مزدا

قرارداد مزدا با بهمن موتور فسخ شد

قرارداد مزدا با بهمن موتور فسخ شده است. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اعلام کرد شرکت خودروسازی Mazda همکاری خود با بهمن موتور را لغو کرده و گروه بهمن نیز یک شرکت چینی را جایگزین کرده است.

ولی ملکی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به خروج گروه پژو سیتروئن از قرارداد خود با خودروسازان ایرانی یعنی ایران خودرو و پژو، اظهار کرد شرکت‌های خارجی که با ایرانی‌ها طرف قرارداد بودند، پیش از برجام نیز در زمان تحریم ایران را ترک کرده و یک طرفه قرارداد خود را فسخ کردند و به همکاری با شرکت‌های ایرانی پایان دادند.

ملکی در ادامه افزود تولیدکنندگان کشورهای اروپایی تحت تاثیر آمریکا قرار دارند و منافعی که با این کشور دارند بیشتر است. خود این شرکت‌های اروپایی اعلام کرده‌اند که منافعشان در آمریکا چندین برابر منافع آن‌ها در ایران است و آن را فدا نمی‌کنند. یک بعد فشارها سیاسی و بعد دیگر اقتصادی است و بر اساس همین اصل، گروه پژو سیتروئن همکاری خود را با ایران خودرو تعلیق کرده است. همچنین با اعلام ملکی، شرکت‌های مزدا و هیوندای نیز قرارداد خود با بهمن موتور و کرمان موتور را فسخ کرده‌اند. وی افزود:

این قطع همکاری‌ها منافعی برای کشور ما دارد؛ از جمله این که در سال‌های اخیر دانش فنی را از آن‌ها گرفته‌ایم و در اختیار ما است و مورد دیگر این که خودروسازان از تحریم قبلی عبرت گرفته و خود را برای شرایط این چنینی آماده کرده بودند.

هاوال جایگزین مزدا شد

نماینده مردم مشکین شهر در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد که تولیدکنندگان داخلی، جایگزین‌هایی را برای خودروهای اروپایی پیش‌بینی کرده‌اند که بخشی از آن چینی است. در حال حاضر بهمن موتور شرکت چینی هاوال را جایگزین Mazda کرده و ایران خودرو و سایپا نیز از قبل پیش‌بینی‌های لازم را داشته‌اند. همه خودروهای چینی کیفیت پایینی ندارند و اکثر خودروسازان اروپایی و آسیایی مطرح در چین به دلیل پایین بودن قیمت تمام شده در این کشور، واحد اصلی را به صورت جوینت ونچر احداث کرده و بزرگ‌ترین قطعه‌سازان آن‌ها در چین است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ادامه تاکید کرد خودروسازانی که با چینی‌ها قرارداد امضا می‌کنند، اگر قطعه تحت لیسانس خودروسازان مطرح را دریافت کنند کیفیت لازم را دارند. هر چند بخشی از کار زمان‌بر می‌شود. در گذشته هم زمانی که بنز به ایران خودرو دیزل قطعات نمی‌داد، قطعات مورد نیاز را از چین تحویل می‌گرفتیم.

به این ترتیب پس از گروه پژو سیتروئن، شرکت خودروسازی مزدا نیز دومین شرکت خودروساز خارجی خواهد بود که به طور رسمی ایران را ترک کرده و به نظر می‌رسد هیوندای نیز به زودی فعالیت خود در کشورمان را تعلیق می‌کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

7 دیدگاه

  1. پیش از ساعتی که شما خبر را منتشر کردیدی بهمن موتورخبر را تکذیب کرد.

  2. برن به جهنم

    من از منتقدین 100 درصد سیستم هستم، اما این شرکت ها دارن به مردم ایران توهین می کنند

    اولش پیکان آشغال بود رسید که به دنا+ متوسط رسید
    دنا+ متوسط هم میرسه به یک ماشین خیلی خوب

    چینی ها هم هیچ وقت پشت ایران رو خالی نمی کنند (بر خلاف روسهای خبیث)

    رابطه ایران و چین برمی گرده به 4000 سال پیش

    درود بر ایران و ایرانی

    با سپاس

  3. یکی کی دارن از ایران بیرون میکشن

  4. کل اقتصادمون که البته نابود شده س داره با چین ادغام میشه