رم های RGB گیگابایت

با رم های RGB گیگابایت چهارتا می‌خرید اما دوتا می‌برید!

گیگابایت در نمایشگاه کامپیوتکس 2018 از ورود خود به بازار ماژول‌های رم خبر داد. اما نکته جالب اینجاست که با خرید 4 ماژول از رم های RGB گیگابایت ، تنها دو ماژول دریافت خواهید کرد! آیا گیگابایت کلاهبرداری می‌کند؟

گیگابایت در نمایشگاه کامپیوتکس 2018 که در کشور خودش تایوان برگزار شد از ورود خود به بازار ماژول‌های رم آن‌ هم با برند تخصصی گیمینگ خود موسوم به اورس (Aorus) خبر داد. بدین ترتیب گیگابایت در کنار کمپانی بزرگ آمریکایی EVGA تنها سازندگانی هستند که علاوه بر مادربورد و کارت گرافیک، به تولید رم (و البته پاور) نیز پرداخته‌اند. ناگفته نماند رم های RGB گیگابایت اولین رم‌های دارای نورپدازی RGB نیستند و پیشتر نیز شاهد ماژول‌های رم بسیاری با چنین قابلیتی بوده‌ایم.

رم های RGB گیگابایت

در حال حاضر در بسته بندی رم های RGB گیگابایت 4 عدد ماژول قرار دارد، اما گیگابایت دو ماژول رم DDR4 با ظرفیت 8 گیگابایت را در قالب یک کیت 16 گیگابایتی دو کاناله عرضه می‌کند. هریک از این رم‌ها دارای فرکانس 3200 مگاهرتز هستند. پس دو ماژول دیگر چه هستند؟

باید گفت که دو ماژول دیگر عملا هیچ چیز جز یک کیت نورپردازی RGB نیستند و تنها برای افزودن بر زیبایی اسلات رم مادربورد روی آن قرار می‌گیرند تا بدین ترتیب 4 ماژول در کنار یکدیگر، صحنه زیبایی درون کیس خلق کنند. با این حال این دو ماژول نیز ظاهری کاملا مشابه رم داشته و حتی به هیت سینک آلومینیومی نیز مجهز هستند.

بیشتر گیمرهای حرفه‌ای دسکتاپی عطش فراوانی برای پر کردن تمامی اسلات‌های رم مادربورد و تکمیل سیستم نورپردازی کیس خود دارند، درحالی که گاهی اوقات نیازی به پر کردن تمامی این اسلات‌ها و داشتن 64 گیگابایت حافظه رم نیست. مثلا برای گیمرهایی که بازی‌ها را روی کیفیت فول‌ اچ‌دی اجرا می‌کنند، تنها 16 گیگایابایت رم برای اجرا بازی‌های روز روی بالاترین کیفیت کافی است و می‌توان با یک کیت 16 گیگابایتی دو کاناله تمامی نیاز به حافظه رم را برطرف کرد. اما مگر عطش گیمری می‌گذارد آن دو اسلات دیگر خالی باشند؟

رم های RGB گیگابایت

در اینجا گیگابایت با عرضه دو ماژول رم و دو ماژول شبیه رم، عطش شمار زیادی از گیمرها را می‌خواباند. البته گیگابایت خود نیز اعلام کرده است که در بسته‌بندی رم‌های RGB که 229 دلار قیمت دارند، تنها دو ماژول حافظه قرار داد و دو ماژول دیگر تنها برای تکمیل نورپردازی هستند، پس کلاهبرداری‌ای صورت نگرفته است.

نکته جالب اینجاست که گیگابایت قصد دارد در آینده اقدام به فروش این ماژول‌های رم الکی نیز کند و ممکن است فردی نیز اشتباها آن‌ها را به جای رم واقعی خریداری کند. این افراد قربانیان عطش گیمرها برای ساخت کیس‌های زیبا خواهند بود!