بازار خودرو

بررسی وضعیت آشفته بازار خودرو ؛ مقصر کیست؟

بازار خودرو در این روزها اوضاع ملتهب و آشفته‌ای دارد. کارشناسان و مسئولان نظرهای مختلفی در مورد دلایل افزایش قیمت خودرو در بازار ایران دارند که در این مطلب قصد داریم به بررسی آن‌ها بپردازیم.

در حالی که روند افزایش قیمت خودرو در بازار ایران از چند ماه پیش آغاز شده بود، اما در روزهای اخیر بازار خودرو به شدت ملتهب شده و فاصله بین قیمت کارخانه و بازار آزاد به طور شدیدی افزایش یافته است. افزایش نرخ ارز، خروج ایالات متحده آمریکا از برجام و قطع همکاری پژو سیتروئن و شاید چند شرکت خودروساز خارجی دیگر با شرکت‌های ایرانی تبدیل به بهانه‌ای شده برای این که قیمت خودروهای مختلف در بازار به شدت افزایش پیدا کند.

در حال حاضر اختلاف بین قیمت کارخانه و بازار برای برخی محصولات حتی تا 90 میلیون تومان نیز رسیده است. به عنوان مثال خودروی مزدا 3 تیپ 3 توسط گروه بهمن با قیمت 131 میلیون تومان عرضه می‌شود، اما قیمت این خودرو در بازار آزاد تا نزدیک 220 میلیون تومان افزایش پیدا کرده است. پژو 2008 نیز پس از خروج پژو سیتروئن از ایران به شدت گران شده و قیمت آن تا 206 میلیون تومان رسید. این گرانی‌ها تنها به خودروهای خارجی مربوط نمی‌شود، بلکه خودروهای داخلی نیز در بازار افزایش قیمت قابل توجهی داشتند. اکنون پژو 207 اتوماتیک در بازار آزاد با قیمت 75 میلیون تومان، ساندرو استپ وی اتوماتیک با قیمت 90 میلیون تومان، جک اس 5 اتوماتیک با قیمت 150 میلیون تومان، پراید 111 با قیمت 25 میلیون تومان و سمند ال ایکس با قیمت 37 میلیون تومان فروخته می‌شوند.

بازار خودرو

در این شرایط ملتهب و آشفته‌ی بازار خودرو ، به نظر می‌رسد هیچ نظارتی وجود ندارد و مسئولان هیچ تلاشی برای جلوگیری از این وضعیت نمی‌کنند. دلالان و واسطه‌ها از آب گل‌آلود ماهی می‌گیرند و نهادهای ذی‌ربط مانند وزارت صنعت و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان هیچ برخوردی با سوءاستفاده کنندگان در بازار خودرو نمی‌کنند.

عدم نظارت بر بازار خودرو

امرالله امینی، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی می‌گوید وزارت صنعت، معدن و تجارت مسئول اصلی عدم نظارت بر بازار خودرو است و ضعف نظارت بر این حوزه در کنار افزایش نرخ ارز و احتمال قطع همکاری خودروسازان خارجی از اصلی‌ترین دلایل اوضاع آشفته بازار خودرو هستند. در همین حال که دولت نسبت به افزایش قیمت‌ها سکوت کرده، تمامی کارشناسان از مردم می‌خواهند از خرید و فروش خودرو خودداری کنند، چرا که قیمت‌های فعلی حباب وحشتناکی دارد و این احتمال می‌رود که به زودی شاهد کاهش نسبی قیمت‌ها باشیم.

در همین راستا، امیرحسین قناتی، مدیرکل صنایع خودروی وزارت صنعت در یک گفتگوی تلویزیونی اظهار کرد با اقداماتی که در خصوص پیش فروش خودرو انجام شده، تا کمتر از یک ماه دیگر بازار خودرو آرام می‌شود و قیمت‌های حاشیه بازار از بین می‌رود. وی افزود در عرضه خودرو مشکلی به وجود نیامده، بلکه هجوم نقدینگی سرگردان به بازار خودرو و افزایش تقاضا باعث شده تا این حاشیه قیمت به وجود بیاید. به گفته قناتی، امسال حدود 260 هزار دستگاه خودرو تولید شده که در مقایسه با تولید در مدت مشابه سال قبل بیش از 35 درصد افزایش داشته است. همچنین در سال جاری حدود 225 هزار دستگاه خودرو سند فروش خورده و این نابسامانی‌های حاشیه بازار کار واسطه‌ها و دلالان است.

همچنین رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل گفت عدم نظارت بر بازار خودرو و انحصار خودروسازان، این هرج و مرج و افزایش قیمت‌ها را به وجود آورده است. ملکی، نماینده مجلس و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز اظهار کرد افزایش قیمت‌ها بیشتر مربوط به خودروهای وارداتی است. وی اضافه کرد:

خودروهایی که مشمول قیمت‌گذاری شورای رقابت است 3.5 درصد افزایش رسمی قیمت و 12 درصد حاشیه نرخ رشد داشته و خودروهایی که مشمول قیمت‌گذاری شورای رقابت نمی‌شوند هم حدودا 12 درصد رشد قیمت و 23 درصد حاشیه نرخ رشد قیمت داشته‌اند. همچنین خودروهایی که وابستگی وارداتی آن‌ها بیشتر بوده تا 30 یا 40 درصد هم افزایش قیمت داشتند.

ملکی تاکید کرد که احتکار نمی‌تواند باعث نابسامانی بازار باشد، چون خودروسازان به شدت مشکل نقدینگی دارند و احتکار به ضرر خود خودروساز است. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، نرخ ارز را از اصلی‌ترین عوامل تاثیرگذار بر قیمت خودروها دانست و از دیگر مشکلات بازار خودرو به ندادن اجازه ثبت سفارش خودروهای وارداتی و طرح وضع مالیات اشاره کرد.

خاکساری، کارشناس صنعت خودرو نیز در گفتگو با این برنامه تلویزیونی بیان کرد تولیدکنندگان در بازار انحصاری کشورمان قیمت را تعیین می‌کنند و به بازار می‌دهند. قیمت خودرو در ایران واقعی نیست و هیچ نسبتی با درآمد مردم و حتی آن مهندسی که در کارخانه خودروسازی کار می‌کند ندارد. در همه جای دنیا، قیمت خودروهای باکیفیت و به روز و مدرن سال 2018 معادل 4 تا 6 برابر درآمد یک مهندس لیسانسه است، اما در کشور ما پایه قیمت‌گذاری خودرو اشتباه بوده و خودروسازی مسیر نامناسبی را طی کرده است. وی پیشنهاد کرد این شوراهایی که ایجاد کرده‌اند همه منحل شوند و اجازه دهند خودروهای باکیفیت بدون تعرفه و مالیات وارد کشور شود.

عملکرد شرکت‌های خودروسازی بسیار بد است

محمدرضا منصوری، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز روی خط آمد و گفت عملکرد شرکت‌های خودروسازی در چند سال اخیر بسیار بد بوده است. با توجه به رایگان بودن آب و برق و کارگر ارزان شرکت‌های خودروسازی، نباید تا این اندازه افزایش قیمت داشته باشیم و افزایش قیمت ارز در بازار ارتباطی به افزایش قیمت خودرو ندارد. وی خاطرنشان کرد که باید جلوی رانت در شرکت خودروسازی گرفته شود. خودرو نباید به عنوان یک کالای سرمایه‌ای تلقی شود و نباید فرد برای افزایش سود در بازار، خودرو را از کمپانی بخرد.

سعید موتمنی، رئیس اتحادیه صنف دارندگان نمایشگاه و فروشندگان خودرو تهران در گفتگو با رسانه‌ها افزایش قیمت خودرو را ناشی از کمیاب شدن این کالا در بازار دانست و گفت خودرو به تعداد محدود و به صورت قطره‌چکانی به بازار عرضه شده که متناسب با نیاز مردم نیست. شورای رقابت از ماه گذشته اعلام کرده بود که خودرو از اواخر خردادماه گران می‌شود و به همین دلیل جو روانی در بازار به وجود آمد. وی افزود به شدت مخالف این افزایش قیمت‌ها هستم، چرا که مصرف کننده بیشترین ضرر را متحمل می‌شود. مردم باید آگاه باشند که این افزایش قیمت معقولانه نیست و فعلا برای خرید و فروش دست نگه دارند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

20 دیدگاه

  1. چقد بدبختیم ما ایرانیا بخدا.منه جوون چیکار کنم با آیندم بخدا ادم خودکشی کنه راحت بشه

  2. من موندم کی میخوان فکری به حال ما مردم بیچاره کنن به والله ظلم خیلی ظلممممم پرایدی که 5 میلیون به زور ارزش داره بشه 40 میلیون لعنت به باعث و بانی و اونی نه میتونی کاری انجام بده و نمیکنه

  3. خواهش میکنم نخرین بیاین به خودمون و بچه هامون رحم کنیم فردای وزگار چی میخوایم جوابشون رو بدیم؟؟

  4. اگه قراره به برقراری عدالت باشه..کافیه پولهایی که خرج جنگ افروزی توی فلسطین و عراق و سوریه و یمن و مراکش و سودان و نیجریه میشه بدن مردم همه چی گل و بلبل میشه

  5. مقصر دولته دستشون باشرکتای خودروساز تویک کاسه هست واردات خودرو رو ازاد کنید تا ببینید همین بنجولای دو شرکتو خداشاهده مثل سبمکارت ایرانسل یکی بخر دوتاجایزه بهت میدن ولی افسوس صد افسوس

  6. بیاین زور نزنیم مقصیر همونیه کعه پول مارو بی ارزش ترین گول جهان کرده و این قصیه مال امروز و دیروز نیست

  7. هممون میدونیم تقصیر کیه

  8. تو ایران زندگی کردن دقیقا مثل کندن چاه با سوزنه
    به همون اندازه سخت و بی نتیجه

  9. یعنی شما فقط بازار اشفته خودرو رو میبینید

  10. در یک بازار سالم عرضه و تقاضا هیچ کس مقصر نیست

    پول بیت المال رو دارند تو دانشگاه های ملی برای یک\هشتم افراد هزینه می کنند

    پول بیت المال رو دارند به عنوان پاداش بازنشستگی (در تاریخ کنونی نزدیک 100 میلیون تومن) فقط به کارمندان دولتی پرداخت می کنند

    تبعیض، وضعیت بازار رو اسفناک می کنه
    تنها کشوری که هم زمان هم تورم رو و هم رکود رو با هم تحمل می کنه، ایران هست. مشکل هم در همین تقسیم منابع کشور هست که بین 20 تا 30 درصد افراد (خانواده های ایرانی) جامعه تخصیص پیدا می کنه

    البته تخصیص منابع بین همین 20 تا 30 درصد هم یکسان نیست!

    با سپاس

    • عزیزه من میفرمایی کارمندان دولت؟
      کارندان دولت ندارن بخورن این چه حرفیه اخه؟پول کشور دست ی عدع خاصه اون ی عده هم اقا و اقا زادها هستن
      تموم شد رفت
      برادر من وقتی پیش فروش سکه اغاز شد ی فردی 20هزار سکه خرید ایا این فرد کارمند دولته؟
      نخیر ایشون کل دولت رو ب جیب میزنه

      • فرقی نمی کنه

        من می گم اون پول بازنشستگی پرداخت نشه، دانشگاه رایگان هم جمع بشه

        اگر این پول ها رو به هر دو دختر و پسری که ازدواج می کنند بپردازند

        برابر است با:

        ۱۰۰ میلیون کمک هزینه خرید مسکن
        و ۴۰ میلیون کمک هزینه خرید خودرو

        به کارمند دولت دارند یک پولی می دن که اون پول به کارمند بخش خصوصی نمی رسه و این ظلم و تبعیض هست

        چه ربطی به سکه داره!

        با سپاس

        • بله نظر شما کاملا محترمه دوست عزیز
          شما میفرمایید دانشگاه های رایگان جمع بشه؟ یعنی دانشگاهای سراسری؟
          اتفاقا از نظر من باید دانشگاه های ازاد جمع بشه
          چون ک هرکسی پول نداره مبلغ دانشگاه رو پرداخت کنه.
          بله باید بیان ب یسری از کارمندان ک حقوقای نجومی میگرن مبلغ کمتری بدن
          ولی یسری از کارمندان ک دستو بالشون خالیه تازه باید کمک هم بکنن

          • جیب بقیه یعنی بیت المال!

            کسی که نداره نمی تونه از جیب بقیه بره دانشگاه

            کسی که پول بلیط نداره نباید بره سینما به کسی چه ربطی داره که نداره و نمی تونه بره سینما!

            از جیب بقیه که نمیشه هزینه کرد

            دانشگاه آزاد و سراسری مهم نیست

            مهم هست که دانشگاه پولی باشه! و یا صندلی خالی برای همه افراد داشته باشه (مثل آموزش و پرورش)

            مسئله سیستم دولتی طویل هست که استخدام رو منوط به داشتن مدرک می کنه

            سیستم دولتی جمع بشه، بخش خصوصی شاید دلش خواست یک دیپلم ردی رو استخدام کنه

            یک مثال می زنم تا تبعیض دانشگاه سراسری روشن بشه :

            مدت زمان ثبت نام پژو 2008 فقط یک ربع (15 دقیقه) طول کشید و فقط به معدودی از افراد رسید

            برای تایید دانشگاه سراسری می گویند : شخصی که از همه توانا تر هست، رو پذیرش می کنه

            برای ثبت نام پژو 2008 هم فقط افرادی که به اینترنت تسلط کافی داشتند، تونستند ثبت نام کنند (پژو 2008 به افراد توانا رسید!)

            علم رو با دانشگاه دولتی کشتند!

            عزیز جان، مدرک مهم نیست، توانایی مهم هست!

            من که سوادم دوم ابتدایی هست، چه طور توانایی های علمی خودم رو به بقیه ثابت کنم! و بتونم پول دربیارم!

            و یا از دیدگاه شما، من که سوادم دوم ابتدایی هست، چه طور باید بهم تفهیم بشه که هیچی نیستم و فقط فکر می کنم توانایی دارم؟

            و جور دیگری نگاه کنیم : نظرسنجی کنند :

            این پول ها رو به هر دو دختر و پسری که ازدواج می کنند بپردازند؟

            آیا کسی رای منفی میده!

            یا این پول ها به رایانه افراد اضافه بشه؟

            آیا کسی رای منفی میده!

            با سپاس

            • نه برادر من
              من نمیگم از بیت المال
              من میگم باید از کسایی ک حقوق نجومی میگرن کاسته بشه و ب اون افرادی ک نیاز دارن بپردازن.
              شما اومدی ب ی عده ک حقوق چندرغازی میگیرن گیر میدی میگی اینا نباید از بیت المال پول پرداخت بشه.
              خب حرف جنابعالی صحیح
              پس ب اونایی ک حقوق خدادتومنی مگیرن و صدتا شغل دارن چی؟ب اونا هم گیر بدید دیگه.
              درمورد دانشگاهم چرا کسی ک پول نداشته باشه نباید بره دانشگاه؟
              شما ب کشور های جهان اولی نگاه کنید
              کسایی ک توانایی دارن در تمام زمان تحصیلشون بورسیه میشن
              ایررانم باید اینجوری باشه
              در مورد پژو 2008 هم اصلا ربطی ب توانایی در اینترنت نداره
              الان ی بچه پنج ساله هم تنانایی داره تو اینترنت
              فقط عده ای ک تونستن بگیرن ک اشنای خودشون بودن و پول تو حسابشون بود و یکی دوتا نخریدن ک هرکدومشون 10 الی20 تا خریدن
              حتی من در نظر قبلیم سکه رو مثال زدم در خرید سکه ی یارویی ک تونسته 20 هزار سکه بخره ایا تواناییش در اینترنت زیاد بوده؟
              نه برادر من توانایی مالیش و پارتیش زیاد بوده.
              بله بنده هم قبول دارم دولت باید کمک کنه ب اون کسایی میخان ازدواج کنن
              اما شما میاید میگی از جیب ی عده ک خودشون ندارن بخورن و چندغازی حقوق میگیرن پول برداریم بدیم ب این تازه عروس دامادا؟
              از نظر من باید از جیب کسایی ک دارن توی این مملکت مفت میخورن و حقوق نجومی میگیرن پول برداریم ب دیم بهشون
              ک من بعید میدونم کسی زورش ب این اشخاص برسه
              با تشکر از شما از شما دوست عزیزم

  11. از قبل عید صبر کردیم به این امید که قیمتا بهتر میشن. چیکار کردین؟