هیوندای

همکاری هیوندای با کرمان موتور از مرداد 97 قطع می‌شود

شرکت خودروسازی هیوندای قصد دارد از مرداد امسال، همکاری خود با شرکت کرمان موتور را قطع کند. به این ترتیب، لغو برجام و دور جدید تحریم‌ها باعث شده تا پس از پژو سیتروئن، در مرداد 97 با Hyundai نیز خداحافظی کنیم.

خروج ایالات متحده آمریکا از برجام و تصمیم دونالد ترامپ برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران باعث شده تا شرکت‌های خارجی از جمله خودروسازان حاضر در ایران، برای ادامه فعالیت در کشورمان و پشت کردن به تحریم‌های آمریکا احساس خطر کنند و یکی یکی راه خروج از ایران را در پیش بگیرند.

هیوندای هم راه پژو سیتروئن و مزدا را در پیش گرفت

پژو سیتروئن اولین شرکت خودروسازی بود که با صدور یک بیانیه، فعالیت‌های خود در ایران و همکاری با شرکت‌های ایران خودرو و سایپا را تعلیق کرد و پس از آن نیز نوبت به مزدا و هیوندای رسیده است. امروز اعلام شد که شرکت مزدا قراردادش با بهمن موتور را فسخ کرده و حالا خبر می‌رسد که شرکت خودروسازی Hyundai نیز قصد خروج از ایران را دارد. یک منبع آگاه اعلام کرده که کره‌ای‌ها پس از خروج آمریکا از برجام به شرکای ایرانی خود گفته‌اند که چاره‌ای جز رفتن ندارند.

هیوندای پس از توافق هسته‌ای و برجام با شرکت کرمان موتور وارد همکاری شد و چند محصول این شرکت شامل آی 10، آی 20 و اکسنت در ایران مونتاژ و عرضه شد. قرار بود النترا نیز به صورت مونتاژی و با قیمت کمتر از 150 میلیون تومان در کشورمان عرضه شود، اما ظاهرا این اتفاق منتفی شده و کرمان موتور قصد دارد یکی از خودروهای سانتافه، جک اس 3 یا جک اس 5 را به خریداران النترا تحویل دهد.

در هر صورت گفته می‌شود هیوندای در اواسط مرداد 1397 و همزمان با پایان یافتن ضرب‌الاجل آمریکا برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران، به همکاری خود با کرمان موتور پایان می‌دهد و از ایران خارج می‌شود.