پردازنده و کارت گرافیک جدید ای ام دی

برای خرید کامپیوتر عجله نکنید، پردازنده و کارت گرافیک جدید ای ام دی در راه هستند

کمپانی آمریکایی ای‌ام‌دی در پایان سخنرانی اصلی خود در نمایشگاه کامپیوتکس 2018 به دو محصول مهم اشاره کرد. بر اساس اعلام این کمپانی، پردازنده و کارت گرافیک جدید ای ام دی در راه هستند و قرار است جایگزین محصولات سال پیش شوند.

ای‌ام‌دی در کامپیوتکس 2018 از عرضه یک پردازنده و یک کارت گرافیک خبر داد که قرار است جایگزین محصولات قدیمی این کمپانی شوند. پردازنده و کارت گرافیک جدید ای ام دی جایگزین پردازنده جنجالی Threadripper و کارت گرافیک جدید نیز نمونه کوچکتر از کارت گرافیک Vega 56 است و RX Vega 56 Nano نام دارد.

پردازنده و کارت گرافیک جدید ای ام دی

با یک نگاه به پردازنده جدید می‌توان دریافت که ابعاد پوشش آن در مقایسه با نسل قبل تغییری نکرده، اما تعداد هسته‌های آن از 16 عدد به 32 عدد افزایش یافته و مجموعا 64 رشته دارد. درباره این پردازنده جدید اطلاعات بیشتری در دست نیست و بایستی تا سه ماهه دوم سال میلادی جاری که این پردازنده عرضه می‌شود صبر کنیم.

با این حال می‌دانیم پردازنده جدید نیز مشابه معماری پردازنده +Zen (البته به روشی بهینه‌تر) و با لیتوگرافی 12 نانومتری ساخته خواهد شد. طبیعتا پردازنده جدید بایستی مصرف برق پایین‌تر و فرکانس پایه و بوست بالاتری نیز داشته باشد.

پردازنده و کارت گرافیک جدید ای ام دی

برای کارت گرافیک نیز ای ام دی تصمیم گرفته تا جایگزینی برای کارت گرافیک Radeon R9 Fury Nano بسازد و بدین ترتیب RX Vega 56 Nano متولد شد. RX Vega 56 Nano در اصل نمونه‌ای از RX Vega 56 و البته اندکی ضعیف‌تر است و همچنین ابعاد کوچکتری دارد.

کارت گرافیک جدید توسط یکی از سازندگان انحصاری کارت‌های AMD، یعنی کمپانی تایوانی پاورکالر (PowerColor) ساخته شده و تنها اندکی از نمونه بزرگتر RX Vega 56 کندتر است. متاسفانه اطلاعات بیشتری درباره این محصول نیز موجود نیست و فقط می‌دانیم لیتوگرافی آن 14 نانومتری و بر اساس فرایند FinFET ساخته می‌شود و 64 واحد خروجی رندرینگ دارد؛ وظیفه واحد خروجی رندرینگ ذخیره‌سازی تصاویر رندر شده روی حافظه کارت گرافیک است.

حافظه رم این کارت گرافیک جدید نیز 8 گیگابایت و از نوع HBM2 است که سرعت بسیار بالایی دارد. پهنای باند گذرگاه آن نیز 2048 بیتی است. توان طراحی گرمایی این کارت نیز 150 وات است که در مقایسه با کارت گرافیک پرمصرف RX Vega 56 با توان طراحی گرمایی 210 وات بسیار کم‌مصرف‌تر است. قیمت و زمان عرضه این کارت گرافیک جدید نامشخص است.