زه بغل پراید

سایپا زه بغل پراید را حذف کرد!

شرکت خودروسازی سایپا در اقدامی عجیب و قابل تامل، خودروهای پراید را بدون زه پلاستیکی روی درها به فروش می‌رساند و زه بغل پراید هم به لیست آپشن‌های این خودرو اضافه شده است.

در حالی که این روزها صنعت خودروی دنیا با سرعت شگفت‌انگیزی رو به پیشرفت است و هر روز خبرهای جدیدی در مورد تکنولوژی‌های روز صنعت خودرو، عرضه اتومبیل‌های خودران و خودروهای الکتریکی می‌شنویم، در صنعت خودروی ایران نه تنها هیچ پیشرفتی دیده نمی‌شود بلکه خودروسازان ما با اقدامات عجیب خود، این صنعت را رو به عقب هل می‌دهند.

امروزه خودروسازان مطرح دنیا، محصولات خود را با جدیدترین تکنولوژی‌ها و تجهیزات و ایمنی بسیار بالا به بازار جهانی عرضه می‌کنند، اما بیشتر محصولاتی که در ایران تولید می‌شوند یا کاملا قدیمی و از دور خارج شده هستند و یا در سطح جهان خودروهای شناخته شده‌ای محسوب نمی‌شوند. وضعیت نرخ ارز و تعرفه‌های واردات نیز باعث شده قیمت خودروهای وارداتی به طور سرسام‌آوری بالا برود و خودرویی مانند کیا سورنتو که یک شاسی بلند معمولی در بازار جهانی است با قیمت بالای 300 میلیون تومان در بازار کشورمان به فروش برسد.

شاهکاری جدید از خودروساز ملی

اما اوج فاجعه اینجاست که شرکت خودروسازی سایپا به عنوان یکی از دو خودروساز بزرگ کشورمان، حتی به زه روی در خودروی پراید هم رحم نکرده است. به تازگی خبرها و تصاویری از چندین دستگاه خودروی پراید صفر کیلومتر در رسانه‌ها و شبکه های اجتماعی منتشر شده که نشان می‌دهد سایپا در اقدامی باورنکردنی زه بغل خودروها را حذف کرده است.

زه بغل پراید

البته پیش از این نیز اقدامات مشابهی از سوی خودروسازان داخلی مشاهده شده بود. به عنوان مثال جعبه ابزار و لاستیک زاپاس برخی خودروها برداشته می‌شد یا سمند ال ایکس که زمانی با رینگ اسپورت به فروش می‌رسید، اکنون با رینگ فولادی و البته چند میلیون گران‌تر عرضه می‌شود و حتی برخی خودروها با باک خالی به خریدار تحویل داده می‌شوند. سایپا هم بیشتر خودروهای پراید خود را بدون سیستم صوتی عرضه کرده و مبلغ آن را در کارت خریدار واریز می‌کند.

اما از همه این‌ها که بگذریم، حذف زه بغل پراید شاهکاری بود که تنها از دست سایپا برمی‌آمد. این قطعه پلاستیکی، کاملا ارزان‌قیمت بوده و جای هیچ چیزی را هم تنگ نکرده بود و مشخص نیست دلیل حذف آن چه می‌تواند باشد. اکنون این اقدامات به یک روش اخاذی از مشتری تبدیل شده و خودروسازان ما حتی بدیهی‌ترین تجهیزات خودروهای بی کیفیت خود را نیز حذف کرده و آن را به لیست آپشن‌های خودرو اضافه می‌کنند تا بتوانند پول بیشتری را از مشتری طلب کنند.

دریافت 37 هزار تومان برای زه بغل پراید

گفته می‌شود در حال حاضر، شرکت خودروسازی سایپا برای نصب زه بغل پراید در زمان تحویل خودرو به مشتری، مبلغ 37 هزار تومان را به صورت جداگانه دریافت می‌کند. تاکنون شرکت سایپا واکنش رسمی به این موضوع نشان نداده است و بعید هم می‌دانیم که پاسخ قانع‌کننده‌ای برای این شاهکار خود داشته باشد.