جف بزوس: انتقال صنایع سنگین به ماه سیاره زمین را نجات می‌دهد!

جف بزوس: انتقال صنایع سنگین به ماه سیاره زمین را نجات می‌دهد!

انتقال صنایع سنگین به ماه ایده‌ای است که مدیر عامل کمپانی آمازون و ثروتمندترین مرد جهان، جف بزوس (Jeff Bezos)، آن را به تازگی در یک کنفرانس مطرح کرده و با صحبت در مورد ساخت اقامتگاه بر روی ماه، توجه زیادی به خود جلب کرده است.

انتقال صنایع سنگین به ماه یکی از موضوعات صحبت‌های اخیر جف بزوس (Jeff Bezos)، ثروتمندترین مرد دنیا، در کنفرانس بین المللی توسعه فضایی (International Space Development Conference) بود که به عنوان راهکاری برای نجات سیاره زمین از آثار مخرب زندگی انسان مطرح شد.

بزوس در این کنفرانس اعلام کرد که انسان‌ها با ساخت اقامتگاه روی ماه و ایجاد تمدنی دائمی در این قمر، می‌توانند تا صد سال آینده بسیاری از مشکلات زیست محیطی پیش روی خود را برطرف کنند و عملا کره زمین و موجودات زنده ساکن آن را نجات دهند.

این مدیر موفق که علاوه بر کمپانی بزرگ آمازون، یک شرکت هوافضا به نام بلو اوریجین (Blue Origin) را هم هدایت می‌کند، اعلام کرده که شرکت او می‌تواند نقش بزرگی در این موضوع ایفا کند و با کمک گرفتن از سازمان‌های فضایی ناسا و ESA و یا به تنهایی، امکان زندگی انسان‌ها بر روی ماه را فراهم کند.

انتقال صنایع سنگین به ماه تا یک صد سال آینده ممکن می‌شود!

همانطور که اشاره شد نقشه اصلی بزوس انتقال صنایع سنگین به ماه و تبدیل سیاره زمین به مکانی برای زندگی و فعالیت کارخانه‌ها و صنایع بدون آلودگی، یا با آلودگی مینیمم است؛ بزوس در کنفرانس برگزارشده گفت که با پیشرفت‌های تکنولوژی در صد سال پیش رو امکان عملی کردن چنین ایده‌ای فراهم می‌شود و از طرف دیگر، افزایش جمعیت و گسترش جوامع در سراسر جهان کشورها را مجبور می‌کند تا برای سرپا ماندن خود از قمر زمین برای انجام فعالیت‌های سنگین استفاده کنند.

البته بزوس تا این لحظه جزئیات دقیقی در مورد بحث انتقال صنایع سنگین به ماه مطرح نکرده، اما صحبت‌هایی از طرح یک فضاپیما به نام ماه آبی (Blue Moon) که توسط شرکت بلو اوریجین ساخته خواهد شد و امکان رساندن میزان بار حداکثری 5 تن به قمر زمین را فراهم می‌کند، مطرح شده است.

جف بزوس: انتقال صنایع سنگین به ماه سیاره زمین را نجات می‌دهد!

از طرف دیگر مدیر عامل کمپانی معروف اسپیس ایکس، ایلان ماسک هم سال‌هاست که در مورد گسترش قلمرو بشریت در منظومه شمسی فعالیت می‌کند و ایجاد تمدن بر روی سیاره مریخ را به عنوان اولین گام در این مسیر اعلام کرده است؛ با این وجود برخی صاحب‌نظران معتقدند که نقشه بزوس برای سکونت بر روی ماه شرایط مناسب‌تری دارد و امکان عملی شدن آن به نسبت طرح ماسک بیشتر است.

به عنوان مثال قمر زمین فاصله کمی با سیاره ما دارد و در عرض دو روز با استفاده از موشک می‌توان به آن رسید. همچنین، گفته شده که در نزدیکی قطب‌های این جرم آسمانی مقادیر قابل‌توجهی آب به شکل منجمد وجود دارد که در صورت نیاز می‌توان از آن‌ها به ‌عنوان منبع آب آشامیدنی، موادی برای تولید اکسیژن و حتی سوخت موشک استفاده کرد.

از آخرین باری که یک انسان در سال 1972 بر روی ماه راه رفت، دهه‌ها می‌گذرد و از آن زمان تاکنون صنعت هوافضا پیشرفت‌های قابل‌توجهی داشته است؛ با این تفاسیر به نظر می‌رسد که با رقابت کمپانی‌هایی مانند اسپیس ایکس و بلو اوریجین، این صنعت در دهه‌های آینده هم به میزان شگفت‌انگیزی توسعه پیدا می‌کند و به هر ترتیب امکان سکونت انسان‌ها در بخش‌های مختلف منظومه خورشیدی ما فراهم شود.