قیمت لپ تاپ

دلیل افزایش شدید قیمت لپ تاپ در بازار ایران

در ماه‌های اخیر قیمت لپ تاپ در بازار ایران به طور عجیب و سرسام‌آوری افزایش پیدا کرده است. رئیس اتحادیه فناوران رایانه، توضیحاتی را در مورد وضعیت بازار رایانه و افزایش قیمت شدید لپ تاپ ارائه کرده است.

مهدی کمیجانی، رئیس اتحادیه فناوران رایانه در مورد آخرین وضعیت بازار رایانه در ایران گفت در لوازم جانبی 70 درصد و در قسمت سخت افزارها 60 درصد افزایش قیمت داشته‌ایم. این کمبودها باعث شده تا قیمت یک مدل لپ تاپ مک بوک در بازار ایران حتی به 22 میلیون تومان نیز برسد. کمیجانی تاکید کرد که این قیمت‌ها واقعی نیست، اما به دلیل آمریکایی بودن برخی اجناس و کمبود جنس در بازار، فروشندگان هر قیمتی که می‌خواهند را اعمال می‌کنند.

رئیس اتحادیه فناوران رایانه در ادامه اضافه کرد 98 درصد کالای مصرفی آی تی وارداتی است و ملزومات آن مانند کیبورد، اسپیکر و موس نیز مواد اولیه‌شان از خارج کشور تهیه می‌شود. به همین دلیل است که فعالیت ما به شدت به قیمت ارز و نوسانات آن وابسته است و این موضوع افزایش شدید قیمت لپ تاپ و کالاهای IT را در پی داشت. وی افزود:

فعالان این حوزه برای واردات و تخصیص ارز 4200 تومانی مراجعه کردند، اما اگر بخواهیم میانگین بگیریم از هر 10 فقره سفارش، 2 سفارش از آن‌ها به سامانه نیما ارجاع داده شد و ارز تخصیص یافت و بقیه آن‌ها به نتیجه‌ای نرسیدند. همین امر باعث به وجود آمدن کمبود در بازار شده که متعاقب آن قیمت‌ها نیز افزایش پیدا کرده است.

افزایش 60 درصدی قیمت لپ تاپ نسبت به قبل از عید

کمیجانی خاطرنشان کرد به طور کلی در قسمت اکسسوری 100 درصد افزایش قیمت داشته‌ایم و در لوازم جانبی و سخت افزارها نیز به ترتیب 70 و 60 درصد افزایش قیمت را تجربه کرده‌ایم. کالاهایی که وارداتشان از چین و مالزی است افزایش قیمت کمتری داشتند. او همچنین اظهار کرد قیمت یک لپ تاپ معمولی تا قبل از عید نهایتا 10 درصد افزایش داشت و امیدوار بودیم با توجه به کاهش 10 درصدی تعرفه لپ تاپ، شاهد بازگشت رونق در بازار باشیم، اما پس از ابلاغ بخشنامه تک نرخی کردن ارز و مشکلات حاشیه‌ای آن، اکنون قیمت لپ تاپ نسبت به قبل از عید تا 60 درصد افزایش داشته است.

قیمت لپ تاپ

رئیس اتحادیه فناوران رایانه ادامه داد برخی از همکاران ما تجهیزات آی تی را به صورت اعتباری وارد می‌کردند و این موضوع بر روی قیمت تمام شده تاثیر زیادی داشت، ولی دیگر آن اعتبار در بازار دبی وجود ندارد و اگر هم وجود داشته باشد دولت اجازه نمی‌دهد کسی اعتباری خرید کند تا قیمت تمام شده کمتر شود. امروز برای واردات 50 هزار دلار قطعه باید معادل ریالی آن‌ها پول به بانک آن واریز شود و علاوه بر آن، 35 درصد از فاکتور نیز باید به عنوان تعهد واردات کالا نزد بانک بماند تا جنس وارد و ترخیص شود. معمولا این رقم بین 3 تا 5 ماه در اختیار بانک است و همین باعث می‌شود قیمت لپ تاپ و هزینه‌ی واردات سایر کالاها افزایش پیدا کند.

کمیجانی در پایان گفت امروز واردکنندگان دست به عصا حرکت می‌کنند و اگر هم بخواهند کار کنند با این سیستم بانکی دچار مشکل می‌شوند. حتی تولیدات داخلی در این بخش نیز تا 35 درصد افزایش قیمت داشته‌اند. ضمن این که رکود، شدت بیشتری در این حوزه گرفته و آینده‌ی خوبی برای فعالان حوزه آی تی تصور نمی‌شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

14 دیدگاه

  1. من الان میخام ی لپ‌تاپ بخرم لپ تاپ های ارزون هم هست ولی بدرد من نمیخوره من صبر میکنم ی فامیلامون برن خارج برام یکی بخرن بیان😐😐

  2. اینجا ایرانه لعنتی شوخی نیستش

  3. تنها دلیل آن این است که در این سرزمین بزرگ هیچ شرکت ساخت لپ تاپی وجود نداره یا اگه قبلا بوده الان نیست حتی گوشی هایی که تو ایران هم ساخته میشن تمامی قطعاتشون از خارج میاد و ایران فقط نقش چسبوندن اونا کنار هم رو داره و با پررویی تمام هم رو کل قطعات میزنه مید ایران

    • رامین جان یه شرکت خراسانی هست (tect) که هنوز هیچی تولید نکرده و فقط اسمش هست ولی ببین با همین اسم واردات رو از ۱۵ درصد به ۵ درصد کاهش دادن و میگن اگه لپ تاپ ارزان نمیشه ربطی به ما نداره تا الان به اسم قاچاقچیا می خوردیم الان به اسم دولت می خوایم بخوریم بعد میان جلسه برگزار میکنن دور هم میشینن یکم وعده میدن بعد میگن خوب وارد کننده ها باید کم بشن تا ما بیشتر بخوریم دلیلشم اینه که تولید کننده داخلی بتونه تولید کنه ازون ور نه تحصیلات میدن نه مجوز ساخت به داخل بعد دوباره میگن اگه فکر میکنید ما دزدیم اشتباه نکنید خودتون دزدید فروشنده دزد ما آقاها از همتون پاکتریم به جون روحانی! اینجوری میشه ما باور میکنیم مشهد کارخونه لپ تاپ سازی داریم اگه الانم لپ تاپ ارزون نمیشه تقصیر مردم نه آقایون دزد سر گردنه

  4. مشکل فقط به این که ختم نمیشه

  5. الان با این شرایط لپتاپ بخریم یا صبر کنیم ببینیم چی میشه؟

  6. چرتو پرت گفته بود ک انگار قبل عید ب دلار وابسته نبوده 😐درستهدرفته بالا ولی نبایدددر ایندحد میرفت

  7. ارزتونو هیچ کس قبول نداره مگه طرف مرض داره بیاد با دلار 8 تومن بخره با 4200 بفروشه

  8. فقط در دمون لب تاب نیست همه چی گرون شده