تکنیک فیلم برداری

آموزش 6 تکنیک فیلم برداری ساده که باید بدانید

فیلم برداری دارای مجموعه‌ای از تکنیک‌های متفاوت از عکاسی بوده و یک عکاسی خوب، لزوما یک فیلم بردار حرفه‌ای نیز نخواهد بود. تنها با رعایت چند تکنیک فیلم برداری می‌توان ویدیوهایی حرفه‌ای ثبت کرد. در این مطلب با 6 مورد از مهمترین ترفندها و تکنیک های فیلم برداری آشنا خواهیم شد.

همانند عکاسی، فیلم برداری نیز دارای قواعد مخصوص به خود است. تنها با پیروی از چند تکنیک فیلم برداری می‌توان مطمئن بود ویدیوهای ما حرفه‌ای بوده و نگاه مخاطب را به خود خیره خواهند کرد. برخی قوانین، تکنیک‌ها و تنظیمات دوربین وجود دارند که با وجود بدیهی بودن، بسیاری به آن‌ها توجه نمی‌کنند.

تنظیم سرعت شاتر

آیا در برخی مواقع، اشیای درون ویدیوهای ثبت شده توسط شما دارای سرعت حرکت بسیار پایینی هستند؟ در این شرایط به احتمال زیاد محو شدگی زیادی درون ویدیو مشاهده خواهد شد. بسیاری از کاربرانی که با چند تکنیک فیلم برداری پایه آشناییت ندارند، دلیل این موضوع را متوجه نخواهند شد. این اتفاق به خاطر زیاد بودن سرعت شاتر رخ می‌دهد!

خلاف این موضوع نیز ممکن است رخ بدهد، به این معنی که با کاهش سرعت شاتر، ویدیوها بیش از حد نرم و روان ثبت شوند. یک ترفند فیلم برداری مهم برای خلاص شدن از شر چنین اتفاق‌هایی وجود دارد. برای ثبت فیلم با سرعت مناسب و عادی، باید سرعت شاتر را دو برابر سرعت نرخ فریمی قرار داد.

به عنوان مثال اگر در حال فیلم برداری 25p (فیلم برداری با نرخ 25 فریم بر ثانیه) هستید، باید سرعت شاتر را بر روی 1/50 قرار بدهید. اگر نرخ فریمی را به 100p افزایش دادید، سرعت شاتر باید به 1/200 تغییر پیدا کند. با این کار حرکت اشیا درون ویدیو کاملا روان و طبیعی بوده و از بروز محوشدگی جلوگیری خواهد شد.

استفاده از فیلترهای تراکم خنثی

بعد از پیروی از تکنیک فیلم برداری بالا ممکن است تصور کنید سرعت شاتر برای گشودگی دریچه دیافراگم انتخاب شده بسیار پایین است. برای داشتن عمق میدان کم حین فیلم برداری با گشودگی دریچه دیافراگم بالا (همچون f/1.4 یا f/2.8)، می‌بایست میزان نوردهی را کاهش بدهید. به این ترتیب از روشن شدن بیش از حد ویدیو جلوگیری خواهد شد.

فیلترهای Neutral Density یا تراکم خنثی در اینجا به کار آمده و همانند عینک دودی برای دوربین شما عمل خواهند کرد. آن‌ها سبب می‌شوند میزان نور وارد شده به لنز دوربین کاهش پیدا کند، به همین دلیل با وجود افزایش گشودگی دریچه دیافراگم نور زیادی دریافت نخواهد شد. به این ترتیب می‌توان با دست باز و بدون نگرانی از زیاد یا کم شدن نور دریافتی از محیط، میزان گشودگی دریچه دیافراگم را با سرعت شاتر تنظیم کرد. میزان نور فیلتر شده، به شرایط محیط فیلم برداری بستگی دارد.

فیلتر تراکم خنثی

تکنیک فیلم برداری در میانه روز و زیر نور آفتاب، استفاده از یک فیلتر دارای تراکم نوری بیشتر است. این دسته از فیلترها با عنوان ND شماره‌گذاری شده و بر اساس اعداد کنار آن‌ها می‌توان مورد مناسب برای خود را پیدا کرد. به عنوان نمونه MD 0.3 نور دریافتی را به اندازه یک گام کاهش خواهد داد، در حالی که فیلتر دارای شماره ND 1.5 پنج گام نور را کاهش می‌دهد. هر چه نور بیشتر بوده و بسته به شرایط نیاز باشد گشودگی دریچه دیافراگم نیز افزایش پیدا کند، به یک فیلتر دارای ND بیشتر نیاز خواهد بود.

می‌توان مجموعه‌ای از فیلترهای تراکم خنثی را خریداری کرد که درون پکیج آن، تعدادی فیلتر با ND متفاوت وجود دارد. یک تکنیک فیلم برداری جالب دیگر، خرید فیلتر تراکم خنثی متغیر است. در این نوع می‌توان بسته به نیاز، میزان تراکم فیلتر را افزایش یا کاهش داد. فیلتر تراکم خنثی را می‌توان همچون یک فیلتر یو وی بر روی لنز بست.

فیلم برداری به صورت فلت

در بسیاری از دوربین‌ها به کاربر اجازه داده می‌شود به صورت فلت یا لاگ به ضبط ویدیو بپردازد. در این روش کنتراست و رنگ‌، فدای کسب محدوده دینامیکی بهتر خواهند شد. نتیجه، ویدیویی با جزییات بیشتر است.

هر دوربینی دارای این توانایی نیست، پس بهتر است پیش از پیاده‌سازی هر تکنیک فیلم برداری قابلیت‌های دوربین خود را نظر بگیرید. دوربین‌های سونی به ویدیوهای لاگ دارای درجه حرفه‌ای همچون Slog2 و Slog3 دسترسی دارند. این دسترسی برای دوربین‌های پاناسونیک به Cine-D و Cine-V تغییر پیدا می‌کند. بعدا می‌توان درون یک ویرایشگر، کنتراست ویدیو را بهبود بخشیده و رنگ‌ها را تغییر داد.

کاهش زوم دوربین

در فیلم برداری‌های حرفه‌ای با وجود استفاده از بهترین لنزها، تا جای ممکن از زوم کردن خودداری می‌شود. بهتر است به منظور نزدیک شدن به سوژه، به صورت طبیعی و با قدم برداشتن به سمت آن عمل بزرگنمایی را انجام بدهید!

لنز زوم

این تکنیک فیلم برداری برای همه لنزها صدق می‌کند، پس حتی در زمان استفاده از لنزهای دارای قابلیت پاور زوم نیز تلاش کنید در صورت امکان، با قدم برداشتن به سمت سوژه بزرگنمایی داشته باشید، مگر این که به این وسیله، سوژه را از دست داده و یا به دلایل محیطی امکان نزدیک شدن به آن وجود نداشته باشد.

افزودن حرکت به ویدیوها

یکی از تلاش‌های هر فیلم بردار، جلوگیری از وجود پرش در ویدیوها است. اما این موضوع به معنی ثابت ماندن در یکجا و عدم تحرک کامل نیست. حین فیلم برداری‌هایی همچون تایم لپس، بهترین کار ساکن نگه داشتن دوربین است، اما در سایر شرایط نباید از ترس وجود پرش درون فیلم، از حرکت خودداری کرد.

یک ویدیوی دارای تحرک، از ویدیویی که درون آن دوربین کاملا ثابت مانده است به مراتب جذاب‌تر خواهد بود. امروز بیشتر دوربین‌ها به تثبیت‌کنندگی نوری تصویر مجهز شده و برخی دوربین‌های پیشرفته، از این قابلیت در کنار تثبیت‌کنندگی الکترونیکی تصویر استفاده می‌کنند. وجود OIS و یا EIS و مخصوصا هر دوی آن‌ها با هم درون یک دوربین، تضمین‌کننده ثابت ماندن فریم با وجود تکان خوردن دوربین است.

اگر در بیشتر ویدیوهای ثبت شده توسط شما، حرکت یکی از بخش‌های ضروری و جدانشدنی است، یک لنز عریض‌تر خریداری کنید.

اهمیت دادن به منظره

یک تکنیک فیلم برداری بسیار مهم، فشار آوردن به خود برای خلاق بودن است! در فیلم برداری بیشتر از عکاسی به خلاقیت نیاز خواهید داشت، چرا که به جای یک عکس، در تلاش برای ثبت صدها و شاید هزاران عکس هستید که قرار است پشت سر هم قرار بگیرند. حتی خراب شدن چند مورد از این عکس‌های بهم پیوسته (چند ثانیه از ویدیو) نیز ممکن است کل پروژه را با شکست مواجه کند.

به عنوان نمونه درباره منظره‌ای که قرار است درون آن به فیلم برداری بپردازید بیشتر فکر کرده و آن را از چند زاویه فیلم برداری کنید. در نهایت، به بهترین زاویه پی خواهید برد.

یک مثال خوب می‌تواند فیلم برداری خیابانی باشد. در این زمان باید باید با زاویه باز فیلم برداری کرده و اشیای بیشتر و بیشتری را درون چهارچوب تصویر جای بدهید. کمی خلاقیت به خرج داده و به جای قرار دادن یک سطل زباله درون چهارچوب ویدیو، یک درخت را درون آن بگنجانید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

5 دیدگاه

  1. جالب بود ممنون

  2. واسهاینستا کاربرد داره