کنفرانس WWDC 2018

6 دستاورد بزرگ اپل در کنفرانس WWDC 2018

کنفرانس WWDC 2018 اپل روز گذشته برگزار شد و طی آن شاهد رونمایی دستاوردهای نرم افزاری زیادی بودیم. به عنوان نمونه می‌توان به سیستم عامل های جدید آی او اس 12، واچ او اس 5 و مک او اس Mojave اشاره کرد. در این مطلب با 6 دستاورد بزرگ اپل در این رویداد آشنا می‌شویم.

اپل در جریان کنفرانس سالیانه خود مک او اس جدید، که به قابلیت‌های بسیار زیادی مجهز شده است، را در کنار سیستم عامل جدید پلتفرم موبایلش معرفی کرد. در این رویداد بر روی محصولات نرم افزاری اپل تمرکز شده بود. در بین موارد متعدد معرفی شده همچون ویژگی‌های سیستم عامل‌های جدید، 6 دستاورد بزرگ اپل در کنفرانس WWDC 2018 خبر بسیار خوبی برای کاربران محسوب می‌شوند.

جلوگیری از اعتیاد به گوشی

ای او اس 12 دیدترین سیستم عامل پلتفرم موبایل اپل محسوب شده و بسیاری از مشکلات سیستم عامل‌های قبلی در آن رفع شده است. یکی از مهمترین قسمت‌های آن داشبورد سلامت دیجیتالی محسوب شده و سبب می‌شود کاربران از شر استفاده مدام از گوشی هوشمند خود راحت شوند.

در این سیستم عامل می‌توان بعد از فعال‌سازی حالت بدون مزاحم (Do Not Disturb) به راحتی از گوشی هوشمند استفاده کرد. همچنین دیگر به خاطر دریافت کوله‌بازی از نوتیفیکیشن‌ها در لاک اسکرین گیج نشده و اعلانیه‌ها به صورت گروه‌بندی شده در اختیارتان قرار خواهند گرفت.

می‌توان پیش از استفاده از یک اپلیکیشن، برای آن تایمر تعیین کرد. به ترتیب اگر درون یک بازی موبایل غرق شوید، سیستم عامل به شما هشدار خواهد داد که بیشتر از زمان مورد انتظار در حال استفاده از آن هستید. کمک به کاربر برای جلوگیری از اعتیاد به گوشی هوشمند یک دستاورد بزرگ اپل در سال جاری محسوب می‌شود.

دستاورد بزرگ اپل

برخلاف ویژگی مشابه در سیستم عامل جدید اندروید، در آی او اس 12 به کاربر اجازه داده می‌شود تایمر را قطع کرده و یا آن را به تعویق بیندازد. می‌توان درون این سیستم عامل، گوشی را به شیوه‌ای دلخواه مخصوص کودکان تنظیم کرد و به این روش بر روی رفتارها و میزان استفاده آن‌ها از گوشی هوشمند کنترل داشت.

ویژگی‌های بصری بیشتر آی او اس 12

یک دستاورد بزرگ اپل در کنفرانس اخیر آن مموجی نام داشته و در پیروی از ای آر اموجی سامسونگ توسعه یافته است. اپل ابتدا برای نخستین دفعه، استیکرهای سه بعدی را با نام انیموجی معرفی کرد که با تقلید از حرکات صورت کاربر، به شیوه‌ای متفاوت برقراری ارتباط با دیگران را امکان‌پذیر می‌کردند. آن‌ها چند اموجی از پیش تعریف شده بوده و تنها حرکات صورت کاربر بر رویشان منعکس می‌شد.

اما سامسونگ در ای آر اموجی، سفارشی‌سازی اموجی سه بعدی را امکان‌پذیر کرد، چرا که کاربر می‌توانست از روی صورت خود و یا عکس یک فرد مشهور، یک اموجی سه بعدی منحصربه‌فرد درست کند. اکنون اپل چنین قابلیتی را درون مموجی ارائه کرده است که به لطف آن امکان سفارشی‌سازی اموجی‌های سه بعدی فراهم می‌شود.

مموجی

همچنین به انیموجی‌ها نیز یک حالت Tongue Detection اضافه شده که سبب می‌شود زبانشان را بیرون نگه دارند!

در زمینه نحوه پیشنهاددهی به کاربر، قابلیت‌های زیادی اضافه شده‌اند. در بخش عکس‌ها، اپل با الهام گرفتن از گوگل فوتوز امکان جستجو کردن برای افراد، مکان‌ها و رویدادهای خاص را امکان‌پذیر کرده است. می‌توان برای دست پیدا کردن به عکس‌های مورد نظر، از چندین فاکتور به منظور جستجو استفاده کرد.

یکی از قابلیت‌های بصری بسیار جالب در آی او اس 12 که می‌توان از آن به عنوان یک دستاورد بزرگ اپل در سال جاری یاد کرد، نمایش تصاویر قدیمی شما است. به لطف این قابلیت که در فیس بوک نیز وجود دارد، عکس‌های قدیمی‌تان، در روزی که آن‌ها را سال‌ها قبل ثبت کرده‌اید، تحت عنوان “On This Day” نمایش داده خواهند شد.

در بخش پیام‌ها، استیکرها و انیموجی‌های جدید قرار داشته و نوشته‌ها و ابزارهای طراحی جدیدی به اپلیکیشن دوربین اضافه شده‌اند. یکی از قابلیت‌های نوین آی او اس 12 که باید از آن به عنوان یک دستاورد بزرگ اپل یاد کنیم، گروپ فیس تایم نام دارد که چت کردن همزمان با 32 نفر به وسیله آن امکان‌پذیر می‌شون. می‌توان در این چت به جای صورت واقعی، با انیموجی یا مموجی خود حضور پیدا کرد.

بهبود سیری

سیری در سیستم عامل موبایل جدید اپل بیشتر تلاش می‌کند خود را با رفتارهای منحصربه‌فرد کاربر انطباق بدهد. به این ترتیب خواهد توانست پیشنهادهای بسیار دقیقی ارائه کند. می‌توان مجموعه‌ای از رفتارهای سفارشی‌سازی شده را برای آن تعریف و سپس استفاده کرد. به عنوان نمونه در یک رستوران خاص، غذای مورد علاقه‌تان را مشخص کرده و سپس آن را به سادگی با فرمان صوتی سفارش بدهید.

اپل سیری

یکی دیگر از توانایی‌های سیری، امکان ترکیب چندین فعالیت است. اکنون می‌توان بعد از مشخص کردن این که رادیو چه چیزی پخش کند، تنظیمات ترموستات را تغییر داد و یک پیامک به فرزندان خود فرستاد. همه این موارد تنها با یک فرمان صوتی انجام می‌شوند.

سیری تعامل بهتری با سایر دستگاه‌ها خواهد داشت. به عنوان نمونه می‌توان از Tile از طریق دستیار صوتی سیری درخواست کرد لوازم گم شده شما را بر اساس فرمانی که به آن داده‌اید پیدا کند.

سیستم عامل مک Mojave

برخلاف آپدیت سال گذشته اپل برای مک او اس، که به خاطر نداشتن قابلیت‌های جدید و متنوع کاربران را ناراحت کرد، امسال نسخه Mojave این سیستم عامل به کوله‌باری از ویژگی‌ها و برنامه‌های پیش‌فرض جدید مجهز شده است. به عنوان نمونه می‌توان به وجود حالت تاریک در آن اشاره کرد که کار با رابط کاربری را بسیار جذاب می‌کند.

مک Mojave

بعد از رسوایی فیس بوک به خاطر فاش شدن موضوع سو استفاده شرکت کمبریج آنالیتیکا از اطلاعات کاربران این شبکه اجتماعی، اکنون در مرورگر سافاری نسخه جدید مک، تاکید فراوانی بر روی حفظ حریم خصوصی شده است، به همین دلیل علاوه بر وب سایت‌های عادی، شبکه‌های اجتماعی نیز از طریق لایک کردن و یا کامنت گذاشتن کاربر نمی‌توانند رفتارهای وی را ردیابی کنند.

بعد از تغییر ظاهر اپ استور آی او اس در سال گذشته، امسال نوبت به فروشگاه محصولات مک رسید تا مجددا طراحی شود. علاوه بر تغییر ظاهری، برنامه‌های جدید و بسیار کاربردی از بزرگترین شرکت‌های دنیا بر روی آن قرار گرفته‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به Office 365 و همچنین Lightroom CC و BBEdit اشاره کرد.

مک Mojave

مک Mojave را باید یک دستاورد بزرگ اپل در سال جاری دانست. در نسخه جدید می‌توان اعمال زیادی را به وسیله میانبرها در کمترین زمان ممکن انجام داد. به عنوان نمونه بدون باز کردن عکس‌ها قادر خواهیم بود جهت نمایش‌شان را عوض کنیم.

در نسخه جدید، قابلیتی تحت عنوان Stacks ارائه شده که باز هم به بهبود ظاهر رابط کاربری کمک می‌کند. Stacks سبب می‌شود درون دسکتاپ، تمامی فایل‌های دارای پسوندهای مشابه داخل یک فولدر قرار بگیرند. به همین دلیل از بهم ریخته شدن و شلوغی دسکتاپ جلوگیری خواهد شد.

تعداد قابل توجهی از اپلیکیشن‌های کاربردی آی او اس به مک راه پیدا کرده‌اند. علاوه بر امکان استفاده عادی، داده‌های اپلیکیشن‌های یکسان درون آی او اس و مک، همگام‌سازی خواهند شد تا همه جا بتوان به اطلاعات خود درون هر برنامه‌ای دسترسی داشت.

سیستم عامل واچ او اس 5

با جدیدترین سیستم عامل ساعت هوشمند اپل، کاربران بیشتر و بیشتر به ورزش کردن تشویق می‌شوند. می‌توان از طریق به اشتراک‌گذاری نتیجه فعالیت‌های بدنی و میزان دویدن خود، دوستان را به چالش کشید و در آخر یک بازه زمانی، برنده را مشخص کرد. دور کردن کاربران از گوشی در آی او اس 12 و تشویق به فعالیت بیشتر در واچ او اس 5 را حقیقتا باید یک دستاورد بزرگ اپل دانست.

در سیستم عامل جدید، آغاز حرکت به صورت خودکار تشخیص داده شده و دیگر دو دقیقه بعد از شروع ورزش، متوجه نخواهید شد که دکمه ثبت فعالیت‌ها را لمس نکرده‌اید!

واچ او اس 5

اپل WebKit را به واچ او اس اضافه کرده است، به همین دلیل کاربران می‌توانند بر روی ساعت هوشمندشان برخی وب سایت‌ها را مرور کنند. به لطف پشتیبانی از پادکست‌‌ها درون نسخه جدید، می‌توان فایل‌های صوتی متنوعی را درون ساعت هوشمند حمل کرد و بدون نیاز به داشتن گوشی آیفون، همیشه خود را سرگرم نگه داشت.

یک دستاورد بزرگ اپل در سال جاری، ویژگی Walkie-Talkie واچ او اس 5 است. با استفاده از آن می‌توان همانند زمان استفاده از بی‌سیم، برای کاربر آن سوی تماس پیام فرستاد.

بعد از صدور مجوز توسط دو کاربر درگیر در تماس بر روی ساعت‌های اپل واچ خود، ساعت‌ها در حالت آماده به کار قرار گرفته و می‌توان بعد از لمس دکمه، پیام را ارسال کرد. کاربر آن سوی مکالمه برای شنیدن پیام، دکمه را لمس کرده و در صورت تمایل به آن پاسخ می‌دهد. استفاده از Walkie-Talkie هم از طریق شبکه موبایل (در اپل واچ 3 که از سیم کارت پشتیبانی می‌کند) و هم از طریق شبکه وای فای امکان‌پذیر است.

Dolby Atmos بر روی تلویزیون 4K اپل

پشتیبانی از Dolby Atmos در نهایت به اپل تی وی 4K افزوده شد. اپل اعلام کرد در پاییز، کتابخانه آیتونز را به‌روزرسانی کرده و Dolby Atmos را به فیلم‌های پشتیبانی شده، ویدیوهای تلویزیونی و موزیک‌ ویدیوها به صورت رایگان اضافه خواهد کرد. تلویزیون اپل همچنان با Charter Spectrum از کابل پشتیبانی کرده و می‌توان درون آن، با اپلیکیشن از اخبار و کانال‌های ورزشی نیز بهره برد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*