مصرف همزمان پنج نوشیدنی غنی‌شده 5 ساعت انرژی چه تاثیری بر سلامت ما دارد؟

مصرف همزمان پنج نوشیدنی غنی‌شده‌ی «5 ساعت انرژی» چه تاثیری بر سلامت ما دارد؟

5 ساعت انرژی (5-Hour Energy) یک نوشیدنی انرژی زا غنی‌شده آمریکایی است که میزان بسیار زیادی کافئین را در حجمی کم، در خود دارد؛ با این تفاسیر محققان به تازگی بررسی کرده‌اند که مصرف همزمان 5 بطری از این محصول چه اثری بر سلامتی می‌گذارد.

5 ساعت انرژی (5-Hour Energy) نوعی نوشیدنی انرژی زا ساخت کشور آمریکا بوده که همانطور که از اسمش پیداست، حدودا برای مدت پنج ساعت مصرف‌کننده را در حالت پرانرژی نگه می‌دارد؛ در حالی که یک فنجان 250 میلی‌لیتری قهوه مقدار 100 میلی‌گرم کافئین دارد و در یک قوطی نوشیدنی رد بول،‌ تنها 80 میلی‌گرم کافئین قرار گرفته، بطری‌های 5 ساعت انرژی با حجم 56 میلی‌لیتر، حاوی مقدار باورنکردنی 200 میلی‌گرم کافئین هستند.

به همین دلیل است که نوشیدنی غنی‌شده مورد نظر مدت‌هاست توجه زیادی را به خود جلب کرده و در همین رابطه، محققان سوال جالب‌توجهی را در مورد مصرف زیاد از حد این انرژی زا مطرح کرده‌اند؛ اگر کسی 5 عدد نوشیدنی 5 ساعت انرژی را به صورت هم‌زمان و یا در فاصله زمانی کم بخورد،‌ آیا سوخت مورد نیاز بدن او برای مدت 25 ساعت تامین می‌شود،‌ یا این حجم زیاد از کافئین تاثیرات مخربی بر مصرف‌کننده می‌گذارد؟

اثر مصرف پنج نوشیدنی 5 ساعت انرژی

کتلین میلر (Kathleen Miller)، یکی از متخصصان نوشیدنی‌ های انرژی زا در همین رابطه می‌گوید که مصرف پنج بطری از این محصول هیچ نتیجه خوبی را به دنبال ندارد؛ این دانشمند اظهار کرده که در حالی که خوردن مقادیر کم کافئین تاثیرات بسیار خوبی به جا می‌گذارد، وارد شدن این مقدار کافئین (هزار میلی‌گرم) به بدن، فرد را از مرحله هوشیاری و بیداری عبور داده و او را در حالت وحشت،‌ اضطراب شدید و حتی تپش قلب قرار می‌دهد.

البته به صورت رسمی اعلام شده که مسمومیت ناشی از کافئین در مقادیر بیشتر از 5 هزار میلی‌گرم اتفاق می‌افتد و تنها با مصرف 50 فنجان قهوه یا 25 عدد محصول 5 ساعت انرژی فرد در معرض خطر سکته مغزی، تشنج، توهم و حتی مرگ قرار می‌گیرد.

مصرف همزمان پنج نوشیدنی غنی‌شده 5 ساعت انرژی چه تاثیری بر سلامت ما دارد؟

با این حال امکان به وجود آمدن مشکلات جدی برای افرادی هم که مقادیر کمتری از کافئین را مصرف کرده‌اند، آنقدرها هم پایین نیست و متخصصان می‌گویند که این مشکلات در مبتلایان به بیماری‌های قلبی شدیدتر بروز می‌کنند؛‌ به عنوان مثال در سال 2012 گزارش شد که دختری 14 ساله با مصرف 480 میلی‌گرم کافئین در مدت زمان 24 ساعت، جان خود را از دست داد و بعدها بررسی‌ها نشان دادند که این فرد مبتلا به نوعی مشکل دریچه قلب بوده و به همین دلیل، قلب او توان تحمل فشار وارده را نداشته است.

میلر در این رابطه می‌گوید که کافئین زیاد برای مصرف‌کنندگانی مانند نوجوانان و کودکان که وزن کمی دارند هم می‌تواند مشکل‌زا باشد. از طرف دیگر می‌دانیم که این ماده به نوعی بدن ما را گول می‌زند و در زمان خواب و استراحت، احساس بیداری را در فرد به وجود می‌آورد؛ چنین اثری برای اعضای کم سن و سال جامعه که نسبت به بقیه نیاز به خواب بیشتری دارند، به هیچ وجه مفید نیست. همچنین، گفته شده که مصرف طولانی‌مدت و زیاد کافئین می‌تواند به بالا رفتن فشار خون منجر شود.

در انتهای صحبت‌ها،‌ میلر می‌گوید که بسیاری از نوشیدنی های انرژی زا مانند 5 ساعت انرژی حاوی موادی استخراج‌شده از گیاهان هستند که به عنوان مکمل‌های رژیمی در محصولات مخلوط می‌شوند و هنوز تحقیقات دقیقی در مورد آثار آن‌ها بر روی سلامتی انجام نشده است؛ بنابراین همانطور که این دانشمند نتیجه‌گیری کرده، نوشابه های انرژی زا در زمان‌های نیاز ما را بیدار نگه می‌دارند، اما می‌توان مطمئن بود که مصرف بیش از حد این محصولات آثار مخربی بر سلامت ما به جا می‌گذارد.