کارلوس کیروش

خودداری نایک از تحویل کفش به تیم ملی ایران و حواشی ماجرا

کمپانی نایک اعلام کرد که به دلیل تحریم‌های امریکا، کفش‌های ورزشی بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی 2018 را تامین نمی‌کند. موضوعی که ناراحتی شدید کارلوس کی‌روش را نیز در پی داشت و او از ارسال نامه اعتراضی به فیفا خبر داد.

چند هفته قبل، دونالد ترامپ با خارج کردن یکطرفه‌ی امریکا از برجام، تحریم‌های اقتصادی علیه ایران را که پس از برقراری توافق هسته‌ای، لغو شده بودند بار دیگر به اجرا درآورد. به موجب این اقدام، برخی از کمپانی‌های خارجی از جمله نایک مراودات تجاری خود با ایران را معلق کردند و این موجب انصراف این کمپانی از تحویل کفش به بازیکنان تیم ملی ایران برای حضور در جام جهانی 2018 شد.

نایک

در همین خصوص کمپانی نایک بیانیه‌ای صادر کرده که از شبکه ESPN هم پخش شده است:

با تحریم‌های جدید دولت ایالات متحده، ما به عنوان یک کمپانی امریکایی در این مقطع قادر به تامین کفش‌های ورزشی بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران نیستیم؛ چرا که بر اساس قانون، تبعیت از این تحریم‌ها همواره برای نایک لازم الاجرا است.

اشاره نایک به مقررات وضع شده از سوی وزارت خزانه‌داری ایالات متحده است که به موجب آن، هر نهاد یا شرکت امریکایی در صورت تخطی از تحریم‌ها، با مجازات سنگینی مواجه خواهد شد.

اما کارلوس کی‌روش سرمربی تیم ملی فوتبال ایران ناراحتی خود از این موضوع را پنهان نکرد و اظهار داشت:

بازیکنان ما به تجهیزات ورزشی خود عادت کرده‌اند و نمی‌توان در فاصله چند روز مانده به آغاز جام جهانی، کفش آن‌ها را تعویض کرد. این درست نیست که ما مربیان و بازیکنان، درگیر مسائل غیر فوتبالی شویم؛ اما به هر حال ما از فیفا تقاضای کمک کرده‌ایم.

تیم ملی فوتبال ایران

تیم ملی ، نماد غرور ملی

در پی این ماجرا، برخی از کاربران ایرانی در فضای مجازی کمپینی را برای تحریم محصولات نایک به راه انداخته‌اند و سعی در ترند کردن هشتگ “نه به نایک” دارند.

یکی از کاربران، عدم ورود فیفا به این موضوع را نکوهش کرده و معتقد است این نهاد که در جلوگیری از آلوده شدن فوتبال به مسائل سیاسی، بسیار سختگیری می‌کند می‌بایست واکنش محکمی در برابر این تصمیم کمپانی نایک نشان دهد. کاربر دیگری هم پیشنهاد داده است که بازیکنان تیم ملی پیش‌دستی کرده و اعلام کنند که از این پس، کفش‌های نایک را به پا نخواهند کرد. به گفته‌ی این کاربر: زمانی ورزشکاران ما نماد غرور ملی بودند و حالا هم در مقابل این اقدام تحقیرآمیز نایک، نباید ساکت بایستند.

در یک ویدیوی وایرال شده نیز، شخصی که خود را دندانپزشک معرفی کرده است، این تصمیم نایک را توهین به مردم ایران و تمام فوتبال دوستان تعبیر می‌کند و یک جفت کفش نایک را به سطل زباله می‌اندازد.

با این حال برخی دیگر از ایرانیان، نظر متفاوتی دارند و نایک را ناچار به گرفتن چنین تصمیمی می‌دانند. این دسته از کاربران، توییت‌هایی با چنین مضمونی به اشتراک گذاشته‌اند: نایک یک شرکت خصوصی امریکایی است و باید منافع سهام‌داران خود را تامین کند. بدیهی است که این شرکت برای پرهیز از مواجهه با جرایم اقتصادی، از خیر ارائه کفش به بازیکنان تیم ملی ایران بگذرد. یا برخی دیگر اظهار داشتند کمپانی نایک عضو فیفا نیست که ملزم به تبعیت از مقررات این نهاد باشد و مشکل ایجاد نشده هم نه دخالت سیاست در ورزش، بلکه سایه انداختن سیاست بر امور تجاری است.

تیم ملی فوتبال ایران

البته تیم ایران در راه آماده‌سازی خود برای حضور در جام جهانی 2018 روسیه با مشکلات و حواشی دیگری هم مواجه بود که انصراف یونان از برگزاری دیدار دوستانه با ایران در ترکیه یکی از آن‌هاست. ظاهرا این دیدار دوستانه، به دلیل روابط تنش‌آلود ترکیه و یونان لغو شد که واکنش عجیب فدراسیون فوتبال ایران به این موضوع، معلق کردن روابط خود با فدراسیون فوتبال یونان بود.

به هر حال تیم ملی ایران با همین تعداد بازی تدارکاتی و با کفش نایک یا بدون نایک، در آستانه برگزاری اولین دیدار خود در جام جهانی با مراکش قرار دارد و کادر فنی تیم، اطمینان دارند که این حواشی در عملکرد بازیکنان تاثیر منفی نخواهد گذاشت.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

13 دیدگاه

  1. والا من چک کردم اصلا هشتگی بنام نه به نایک وجود نداشته
    اول “نه” رو زدم اولینش نه به کمیته امداد بود
    نه به نایک رو هم زدم اصلا چیزی نبود
    تحریم نایک رو هم چک کردم ولی بازم وجود نداشت
    اولینش تحریم فطریه بود

  2. تا کی ورزشکارای بیچارمون باید چوب ندونم کاریای بقیه رو بخورن اخه

  3. کل ذدنیا مارو ادم حساب نمیکنن

  4. همه ی جهان ضد ما شدن چون میدونن ما حق هستیم

  5. نه گوشیتونو میخوایم نه کفشتونو
    انقد حق خوری شده تو ورزش که دیگ پوستمون کلفت شده

  6. با این حال برخی دیگر از ایرانیان، نظر متفاوتی دارند و نایک را ناچار به گرفتن چنین تصمیمی می‌دانند. این دسته از کاربران، توییت‌هایی با چنین مضمونی به اشتراک گذاشته‌اند: نایک یک شرکت خصوصی امریکایی است و باید منافع سهام‌داران خود را تامین کند. بدیهی است که این شرکت برای پرهیز از مواجهه با جرایم اقتصادی، از خیر ارائه کفش به بازیکنان تیم ملی ایران بگذرد. یا برخی دیگر اظهار داشتند کمپانی نایک عضو فیفا نیست که ملزم به تبعیت از مقررات این نهاد باشد

    شرکتی که انقدر ضعیفه
    غلط میکنه بیاد در سطح جهانی تامین کفش فوتبالیست های رو بر عهد بگیر
    یا در سطح جهانی امد جلو یا در سطح کشورش
    فیفا مگه در سطح امریکا هست
    امریکا در حدی نیست که برای فیفا بخواد باید نباید راه بنداز
    نمیتونه بزار شرکت های دیگه کارشون بکنن
    خاک برس داخلی های بکنم که در حد جلبگ هم عقل ندارن
    که یک شرکت تیم ملی کشورشون داره تحقیر میکنه دارن ازش حمایت میکنن
    همین ها بهتر مثل در بانها جلوی درب هتل بزاری تا برای سحاباشون در باز کن
    که قبلا میکردن
    دوباره دلشون تنگ شد برای ان زمانها
    بیچاره ها این ها که برای کس دیگه دارن پا میکوبن
    فهم انا بیشتر از شما بود
    که بهشون گفت گمشید
    به شما میخواد چی بگه
    دور از جون ایرانی ها
    این مطلب برای ادم های خود فروخت بود
    نه وطن پرست ها
    اینا حتی شرف هم ندارن
    موفق باشید

  7. براچی آخه سیاست رو با ورزش قاطی میکنن بی کفایتا