معروف ترین درختان مقدس دنیای اسطوره شناسی

معروف ترین درختان مقدس دنیای افسانه‌ها و اسطوره شناسی

معروف ترین درختان مقدس جهان لیستی از 12 درخت افسانه‌ ای شناخته‌شده در دنیاست که به باور مردمان نقاط مختلف دنیا، از خصوصیات شگفت‌انگیزی برخوردار بوده‌اند.

معروف ترین درختان مقدس فهرستی از درختانی است که در دانش افسانه شناسی، از معنا و مفهوم خاصی برخوردار هستند و هرکدام به نوبه خود، جایگاه بالایی در میان مردمان تمدن‌های مختلف داشته‌اند؛ به واسطه چرخه‌های گذرانده شده در فصل‌های گوناگون، درختان از دوران ماقبل تاریخ منبع الهام ساکنان زمین بوده‌اند و به عنوان نوعی نماد از تولد، زندگی و مرگ به شمار رفته‌اند.

به عنوان مثال، درخت افسانه ای مقدسی که به اعتقاد صاحب‌نظران دانش اسطوره شناسی فوق‌العاده معروف است، با نام درخت جهان (World Tree)‌ شناخته می‌شود و گفته شده که ابعاد آن به میزان شگفت‌انگیزی بزرگ بوده است.

به گفته نسل‌های پیشین که اطلاعات مربوط به این مورد از معروف ترین درختان مقدس جهان را به ما منقل کرده‌اند، شاخه‌های درخت جهان به بهشت و دنیای ملکوتی می‌رسیده‌اند و ریشه‌های آن به دنیای زیرین و جهنم گناهکاران رخنه می‌کرده‌اند. خود درخت هم به عنوان یک دروازه به بعدهای مختلف جهان در نظر گرفته می‌شده است.

معروف ترین درختان مقدس دنیای اسطوره شناسی

از طرف دیگر، تقریبا در تمامی تصاویری که به درخت جهان مربوط می‌شوند، یک مار بزرگ در قسمت ریشه‌های درخت وجود دارد که گفته شده وظیفه‌اش محافظت از دانش ممنوعه‌ای است که تنها تعداد محدودی از انسان‌ها اجازه دسترسی به آن را دارند.

درختان افسانه ‌ای دیگری هم که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم،‌ همانند درخت جهان ویژگی‌های اسطوره شناسی خاص خود را دارند؛ با ما همراه باشید.

معروف ترین درختان مقدس جهان

معروف ترین درختان مقدس دنیای اسطوره شناسی

ایگدراسیل

ایگدراسیل (Yggdrasil): این درخت افسانه ای عظیم دنیای اساطیری اسکاندیناوی 9 جهان مختلف را همانند درخت جهان، به یکدیگر متصل می‌کرده و اطلاعات مربوط به آن از قرن 13 میلادی به صورت منسجم جمع‌آوری ‌شده است.

درخت آسمان (Sky Tree): بر اساس افسانه‌های مجارستانی، درخت آسمان شامل مجموعه‌ای از شاخه‌ها می‌شده که به 7 جهان دسترسی داشته‌اند و هرکدام به خورشید، ماه، ابرها و سایر اجرام آسمانی متصل بوده‌اند.

درخت سپیده دم (Dawn Tree): در اطلاعات اساطیری مربوط به حوزه بالتیک، درخت سپیده دم با تنه‌ای طلایی، ریشه‌هایی مسی و شاخه‌هایی نقره‌ای رنگ به تصویر کشیده شده و گذشتگان اعتقاد داشته‌اند که هرکدام از این قسمت‌های درخت نشان‌دهنده بخشی از زندگی انسان‌ها است؛ بدنه طلایی وضعیت حال ما را نشان می‌دهد، ریشه‌ها گذشته ما هستند و شاخه‌های نقره‌ای هم به تصمیمات آینده ما مربوط می‌شوند.

معروف ترین درختان مقدس دنیای اسطوره شناسی

تصویری خیالی مربوط به درخت دانش

درخت دانش (tree of Knowledge): بر اساس متون یهودی و مسیحی، مورد بعدی از لیست معروف ترین درختان مقدس که آدم و حوا با خوردن میوه آن به دانش و آگاهی دست یافتند،‌ با نام درخت دانش شناخته می‌شود.

درخت بودا (Bodhi): گفته شده که سیذارتا گوتاما یا همان بودا،‌ بنیان‌گذار آیین بودائی، با مدیتیشن در زیر این درخت به روشن‌بینی رسیده است.

کابالا (Kabbalah): درخت دیگری که در اسطوره شناسی مسیحیت از شهرت زیادی برخوردار است،‌ کابالا نام دارد که گفته شده یادگیری اسرار آن همانند یادگیری تمامی راز و رمزهای زندگی است.

درخت بلوط بزرگ (The Great Oak): در افسانه‌های سلتی گفته شده که درویدها (Druids) یا همان کشیش‌های دنیای طبیعی، با این درخت افسانه‌ای در ارتباط بوده‌اند.

معروف ترین درختان مقدس دنیای اسطوره شناسی

درخت کیهانی لاتویا (Cosmic Tree of Latvia): این درخت معانی نماد شناسی زیادی را همراه خود دارد؛ گفته شده که پرنده‌هایی به نشانه روشن‌بینی در شاخه‌های آن قرار گرفته‌اند، پستانداران پایین درخت نشان‌دهنده غریزه هستند و مارهای بزرگ نزدیک ریشه هم دانش را نمایندگی می‌کنند.

درخت زندگی (Tree of Life): بر اساس آموزه‌های تنگری‌باوری (Tengrinism)، گفته شده که همانند ارواح، خدایان کوچک و چنین ماهیت‌هایی که برای صدها سال زندگی می‌کرده‌اند، انسان‌ها هم از طریق درخت زندگی به زمین آمده‌اند.

ایوساست (Iusaaset): یکی از خدایان مصر باستان با نام الهه ایوساست، درختی به اسم خود داشته که همانند مورد قبل از معروف ترین درخت های مقدس جهان، ویژگی‌های حیات‌بخشی دارد. بر اساس افسانه‌های مصری، ایوساست تبار خدایان مصر را از طریق این درخت بارور شده است.

معروف ترین درختان مقدس دنیای اسطوره شناسی

نگاره‌هایی مربوط به درخت کالپاوریکشا

کالپاوریکشا (Kalpavriksha): مورد آخر فهرست هم به سرزمین هندوستان مرتبط است؛ بر اساس افسانه‌های ودیک (Vedic)، درخت کالپاوریکشا مقادیر فوق‌العاده زیادی میوه‌های حیات‌بخش برای کسانی که درخواست داشتند، تولید می‌کرده و به عنوان درختی برای تحقق بخشیدن به آرزوها در آیین هندو شناخته می‌شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

13 دیدگاه

  1. موجودی که چند هزار سال زنده س براستی نتنها سمبل زندگی هست بلکه در واقع خود معنای زندگیست . زندگی جریانی هست که در موجودات زندگی تبلور یافته ، موجودی با قدمت بسیار زیاد واقع حاوی پیام بزرگی هست

  2. خیلی جالب بودن
    اینا فقط نصف اسرار ایناس خیلی چیزای کشف نشده ی دیگ دارن که باید فهمید

  3. چ جالبن این افسانه ها

  4. چه داستانای مسخره ای
    واقعا اون زمان عقل نداشتن این چیزا رو از کجاشون در میاوردن آخه

  5. چرا اینقدر درخت توی فرهنگ های مختلف وجود داره؟؟

  6. درختا خوب بودنا ولی افسانه هاش خیلی چرت و خرافی بود
    اسمش با خودشه دیگ افسااااانه

  7. با خوردن میوش به آگاهی رسیدن؟
    با خوردنش مارو بدبخت کردن والا