با مهندسی و علوم پایه را در اختیار رییس جمهور قرار دهد. در همین راستا، حالا جدیدترین سوال های بنیاد ملی علوم آمریکا در 11 کشور مختلف مطرح و نتایج آن منتشر شده است.

NSF در جدیدترین گزارش خود تحت عنوان «شاخص‌های علم و مهندسی 2018» می‌گوید با رشد اقتصاد و افزایش وابستگی آن به علوم مختلف در سراسر جهان، «ظرفیت نوآوری حیاتی‌تر از همیشه می‌شود.»

مطابق با این گزارش، آمریکایی‌ها به شکلی فزاینده به مسائل زیست‌محیطی علاقه‌مند بوده و نسبت به سال‌های گذشته، نگرانی بیشتری را در مورد تغییرات آب و هوایی و نقش بشر در آن از خود نشان داده‌اند. آنها همچنین به دانشمندان و انجمن علمی، بیش از هر حوزه دیگری همچون رسانه و پزشکی -به جز حوزه نظامی- اعتماد دارند. با این حال، آمریکا در مقایسه با تعداد تحصیل‌کرده‌ها و اعطای مدارک پیشرفته در علوم پایه، فناوری، ریاضیات یا مهندسی عقب‌تر از بسیاری از کشورها قرار می‌گیرد.

در ادامه، سوال‌هایی که بنیاد ملی علوم برای جدیدترین گزارش خود ار مردم پرسیده است را بررسی خواهیم کرد. تصور می‌کنید به چه تعداد از این سوالات، پاسخ صحیح می‌دهید؟ بعد از طرح هر پرسش، میزان پاسخگویی مردم کشورهای مختلف به سوال مورد نظر هم در قالب یک تصویر ضمیمه شده است.

سوال های بنیاد ملی علوم آمریکا

پرسش اول:

درست یا غلط؟ مرکز زمین بسیار داغ است. 

دانشمندان تخمین می‌زنند که دمای هسته زمین بیشتر از 10 هزار درجه فارنهایت باشد؛ چیزی نزدیک به دمای سطح خورشید. در نتیجه، این جمله درست است.

سوال های بنیاد ملی علوم آمریکا

پرسش دوم:

درست یا غلط؟ برای چندین میلیون سال است که قاره‌ها در حال جابجایی هستند و از این به بعد هم به حرکت خود ادامه می‌دهند. 

زمین‌ساخت صفحه‌ای دلیل چگونگی تشکیل بیرونی‌ترین لایه زمین توسط صفحه‌های بزرگی از پوسته با اندازه قاره‌ها، حرکت مداوم و بازسازی آنها است. مطابق با اطلاعات منتشر شده توسط “Pacific Northwest Seismic Network”، اغلب قاره‌ها کمتر از چند اینچ در هر سال حرکت می‌کنند. به همین جهت، پاسخ این سوال هم درست است.

سوال های بنیاد ملی علوم آمریکا

پرسش سوم: 

کدام‌یک صحیح است؟ A. زمین به دور خورشید می‌چرخد. یا B. خورشید به دور زمین می‌چرخد.

ما می‌دانیم این موضوع در سطحی ابتدایی صحیح است چرا که می‌توانیم جابجا شدن ستاره‌ها را در طول زمان ببینیم. علاوه بر این، پیشرفت علم و انتشار تصاویر مختلف نیز به تایید این موضوع کمک می‌کنند. به همین جهت، جمله اول صحیح است.

سوال های بنیاد ملی علوم آمریکا

پرسش چهارم:

درست یا غلط؟ منشا همه رادیواکتیویته فقط انسانی است.

تابش طبیعی در همه‌جا، خصوصا در فضا، وجود دارد. به علاوه، مقدار کمی از مواد رادیواکتیو در خاک، آب و گیاهان نیز وجود دارد. حتی بخشی از پتاسیم پیداشده در موز هم رادیواکتیو است. در نتیجه، «غلط» پاسخ این سوال است.

سوال های بنیاد ملی علوم آمریکا

پرسش پنجم:

درست یا غلط؟ الکترون‌ها کوچک‌تر از اتم‌ها هستند.

جرم الکترون‌ها بسیار کمتر از پروتون‌ها و نوترون‌ها است که هسته‌های اتم‌ها را تشکیل می‌دهند. در نتیجه، پاسخ این سوال هم صحیح است.

سوال های بنیاد ملی علوم آمریکا

پرسش ششم:

درست یا غلط؟ لیزرها با متمرکز کردن امواج صدا کار می‌کنند.

این جمله صحیح نیست چرا که لیزرها امواج نور را متمرکز می‌کنند.

سوال های بنیاد ملی علوم آمریکا

پرسش هفتم:

درست یا غلط؟ جهان با یک انفجار بزرگ آغاز شده است.

این بهترین تئوری موجود در رابطه با نحوه آغاز شدن دنیا است: گیتی از یک وضعیت بسیار چگال (متراکم) نخستین آغاز شده و در گذر زمان انبساط یافته است و کهکشان‌ها، سیاره‌ها و ستاره‌ها را که امروز می‌توانیم آنها را ببینیم و البته هم‌چنان در حرکت هستند، ایجاد شد.

مردم از چنین چیزی با نام «بیگ بنگ» یاد می‌کنند؛ هرچند، از نظر فنی این یک انفجار نیست.

“Nabin Rijal”، یکی از دانشجویان مقطع دکترا در رشته اخترفیزیک هسته‌ای از دانشگاه ایالتی فلوریدا، در ایمیلی به بیزنس اینسایدر می‌گوید «برای رخ دادن یک انفجار، نیاز به وجود فضایی پیش از آن است و [بعد از انفجار،] اجزای آن در فضا پراکنده می‌شوند. به عنوان مثال، یک ستاره منفجر شده و متریال آن را در هوا پراکنده می‌کند. بینگ بنگ بسیار متفاوت از آن بوده و انبساط خود فضا است.» او می‌گوید متریال طی پروسه انبساط ایجاد می‌شوند؛ به همین جهت، انفجار خواندن آن نادرست است.

سوال های بنیاد ملی علوم آمریکا

پرسش هشتم:

درست یا غلط؟ این ژن پدر است که تصمیم می‌گیرد بچه، دختر باشد یا پسر.

جنسیت به وسیله دو کروموزوم تعیین می‌شود و اسپرم حامل یکی از آنها است: یک کروموزوم X (ماده) یا یک کروموزوم Y (نر).

هرکدام از اسپرم‌ها که برای پیوستن به کروموزوم X در تخمک زن زودتر به آن برسد، جنسیت بچه را تعیین خواهد کرد. (XX یک دختر است و XY یک پسر.) در نتیجه، این جمله صحیح است.

سوال های بنیاد ملی علوم آمریکا

پرسش نهم:

درست یا غلط؟ آنتی‌بیوتیک‌ها، ویروس‌ها و باکتری‌ها را از بین می‌برند.

آنتی‌بیوتیک‌ها باکتری‌ها را از بین می‌برند، نه ویروس‌ها را.

سوال های بنیاد ملی علوم آمریکا

پرسش دهم:

درست یا غلط؟ انسان‌ها، آن‌گونه که امروزه آنها را می‌شناسیم، از گونه‌های اولیه حیوانات توسعه پیدا کرده‌اند. 

فسیل‌های داخل زمین، مطالعات ژنتیکی و دیگر تحقیقات انجام‌شده طی یک قرن اخیر، باز هم نشان داده‌اند که سیر تکاملی نه‌تنها باعث به وجود آمدن گونه‌هایی مثل انسان شده است، بلکه در شکل دادن فرزندان ما نیز ادامه پیدا خواهد کرد.

سوال های بنیاد ملی علوم آمریکا

عملکرد کشورها در پاسخ به سوال های بنیاد ملی علوم آمریکا

سوال های بنیاد ملی علوم آمریکا

سوال‌هایی که در برخی از کشورها مطرح نشده یا گزارش آن وجود ندارد، از نتیجه نهایی حذف شده‌اند.

مطابق با تصویر ضمیمه‌شده، مردم کشور کانادا با امتیاز -C بهترین عملکرد را در پاسخ به سوال های بنیاد ملی علوم آمریکا داشته‌اند. آمریکا نیز با نمره -D در جایگاه چهارم قرار گرفته است.

شما به چه تعداد از سوال های بنیاد ملی علوم آمریکا پاسخ صحیح دادید؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

17 دیدگاه

  1. همه رو درست جواب دادم…الله اعلم….خیلی سطح ابتدایی بودن……
    در مورد بیگ بنگ هم ایشون درست گفتند…اول انبساط بعد انفجار و نه انفجار ناگهانی و ….
    رسیدن به خالق بله خلق کردن خالق از صفر رسیدند ….همیشه میگفتم به شخصه….خداوند در معنویت مادیت را ابتدا خلق کردند و سپس این مادیت انفجار رخ داده و به الان تبدیل شده که ادامه داره…در واقع خداوند این انبساط(طبق گفته متن)را از صفر خلق کردند یعنی به صورت انبساط (و یا شکل دادند در کل) و ایجاد کردند و مادیت را با انفجار این انبساط آغاز کردند یعنی خلقت کلی مادی ما را….کل خلقت مادی از معنویت سر چشمه گرفته و خداوند عظیم و عزیز در معنویت والا این مادیت را ابتدا به صورت انبساط ایجاد کردند و سپس با منفجر کردن آن مادیت را برای ما شروع کردند که ما الان متوجه آن شدیم که ابتدا شکل گرفته در جای دیگر و مادیت کامل با منفجر شدن…که برای ما آگاهانه است و قبل آن فقط آگاهیت معنوی میتواند مارا برساند و فکر کردن خاص..(این ها همه تقدیر خداوند عزیز است اگر دقت کنید طبق علم و طبق گفته متن ابتدا باید انبساط باشد و همین هم هست وخداوند (هم به همین صورت خلق کردند ابتدا به هم چسبیده بودند و یعنی به صورت انبساط و سپس آن دو از هم جداشدند و این یعنی انفجار) به هر علمی آگاه است زیرا خودشان خالق علم هستند…)..تنها راه آگاهانه برای رسیدن به وجودیت خداوند عزیز در ابتدا نبودن از هیچ و سپس خلق شدن و ایجاد شدن و چشم باز کردن و سپس برگشت همه به سوی خالق این خلق کننده عظیم….الله اکبر

  2. فقط دربارۀ این اسپرم نمیدنستم بقیه رو درست جواب دادم

  3. جالبه که توی رده بندی اسرائیل رو حساب نکردن وآمریکا که پنجم شده ، نوشته چهارم

  4. امریکایی ها سوادشون کمه

  5. همشو جواب دادم 🙂 اسون بودن

  6. من فقط در مورد لیزرا نشنیده بودم

  7. سوالات ساده ای بودن و اینکه خیلی از مردم بلد نبودن منو متعجب کرد
    من همه سوالات رو بجز سوال چهارم درست جواب دادم
    چون رشتم تجربی بود تونستم سوالات پزشکی رو جواب بدم
    درمورد بیگ بنگ هم قبلا مطالعاتی داشتم

  8. سوال های اسونی بودن

  9. ولی باز خوبه به بچه ها یاد اوردی میکنن

  10. اینا رو که ابتدایی ها هم بلدن