بهترین لنزهای دوربین برای 10 نوع عکاسی محبوب

بهترین لنزهای دوربین برای 10 نوع عکاسی محبوب

اگر می‌خواهید وارد دنیای عکاسی شوید، باید بدانید که همه چیز دوربین نیست. این لنزهای دوربین ها هستند که می‌توانند سبک های عکاسی را خلق کنند. ما در این مقاله به شما کمک می‌کنیم تا بهترین لنزهای دوربین را برای 10 نوع عکاسی محبوب انتخاب و خریداری کنید.

زمانی پیش می‌آید که هر صاحب دوربین DSLR یا بدون آینه‌ای می‌خواهد که لنز کیت دوربین خود را کنار بگذارد. پس حالا باید کدام یک از لنزهای دوربین موجود در بازار را خریداری کند؟ باید با احتیاط وارد دنیای فاصله کانونی، از لنزهای اوترا واید گرفته تا اولترا لانگ شوید. این می‌تواند رویکرد اشتباهی باشد. در عوض، باید تصمیم بگیرید چه نوع عکس هایی می‌خواهید بگیرید، سپس یک لنز مناسب با هدف خود را انتخاب کنید و عکاسی را آغاز کنید.

بیاید در ادامه نگاهی به انواع عکاسی های محبوب و لنزهایی که برای ثبت تصاویری به سبک آن‌ها نیاز داریم، بی‌اندازیم.

بهترین لنزهای دوربین – عکاسی معمولی

بهترین انتخاب: لنزهای زوم تله فوتو اقتصادی

بهترین لنزهای دوربین برای 10 نوع عکاسی محبوب

اغلب سازندگان یک لنز زوم تله فوتو را همراه با لنز کیت دوربین‌ها با همان طراحی، کیفیت ساخت و قیمت مقرون به صرفه عرضه می‌کنند. این لنز معمولا در حدود 200-55 میلی‌متر است و اگر می‌خواهید نسبت به لنز کیت دوربین شما زوم بیشتری را ارائه کند، انتخاب خوبی برای شما خواهد بود.

یکی دیگر از گزینه‌های جذاب به خصوص اگر می‌خواهید لوازم دوربین شما باریک و کوچک باشند، استفاده از لنزهای پنکیک است. کلمه پنکیک در تعریف لنزهای باریکی به کار می‌رود که با هدف کوچک کردن اندازه کلی دوربین و لنز طراحی شده‌اند. این یک لنز است که کمی کوچکتر از لنزهای کیت خواهد بود. اما در بین آن‌ها گزینه‌های دارای زوم کمی نظیر لنز Panasonic 12-32mm برای دوربین‌های ماکرو چهار سوم وجود دارد. این فاصله کانونی نظیر فاصله کانونی لنزهای کیت را تغییر دهد، اما می‌تواند ارزش استفاده را داشته باشد. یک لنز پنکیک در یک دوربین بدون آینه نیز بسیار ارزشمند است.

بهترین لنزهای دوربین – عکاسی در تعطیلات

بهترین انتخاب: لنزهای سوپر زوم

بهترین لنزهای دوربین برای 10 نوع عکاسی محبوب

وقتی شما به تعطیلات آخر هفته می‌روید، احتمالا نمی‌خواهید دائم در حال عوض کردن لنز و یا حمل یک دوربین بزرگ باشید. اگر می‌خواهید بیشترین انعطاف را داشته باشید، در این جا بهترین لنز می‌تواند برای شما یک لنز سوپر زوم باشد. همراه با فاصله کانونی 18 الی 200 میلی‌متر یا 18 الی 300 میلی‌متر در یک سنسور کراپ، چنین لنزهایی می‌توانند برای عکاسی در سفر عالی باشند.

البته آن‌ها مشکلاتی را نیز به همراه دارند. لنزهای سوپر زوم گران هستند، به خصوص اگر بخواهید یک مدل باکیفیت را تهیه کنید. همچنین آن‌ها برای عکاسی در شرایط نوری کم مناسب نیستند. همچنین آن‌ها بزرگ و سنگین وزن هستند. اگر می‌خواهید همچنان سایز را کم نگه دارید، باید از یک دوربین بدون آینه به جای DSLR استفاده کنید.

بهترین لنزهای دوربین – عکاسی از مناظر

بهترین انتخاب: لنزهای عریض یا فوق عریض

بهترین لنزهای دوربین برای 10 نوع عکاسی محبوب

برای عکاسی از مناظر یک لنز عریض می‌تواند کمکی خوبی باشد. یک لنز عریض کمک می‌کند تا شما بتوانید فضای بیشتری از صحنه روبه‌رو را در تصویر بگنجانید و همچنین به شما یک پیش زمینه متمایز، میانه زمین و پس زمینه را ارائه می‌کند.

لنز ایده آل برای مناظر یک لنز با فاصله کانونی در حدود 12 الی 18 میلی‌متر در یک سنسور کراپ است. برای انعطاف پذیری بیشتر نیز شما می‌توانید یک زوم وسیع را با محدوده‌ای بین 10 الی 24 میلی‌متر به دست بیاورید.

لازم نیست نگران دیافراگم باشید. عکاسی با منظره با سه پایه بهتر است و د رهر صورت، عکاسی با یک دیافراگم کوچک‌تر نظیر f/11 نیز به شما وضوح مورد نظرتان را ارائه می‌کند.

بهترین لنزهای دوربین – عکاسی در خیابان و عروسی

بهترین انتخاب: لنزهای سریع پرایم

بهترین لنزهای دوربین برای 10 نوع عکاسی محبوب

مهم است که از لنز درستی در عکاسی از جشن‌ها و عروسی‌ها استفاده کنید. در گاهی اوقات شما نیاز دارید عکس عریضی بگیرید، یا گاهی نیز بر روی چهره‌ی سوژه فوکوس کنید. بهترین لنز برای مراسم‌ها از جمله عکاسی خیابانی یا عروسی‌ها، معروف به «پنجاه پنجاه» است. این لنز بر روی یک دوربین فول فریم 50 میلی‌متری، بر روی سنسورهای APS-C یک لنز 35 میلی‌متری و بر روی ماکرو سه چهارم نیز 25 میلی‌متری است.

اغلب این‌ها که لنزهای معمولی نامیده می‌شوند کوچک، باکیفیت و نسبتا ارزان هستند. بهتر است آن‌ها حداقل از دیافراگم f/1.8 برخوردار باشند تا بتوانند عمق میدان را در یک تصویر به خوبی نشان داده و در شرایط نوری کم نیز تصاویر خوبی را به ثبت برسانند.

بهترین لنزهای دوربین – عکاسی معماری

بهترین انتخاب: لنزهای عریض یا فوق عریض

بهترین لنزهای دوربین برای 10 نوع عکاسی محبوب

برای عکاسی معماری یک لنز واید یا اولترا واید لازم است. این لنز می‌تواند دارای یک فاصله کانونی در حدود 10 الی 18 میلی‌متر در یک سنسور کراپ باشد. دیافراگم دیگر در اولویت نیست، زیرا شما احتمالا با یک سه پایه و از یک دیافراگم کوچک استفاده خواهید کرد. فرقی نمی‌کند فوکوس خودکار استفاده کنید یا خیر، زیرا سوژه شما حرکت نمی‌کند. این می‌تواند گزینه‌های مختلفی از جمله استفاده از لنزهای قدیمی و مقرون به صرفه را پیش روی شما قرار دارد.

البته در اینجا استثنایی وجود دارد اگر بخواهید در یک مکان داخلی عکاسی کنید. شما ممکن است قادر به تنظیم یک سه پایه در آنجا باشید. اگر اینچنین نبود از یک دیافراگم عریض استفاده کنید.

بهترین لنزهای دوربین – عکاسی در طبیعت

بهترین انتخاب: لنز تله فوتو زوم بلند

بهترین لنزهای دوربین برای 10 نوع عکاسی محبوب

الزام اصلی برای یک عکاس طبیعت، یک لنز بلند است. شما به یک لنز زوم نیاز دارید که به طبق گران قیمت‌تر از سایر لنزها خواهد بود. چیزی مثل لنز 70-300 میلی‌متری می‌تواند گزینه‌ی خوبی برای شروع باشد. یک دیافراگم بزرگتر بهتر است، اما بار دیگر باید به قیمت اشاره کنیم. تثبیت کننده تصویر نیز بسیار ضروری است که حالا به یک استاندارد نیز تبدیل شده است.

دو عامل دیگر نیز وجود دارد که قابل نادبده گرفتن است. اول، شما نیاز به یک لنز پاسخگو دارید. یک زوم دستی که بتوانید به راحتی بزرگنمایی و کوچک نمایی کنید. دوم، همانطور که در حال عکاسی در فضای باز هستید، یک لنز مقاوم در شرایط مختلف آب و هوایی نیاز دارید.

بهترین لنزهای دوربین – عکاسی پرتره

بهترین انتخاب: لنز دیافراگم بزرگ، تله فوتو پرایم مدیوم

بهترین لنزهای دوربین برای 10 نوع عکاسی محبوب

لنز کلاسیک پرتره یک لنز تله فوتو کوتاه تا متوسط با یک دیافراگم بزرگ است. در یک سنسور کراپ آن می‌تواند یک لنز پرایم با فاصله کانونی در حدود 60 الی 85 میلی‌متر و دیافراگم حداقلی f/2.8 باشد. اما توصیه ما دیافراگم f/1.8 است.

این لنز می‌تواند پرتره‌های دلپذیری را به شما ارائه کند. فوکوس دقیق بر روی صورت، یک پس زمینه نرم و خام و فاقد هرگونه اعوعاج  که زمان عکاسی با لنزهای عریض تشکیل می‌شود. یک لنز زوم در محدوده فاصله کانونی مشابه نیز می‌توان کار شما را راه بی‌اندازد، اما آن‌ها معمولا دارای دیافراگم حداکثری کمی هستند، پس عمق میدان را در تصاویر خود نخواهید داشت.

بهترین لنزهای دوربین – عکاسی کلوزآپ

بهترین انتخاب: لنز ماکرو

بهترین لنزهای دوربین برای 10 نوع عکاسی محبوب

اگر می‌خواهید از جلو از اشیاء عکس بگیرید، نیازمند لنز ماکرو هستید. این لنزها دارای سطح بزرگنمایی بیشتری نسبت به لنزهای معمولی هستند و به شما اجازه می‌دهند تا اشیاء را با جزئیات بیشتری ثبت کنید. مهم‌ترین چیزی که باید در مورد لنزهای ماکرو بدانید، این است که فاصله کانونی آن‌ها وسیع‌تر است چون نیازمند نزدیک شدن به سوژه هستید. این فاصله می‌تواند به اندازه چند سانتی‌متر باشد.

این مهم است که شما از چه چیزی عکاسی می‌کنید. یک حشره در حال پرواز که باید بیش از اندازه به آن نزدیک شوید یا در حال عکاسی زیر نور طبیعی هستید. شما باید محیط را کنترل کنید، به طور مثال اگر در حال عکاسی از سوژه‌ای در داخل خانه هستید، یک فوکوس بسیار نزدیک می‌تواند مشکل ساز شود.

یک لنز 60 میلی‌متری گزینه‌ی خوبی برای عکاسی ماکرو بر روی یک سنسور کراپ است. گسترده‌تر می‌تواند انعطاف کمتری داشته باشد و بلندتر گزینه‌ی بهتری است،‌ اما به خاطر داشته باشید که قیمت آن نیز بیشتر است. و البته به دنبال یک تثبیت کننده تصویر بگردید. بهترین چیز در مورد لنزهای ماکرو این است که شما می‌توانید برای عکاسی معمولی نیز از آن‌ها استفاده کنید.

بهترین لنزهای دوربین – عکاسی ورزشی و اکشن

بهترین انتخاب: لنز تله فوتو زوم بلند، دیافراگم بزرگ

بهترین لنزهای دوربین برای 10 نوع عکاسی محبوب

ورزش‌های جدی و عکاسی اکشن چالشی بسیار دشوار برای دوربین شما است. شما نیازمند یک دوربین خوب هستید که بتواند فوکوس سریع را به درستی بر روی یک شئ در حال حرکت انجام دهد.

به عنوان لنز نیز شما نیازمند یک لنز تله فوتو زوم بلند با محدوده 100 الی 400 میلی‌متری هستید. آن باید از یک تثبیت کننده تصویر خوب برخوردار باشد و باید بسته به بودجه‌ی خود یک دیافراگم باز را تهیه کنید.

یک لنز تله زوم مقرون به صرفه نیز می‌تواند کار کند، اما دیافراگم آن اغلب باید در f/5.6 یا در انتها کوچکتر در باشد. هنگامی که نور کمتر از ایده آل عکاسی می‌شود، شما باید تقلا کنید، زیرا در این صورت کمتر می‌توان بین شئ و پس زمینه تفکیک ایجاد کرد.

بهترین لنزهای دوربین – عکاسی در شب

بهترین انتخاب: لنز دیافراگم عریض با هر فاصله کانونی

بهترین لنزهای دوربین برای 10 نوع عکاسی محبوب

برای عکاسی شبانه یا در نور کم، نگرانی اصلی شما باید دیافراگم لنز باشد. شما حداکثر دیافراگمی برابر با f/2.8 و چه بهتر بزرگ‌تر (نظیر f/2‌ یا f/1.4) را باید در اختیار داشته باشید. این بدان معناست که شما بباید در بین لنزهای پرایم به دنبال گزینه‌ی مد نظر خود بگردید. فاصله کانونی بسته به آنچه که می‌خواهید از آن عکاسی کنید: عریض برای مناظر طبیعی، نرمال برای خیابان یا تله فوتو برای حیات وحش.

در واقع برای استفاده عمومی، یک دیافراگم بزرگ نظیر 35 میلی‌متری f/1.8 می‌تواند گزینه‌ی بهتری از لنزهای کیت باشد. این لنز ترکیبی از یک لنز جمع و جور و مقرون به صرفه با قابلیت زوم و عکاسی در نور کم است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

6 دیدگاه

  1. خیلی ممنون از اطلاعاتتون. من خودم برای عکاسی پرتره از لنز تله استفاده میکنم و ویژگیهایی که براش گفتین تو کاراییش بارزه. ممنون از اطلاعاتتون، پیش ازین هم در ویسایت بلدشو یک دوره آموزشی برای لنز دیده بودم و لنزهای پیشنهادی شما برای کاربردهای مختلف خیلی بهم کمک کرد. سپاس

  2. لنز فقط واسه پرتره و دیگر هیچ

  3. همشون عالین

  4. لنز 800 میل باشه بقیش مهم نی

  5. لنزهای سوپر زوم از همشون بهتره

  6. آره واقعا تاثیر لنز بیشتر از خود دوربینه