کوادکوپتر ضد تانک بلاروسی

کوادکوپتر ضد تانک بلاروسی، خودرهای زرهی را به چالش می‌کشد

کوادکوپتر ضد تانک بلاروسی جدیدترین دستاور رونمایی شده توسط نیروهای مسلح این کشور است که می‌تواند میدان جنگ را به قتل‌گاهی برای خودروهای زرهی سبک و حتی سنگین تبدیل کند!

کوادکوپتر ضد تانک بلاروسی به تازگی توسط ارتش این کشور رونمایی شده و یک کوادکوپتر مسلح به یک راکت ضد تانک است. هدایت پهپاد و شلیک آن توسط کاربر انسانی از راه دور صورت می‌گیرد. این پهپاد رزمی کوچک تنها یک راکت برای شلیک همراه خود دارد، با این حال سلاحی بسیار خطرناک محسوب می‌شود و می‌تواند به عنوان پیش قراول جلوتر از نیروهای خودی پرواز و ضمن انجام ماموریت شناسایی، اهداف احتمالی را نیز نابود کند.

کوادکوپتر ضد تانک بلاروسی

RPG-26

کوادکوپتر ضد تانک بلاروسی یک راکت ضد تانک روسی مدل RPG-26 همراه خود دارد که هنگام شلیک لگد چندانی تولید نمی‌کند. این راکت 72.5 میلی‌متری تا 250 متر برد داشته و در صورت برخورد به زره در زاویه 60 درجه، سرجنگی تک مرحله‌ای به شدت انفجاری ضد تانک آن می‌تواند تا 440 میلی‌متر در زره نفوذ کند. البته این توان نفوذ برای مقابله با تانک‌های اصلی میدان نبرد امروزی کافی نیست، اما برای زره‌پوش‌های سبکتر همچون نفربرها خطرناک است. با این حال در صورتی که کاربر انسانی بتواند با اجرای مانور خود را به پشت، بالای برجک تانک‌های ضعیفتر برساند، ممکن است راکت موفق به نفوذ در زره آن شود. ناگفته نماند توان نفوذ این راکت در بتن مسلح و ساختار آجری نیز به ترتیب 1 متر و 1.5 متر است.

کوادکوپتر ضد تانک بلاروسی

مدل کوادکوپتر استفاده شده در ساخت این سلاح نامشخص است، اما آنقدر قدرت دار که حداقل 3 کیلوگرم بار را از روی زمین بلند کند. راکت انداز همراه این کوادکوپتر تنها یک راکت درون لوله خود آماده شلیک دارد و پس از شلیک،‌ امکان بارگزاری دوباره آن میسر نیست،‌ پس هدایتگر انسانی باید با دقت هرچه تمام هدف‌گیری را انجام و شلیک کند تا راکت خطا نرود. از آنجا که راکت خود فاقد هرگونه هدایتی است، کار هدایتگر سخت‌تر نیز می‌شود. با وجود اینکه اطلاعات چندانی از این کوادکوپتر ضد تانک بلاروسی در دست نیست، اما بعید به نظر می‌رسد دارای سیستم هدفگیری مناسبی باشد و انگار تنها یک دوربین هم محور با لوله پرتابگر دارد و کاربر باید بتواند با توجه به آنچه که می‌بیند و البته تجربه خود، اقدام به هدفگیری و شلیک کند.

کوادکوپتر ضد تانک بلاروسی

RPG-28

البته این پهپاد یک شروع است. در صورت ساخت نمونه‌های دیگر که به راکت‌هایی همچون راکت ضدتانک روسی RPG-28 مسلح باشند، آن‌‌گاه کار برای تانک‌های اصلی میدان نبرد امروزی نیز سخت می‌شود. RPG-28 یک راکت 125 میلی‌متری ساخت روسیه با توان نفوذ بین 900 تا 1000 میلی‌متر در زره تانک پس از نابودی زره واکنشی انفجاری آن است! در صورتی که این راکت از پشت، کنار و یا بالای برجک به تانک برخورد کند، می‌تواند آن را نابود و یا دست کم با خسارت بسیار زیاد آن را از کار بیاندازد. البته بیان این نکته نیز خالی از لطف نیست که RPG-28 تقریبا 13.5 کیلوگرم وزن داشته و برای حمل آن نیاز به یک کوادکوپتر قوی‌تر از نمونه فعلی است.