کامپیوتر هوش مصنوعی انویدیا ربات‌های خودکار را هدایت می‌کند!

کامپیوتر هوش مصنوعی انویدیا ربات‌های خودکار را هدایت می‌کند!

کامپیوتر هوش مصنوعی انویدیا محصولی است که در کنار پلتفرم توسعه‌دهندگان انویدیا ایزاک (Nvidia Isaac)، از سوی این کمپانی تراشه سازی فوق‌العاده معروف در نمایشگاه کامپیوتکس 2018 معرفی شد؛ کاربرد اصلی این محصولات در حوزه رباتیک است.

کامپیوتر هوش مصنوعی کمپانی انویدیا (Nvidia) که در زمینه ساخت پردازنده‌های مختلف نقش مهمی در بازار تکنولوژی دنیا ایفا می‌کند، به تازگی در کنار محصول دیگری از همین شرکت به نام انویدیا ایزاک (Nvidia Isaac) در نمایشگاه کامپیوتکس 2018 معرفی شد.

انویدیا که مدت‌هاست در زمینه فناوری جنجالی هوش مصنوعی یا همان AI فعالیت دارد،‌ اعلام کرده است که این دو محصول به منظور هدایت ربات‌های خودکار عرضه شده‌اند و شرکت‌های سازنده چنین تجهیزات رباتیکی می‌توانند به کمک کامپیوتر AI معرفی‌شده و پلتفرم انویدیا ایزاک، محصولاتی پیشرفته‌تر را به بازار معرفی کنند.

پلتفرم ایزاک و کامپیوتر هوش مصنوعی انویدیا

این کامپیوتر فوق پیشرفته که با نام جتسون زاویر (Jetson Xavier)‌ شناخته می‌شود یک رایانه مبتنی بر تکنولوژی هوش مصنوعی است که بر اساس گفته‌های جنسن هوانگ (Jensen Huang)، مدیر عامل انویدیا،‌ نقش مهمی در موج بعدی خلاقیت سازندگان در توسعه فناوری هوش مصنوعی ایفا می‌کند.

هوانگ معتقد است که در آینده نزدیک قلمرو AI از فضای ابری و دیجیتالی گسترده‌تر می‌شود و ربات‌های مختلف به کمک این تکنولوژی و سنسورها و وسایل مورد نیاز دیگر، در دنیای واقعی فعالیت می‌کنند؛ تصور کنیم که به زودی ربات‌هایی شبیه به انسان‌ها کار ارسال بسته‌های پستی، جابه‌جایی وسایل در انواع انبارها و شغل‌های اینچنینی را مال خود کرده‌اند و محصولاتی مانند پلتفرم ایزاک و جتسون زاویر هم به عنوان مغز این ماشین‌ها عمل می‌کنند.

در مورد پلتفرم توسعه‌دهندگان ایزاک گفته شده که این محصول شامل مجموعه‌ای از ابزار نرم افزاری است که توسعه و آماده‌سازی ربات‌ها برای شرکت‌ها را ساده‌تر می‌کند؛ امکانات لازم برای اتصال به دوربین‌های سه بعدی و سنسورها، مجموعه‌ای از شتاب‌دهنده‌های هوش مصنوعی و نوعی فضای مجازی برای تمرین دادن به ربات‌های مختلف تنها تعدادی از امکانات این پلتفرم هستند.

کامپیوتر هوش مصنوعی انویدیا ربات‌های خودکار را هدایت می‌کند!

برد تراشه‌های کامپیوتر هوش مصنوعی جتسون زاویر

با این تفاسیر در قلب پلتفرم ایزاک، مجموعه پیچیده و فشرده پردازنده‌های رایانه جتسون زاویر قرار گرفته است. این تراشه‌ها شامل پردازشگر گرافیکی Volta Tensor Core، سی پی یو هشت هسته‌ای ARM64، دو شتاب‌دهنده یادگیری عمیق NVDLA و یک پردازنده مخصوص تصاویر و ویدیوها می‌شوند. گفته شده که 9 میلیارد ترانزیستور در کامپیوتر هوش مصنوعی ساخته شده قرار داد و در هر ثانیه، 30 تریلیون عملیات پردازش توسط آن انجام می‌شود.

برق لازم برای تمام این فعالیت‌ها هم حدودا 30 وات اندازه‌گیری شده که به اندازه نصف الکتریسیته لازم برای روشن کردن لامپ‌های معمولی است. قیمت در نظر گرفته شده برای جتسون زاویر به همراه پلتفرم ایزاک 1.299 دلار بوده و بر اساس ادعای هوانگ، برای رسیدن به چنین توان پردازشی با استفاده از تجهیزات دیگر، علاقه‌مندان باید حدودا 10 هزار دلار هزینه کنند.

البته موضوعی که بیشتر از همه باعث هیجان مخاطبان شده پتانسیل این دو محصول برای توسعه به‌کارگیری هوش مصنوعی در حوزه رباتیک است و صاحب‌نظران گفته‌اند که در سال‌های پیش رو شرکت‌ها می‌توانند با محصولات انویدیا ربات‌هایی پیشرفته و کارآمد برای نگهبانی، تحویل سفارش‌های غذا و انبارداری بسازند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

3 دیدگاه

  1. ما چرا هیچی اختراع نمیکنیم ؟؟؟

  2. قرتی بازی همش قرتی بازیی

  3. اینجوری نقش انسانو میخان کمرنگ کنن