حالت هواپیما در اندروید

حالت هواپیما در اندروید : نکات، آموزش و هرآنچه باید بدانید

در این مقاله به طور مفصل با نکات، آموزش و هرآنچه که باید در مورد حالت هواپیما در اندروید (Airplane Mode) یا همان حالت پرواز آشنا خواهید شد.

هر گوشی اندرویدی را که تهیه کنید، در منوی تنظیمات سریع آن می‌توانید گزینه‌ای به نام حالت هواپیما یا حالت پرواز ببینید. شما هم احتمالا تا به حال چشمتان به این گزینه خورده است. اما این قابلیت در واقع چه کاری انجام می‌دهد؟ آیا با فعال کردن حالت هواپیما در اندروید هم می‌توان از مزیت‌های گوشی استفاده کرد؟ پاسخ تمامی پرسش‌های شما را در این مقاله خواهیم داد.

حالت هواپیما در اندروید چیست؟

بیایید اول از هر چیزی به توضیح ساده‌ای از حالت هواپیما یا همان حالت پرواز بپردازیم. حالت هواپیما یک تنظیم در دسترس تمامی گوشی های هوشمند، لپ تاپ ها و دیوایس های مشابه است. زمانی که شما آن را فعال کنید، این حالت تمامی سیگنال‌های ارتباطی گوشی شما را قطع خواهد کرد و آیکون هواپیما در نوار وضعیت گوشی شما نمایان می‌شود.

از آنجایی این قابلیت Airplane Mode نام گرفته است که بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی استفاده از دستگاه‌های بیسیم را در هواپیماهای خود ممنوع اعلام کرده‌اند. بحث در مورد این که آیا گوشی ها می‌توانند با تجهیزات رادیویی در هواپیما تداخل ایجاد کنند بسیار است، اما برای جانب احتیاط هم که شده، شما باید این نکته را در هنگام سفر با هواپیما رعایت کنید.

حالت هواپیما چه کاری انجام می‌دهد؟

حالت هواپیما تمامی امکانات بیسیم گوشی شما را غیرفعال خواهد کرد:

  • اتصال سلولار: شما نمی‌توانید زنگ بزنید، پیام کوتاه ارسال کنید و یا از دیتای موبایل برای دسترسی به اینترنت استفاده کنید.
  • وای فای: گوشی شما نمی‌تواند اتصال وای فای برقرار کرده و یا به یک سیستم وای فای وصل شود.
  • بلوتوث: بلوتوث یک اتصال برد کوتاه است که می‌توانید از آن برای اتصال گوشی خود به اسپیکرها، هدفون‌ها و غیره استفاده کنید. حالت هواپیما در اندوید آن را نیز غیرفعال می‌کند.

GPS کمی متفاوت است. آن هیچگونه امواج رادیویی ساطع نمی‌کند، پس فارغ از این که گوشی شما در حالت هواپیما یا معمولی است، شما می‌توانید از آن بهره‌مند شوید. در حالی که بسیاری از اپلیکیشن ها نظیر گوگل پمس بدون اتصال اینترنتی نیز کار می‌کنند، اما باید توجه داشته باشید که قابلیت‌هایی نظیر نمایش زنده ترافیک در این حالت کار نخواهد کرد.

خاموش یا روشن کردن حالت هواپیما در اندروید

برای فعال یا غیرفعال کردن این حالت در دیوایس‌های اندرویدی باید مراحل زیر را دنبال کنید:

حالت هواپیما در اندروید

  1. انگشت خود را 2 بار از بالای صفحه به پایین بکشید تا پنل تنظیمات سریع نمایان شود. به جای این کار، شما می‌توانید دو انگشت خود را از بالا یک بار به پایین بکشید.
  2. به دنبال گزینه‌ی Airplane Mode بگردید.
  3. بر روی آن ضربه بزنید و فعالش کنید.

با تکرار مراحل بالا، شما همچنین می‌توانید این حالت را غیرفعال کنید. توجه داشته باشید که پس از بازیابی از این حالت، به صورت خودکار وای فای و اتصال دیتا اتصال مجدد میابد.

اگر این تنظیمات در گوشی شما متفاوت است می‌توانید با رفتن به مسیر Settings > Network & Internet > Airplane Mode این قابلیت را فعال یا غیرفعال کنید.

آیا حالت هواپیما به حفظ باتری کمک می‌کند؟

پاسخ ساده است: بله.

حالت هواپیما کمک شایانی به حفظ هرچه بیشتر عمر باتری دیوایس شما می‌کند. خطوط رادیویی مختلف در گوشی شما می‌توانند انرژی زیادی را بگیرند که می‌تواند شامل نوتیفیکیشن های معمولی اپلیکیشن ها همراه وای فای، ارتباط با دیوایس‌های متصل به بلوتوث، برج‌های آنتن و بررسی موقعیت مکانی باشد. تمامی این‌ها انرژی زیادی را صرف می‌کنند، پس غیرفعال کردن تمامی آن‌ها می‌تواند به گوشی شما کمک کند تا مدت زمان بیشتری با یک بار شارژ روشن بماند.

این قابلیت حتی به شارژ شدن سریع‌تر گوشی شما نیز کمک می‌کند. پس اگر عجله دارید تا زودتر منزل را ترک کنید و گوشی‌تان را به شارژ زده‌اید، حالت هواپیما یا پرواز را فعال کنید تا آن زودتر شارژ شود.

آیا می‌توان از وای فای در حالت هواپیما استفاده کرد؟

پاسخ به این سوال بستگی به دیوایس شما دارد، اما اغلب گوشی های مدرن این امکان را به شما می‌دهند تا حتی در حالت هواپیما در اندروید نیز بتوانید از وای فای استفاده کنید. زمانی که شما این قابلیت را فعال کنید وای فای نیز خاموش می‌شود، پس مجددا باید به صورت دستی آن را فعال کنید.

در حالی که Airplane Mode فعال است، انگشت خود را از بالای صفحه به سمت پایین بکشید تا منوی تنظیمات سریع نمایان شود، سپس بر روی Wi-Fi کلیک کنید. چند ثانیه صبر کنید و می‌بینید که وای فای روشن شده و به مودمتان متصل شده است.

بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی مدرن ارائه کننده وای فای در حین پرواز هستند، پس شما می‌توانید حالت هواپیما را روشن کرده و با وای فای به رورت هواپیما متصل شده و از اینترنت لذت ببرید. اگر مطمئن نیستید، شما باید پیش از اتصال با یکی از خدمه‌ی پرواز مشورت کنید. البته توجه داشته باشید هواپیماها تنها از فاصله 10 هزار فوت به بیشتر امکان اتصال به وای فای را فراهم می‌کنند، پس مطمئن باشید در هنگام تیک آف یا فرود آمدن وای فای گوشی شما خاموش باشد.

آیا بلوتوث در حالت هواپیما کار می‌کند؟

دقیقا داستان وای فای برای بلوتوث نیز صدق می‌کند. حالت هواپیما به صورت خودکار اتصال بلوتوث را قطع می‌کند، اما بسیاری از گوشی ها این امکان را در اختیار کاربرانشان قرار می‌دهند تا آن‌ها بتوانند حتی در صورت روشن بودن حالت هواپیما نیز از اتصال بلوتوثی بهره‌مند شوند. هواپیماها خیلی در مورد بلوتوث سخت گیری نمی‌کنند، زیرا رنج ارتباطی آن کوتاه است.

پس می‌توانید بلوتوث خود را روشن کرده و هدفون‌ها، کیبورد یا هر دیوایس مشابه دیگری را به گوشی‌تان متصل کنید. حتی اگر در هواپیما نیستید نیز شما می‌توانید از این حالت استفاده کنید تا در هنگام گوشی دادن به موسیقی با هدفون های بلوتوثی ، انرژی کمتری از گوشی شما مصرف شود.

آیا در حالت هواپیما می‌توان از دیتا مصرف کرد؟

خیر، زیرا فعال کردن حالت هواپیما در اندروید کلیه ارتباطات مخابراتی گوشی شما را غیرفعال می‌کند. شما نمی‌توانید از هرگونه دیتایی در گوشی خود استفاده کنید.

حالت هواپیما در اندروید

آیا حالت هواپیما به اجرای بازی ها کمک می‌کند؟

اگر شما هم جزو علاقه‌مندان به اجرای بازی ها با گوشی‌تان هستید، اما از تبلیغات آن‌ها رنج می‌برید، بهترین گزینه‌ی پیش روی شما روشن کردن حالت هواپیما است. از آنجایی که این حالت کلیه اتصال‌های اینترنتی گوشی شما را قطع می‌کند، در نتیجه تبلیغات اینترنتی میان اجرای بازی ها نیز به نمایش درنخواهد آمد. با این حال توجه داشته باشید این قابلیت برای بازی هایی که نیازمند اتصال دائمی به اینترنت هستند، جواب نمی‌دهد.

آیا زنگ‌های هشدار در حالت هواپیما به صدا درمی‌آیند؟

بله، زنگ‌های هشدار و دیگر صداهای گوشی حتی در حالت هواپیما نیز فعال هستند. آن‌ها هیچ اتکایی به اتصال اینترنتی ندارند. اپلیکیشن Clock یا همان ساعت را باز کرده و به راحتی یک زنگ هشدار تنظیم کنید.

در حالی که در حالت هواپیما نمی‌توانید به نتایج اینترنتی دسترسی پیدا کنید، اما خبر خوب اینکه دستیار گوگل همچنان با صدای شما می‌تواند زنگ‌های هشدار را تنظیم کند.

آیا اسنپ چت در حالت هواپیما کار می‌کند؟

خیر، زیرا اسنپ چت یک اپلیکیشن متکی به اینترنت است و به هیچ وجه در این حالت کار نمی‌کند.

آیا در حالت هواپیما می‌توانید تماس یا پیام کوتاه دریافت کنید؟

خیر، زیرا گوشی شما هیچگونه اتصالی سرویس سلولار ندارد. اگر شخصی به شما تماس بگیرد و گوشی‌تان در حالت هواپیما باشد، می‌تواند از سرویس پیام صوتی استفاده کند. شما همچنین زمانی که حالت هواپیما در اندروید را غیرفعال کنید، می‌توانید پیام‌های کوتاهی که برای شما ارسال شده را دریافت کنید.