کمیته فضایی سازمان ملل

نقش موثر و فعال ایران در کمیته فضایی سازمان ملل

رئیس سازمان فضایی ایران در نشست هم‌اندیشی و بررسی رویکردهای ایران در اجلاس کمیته استفاده صلح آمیز از فضای ماورای جو، از نقش موثر و فعال ایران در کمیته فضایی سازمان ملل سخن گفت و برنامه‌های آتی را تشریح کرد.

نشست هم‌اندیشی و بررسی رویکردهای ایران در اجلاس کمیته استفاده صلح آمیز از فضای ماورای جو سازمان ملل متحد موسوم به COPUOS توسط سازمان فضایی ایران در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و با حضور فعالان و بازیگران صنعت فضایی کشور برگزار شد. در این نشست، دکتر مرتضی براری، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس سازمان فضایی ایران اظهار کرد کمیته استفاده صلح آمیز از فضا، شورای ویژه‌ای در سازمان ملل متحد است که در سال 1959 میلادی، به مدت کوتاهی پس از پرتاب اسپوتنیک 1 تشکیل شد. این کمیته یکی از مهم‌ترین نهادهای مجمع عمومی سازمان ملل متحد است و وظیفه‌ی ایجاد همکاری بین‌المللی در راستای استفاده صلح آمیز از فضای ماورای جو زمین را تحت نظر سازمان ملل بر عهده دارد. هدف این کمیته فضایی سازمان ملل ، تشویق فعالیت‌های تحقیقاتی، گسترش دانش فناوری فضایی و حل مشکلات به وجود آمده در هنگام اکتشافات فضایی است.

کمیته فضایی سازمان ملل

رئیس سازمان فضایی ایران، نقش ایران در کمیته فضایی سازمان ملل را پررنگ توصیف کرد و گفت:

سازمان فضایی ایران در راستای حضور موثر و فعال و تامین منافع جمهوری اسلامی ایران، عضو کمیته فضایی سازمان ملل شده و طی 60 سال قدمت این کمیته، پنج سند تصویب شده که ایران هم دو سند را در کشور تحت عنوان موافقت‌نامه نجات و کنوانسیون مسئولیت فضایی تصویب کرده است. معاهده‌ی استفاده صلح آمیز از فضای جو و کنوانسیون ثبت هم به امضای جمهوری اسلامی ایران رسیده و امسال نیز در پنجاهمین سالگرد اولیه جلسه استفاده صلح آمیز از فضای ماورای جو سازمان ملل متحد که اواخر این ماه در مقر سازمان ملل برگزار خواهد شد، حضور فعال و موثری خواهیم داشت.

براری در ادامه به دلایل برگزاری این نشست اشاره کرد و گفت در اجلاس پیش رو، سه محور از جمله تقویت جایگاه کمیته کوپوس، تاکید بر همکاری کشورها و تعیین چشم‌انداز 12 سال آینده حوزه فضایی مورد بررسی قرار خواهد گرفت. هدف از این نشست، همفکری با کلیه ذی‌نفعان عرصه فضایی کشور در مورد مباحث مطرح شده در این اجلاس است تا نمایندگان کشورمان به صورت فعال و موثر در آن شرکت داشته باشند و بتوانیم از ظرفیت‌های این نهاد بین‌المللی، حداکثر استفاده را ببریم. در همین راستا، تاکنون 9 جلسه با دستگاه‌های مرتبط از جمله مرکز ملی فضایی ایران برگزار شده و اکنون جمع‌بندی نهایی صورت گرفته که در این جلسه اعلام خواهد شد و از نقطه‌نظرات کارشناسان و صاحب‌نظران بهره خواهیم برد.

کمیته فضایی سازمان ملل

وی در خصوص حضور ایران در سایر جلسات بین‌المللی بیان کرد که علاوه بر کوپوس، در مجامع بین‌المللی دیگر از جمله سازمان همکاری‌های فضایی آسیا و اقیانوسیه (اپسکو) با عضویت 9 کشور و شورای همکاری‌های فضایی کشورهای اسلامی با حضور 16 کشور اسلامی حضور فعال داریم و گزارشات مربوط به این جلسه‌ها را به زودی ارائه می‌کنیم.

اهمیت حضور ایران در کمیته فضایی سازمان ملل

معاون وزیر ارتباطات همچنین بر اهمیت حضور فعال و حداکثری ایران در مجامع بین‌المللی مانند کمیته فضایی سازمان ملل تاکید کرد و گفت حوزه روابط بین‌الملل جزو اولویت‌های مهم و جدی در برنامه‌های سازمان فضایی ایران است که با جدیت آن را پیگیری می‌کنیم. باید در راستای تحقق منافع جمهوری اسلامی ایران و استفاده حداکثری از تمام ظرفیت و توان مجامع و سازمان‌های بین‌المللی در راستای توسعه‌ی تعاملات علمی و فناوری گام برداریم.

در ادامه‌ی این نشست، دکتر منطقی، رئیس مرکز ملی فضایی ایران صحبت‌هایی را مطرح کرد. وی حضور در اجلاس کوپوس را بسیار مهم دانست و افزود برای رسیدن به اهداف کشور باید سه محور را به موازات هم سازماندهی کنیم. این سه موضوع شامل فعالیت‌های صنعتی، فعالیت‌های بین‌المللی و عضویت در کمیته‌های سازمان ملل متحد می‌شود.

کمیته فضایی سازمان ملل

در ادامه‌ی نشست مذکور، گزارشی از اجلاس کمیته استفاده صلح‌آمیز از فضای ماورای جو سازمان ملل متحد و سند پایداری بلندمدت فعالیت‌های فضایی (LTS) ارائه شد و رویکردهای جمهوری اسلامی ایران در اجلاس‌های بین‌المللی مورد بررسی قرار گرفت.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

6 دیدگاه

  1. نمیدونم چرا ما توی همه چی دخیلیم ولی هیچی رو ما ندیدیم همش حرفه

  2. همشو ما داریم اداره میکنیم

  3. سلام
    داشت پرواز میکرد
    یک عده لاکش کندن هدیه کردن به…
    سرش پاهاش بریدن میل فرمودن
    کلیه و قلب و ریه و مابقی اهشام رو هم برای سوابش بین نیازمندان پخش کردن
    خیانت کارها

  4. لاک پشتها هم پرواز میکنن