بزرگترین ستون های سنگی دوران باستان

بزرگترین ستون های سنگی به جا مانده از دنیای باستان

بزرگترین ستون های سنگی که در ادامه معرفی می‌کنیم،‌ هرکدام به نوبه خود ابعادی عظیم و تاریخچه‌ای شگفت‌انگیز دارند و به تمدنی باستانی از منطقه‌ای در جهان مربوط می‌شوند؛ با گجت نیوز همراه باشید.

بزرگترین ستون های سنگی فهرستی از 14 تخته‌سنگ یکپارچه‌ مربوط به جهان باستان است که توسط مردمان تمدن‌های مختلف، برای شکل دادن به بناهای یادبود تراشیده شده‌اند. اکثر این سنگ‌ها در حالت سرپا و ایستاده در محل مربوط به خود قرار دارند و به تنهایی، یا در کنار اشیا باستانی دیگر، قسمتی از گذشته بشر را نمایندگی می‌کنند.

قدمت این اجرام عظیم معمولا به عصر حجر و یا دوران برنز مربوط می‌شود و نیاکان ما آن‌ها را بر روی خشکی و در محل‌هایی که منابع کافی وجود داشته می‌تراشیده‌اند و با تجهیزات مربوط به آن دوران‌ها، به محل تعیین‌شده جابه‌جا می‌کردند. گفته شده که حدودا نیمی از عظیم‌ترین ستون‌های سنگی به ‌جا مانده از گذشته بشریت در مصر باستان تراشیده شده‌اند و مابقی این سنگ‌ها هم در سراسر جهان پخش ‌شده‌اند.

بزرگترین ستون های سنگی جهان باستان

بزرگترین ستون های سنگی دوران باستان

اولین ستون لیست، سنگی بزرگ با طول 6.5 متر و وزن 100 تن در منطقه اوبوری (Avebury) انگلستان است که با نام سنگ خلیج کوچک (Cove) شناخته می‌شود و گفته شده که قدمت آن به 3 هزار سال قبل از میلاد مسیح مربوط است.

بزرگترین ستون های سنگی دوران باستان

سنگ رودستون (Rudston)‌ هم در منطقه اوبوری بریتانیا قرار گرفته و تراشیدن آن حدودا به 1600 سال پیش از تولد مسیح مربوط می‌شود؛ طول این ستون سنگی عظیم 7.8 متر و وزن آن 40 تن اندازه‌گیری شده است.

بزرگترین ستون های سنگی دوران باستان

سنگ‌های سارسن (Sarsen) به کار رفته در بنای یادبود فوق‌العاده معروف استون هنج (Stonehenge)، در ویلتشایر انگلستان، ویژگی‌های منحصر به فردی در میان عظیم ترین ستون های سنگی دوران باستان دارند و تنها طول یکی از آن‌ها به 7.3 متر و وزن آن به 50 تن می‌رسد. برخی از کارشناسان قدمت این سنگ‌ها را به سال 2400 قبل از میلاد نسبت داده‌اند.

بزرگترین ستون های سنگی دوران باستان

حدودا 3 هزار سال قبل از تولد مسیح سنگی به نام گولنشتاین (Gollenstein) در مصر باستان تراشیده شد که 100 تن وزن دارد و با 7.6 متر ارتفاع،‌ به عنوان یکی از بزرگترین ستون های سنگی تاریخی شناخته می‌شود. سنگ گولنشتاین در حال حاضر، در کشور آلمان قرار دارد.

بزرگترین ستون های سنگی دوران باستان

سنگ بالدر (Balder’s Rock)‌ که در منطقه لیکانگر (Leikanger) نروژ قرار دارد، قدمتی کمتر از موارد قبلی لیست داشته و به 5 قرن قبل از تولد مسیح مربوط می‌شود؛ ارتفاع سنگ 7.9 متر بوده و وزن آن 100 تن برآورد شده است.

بزرگترین ستون های سنگی دوران باستان

سنگ دول-دو-برتانی (Dol-de-Bretagne) که در شهری به همین نام، در منطقه شامپ دولان (Champ-Dolent) فرانسه قرار دارد، قدمتی 6 هزار ساله داشته و 150 تن وزن و 9.5 متر ارتفاع دارد.

بزرگترین ستون های سنگی دوران باستان

در نزدیکی مورد قبلی از لیست بزرگترین ستون های سنگی دوران باستان، سنگ عظیم دیگری با نام کرلواس منهیر (Kerloas Menhir) قرار گرفته که 500 سال بعد از دول-دو-برتانی به شکل امروزی درآمده و با وزن 150 تن، حدودا 11 متر طول دارد.

بزرگترین ستون های سنگی دوران باستان

سنگ جنوب (Stone of the South) که با نام سنگ زن باردار هم شناخته می‌شود، 20 متر طول و 1158 تن وزن دارد و در شهر باستانی بعلبک، در لبنان قرار گرفته است. در کنار سنگ عظیم دیگری در نزدیکی این ستون بزرگ، سنگ جنوب برای استفاده در یک معبد رومی باستانی، در حوالی محل قرارگیری کنونی تراشیده شده است.

بزرگترین ستون های سنگی دوران باستان

در پایتخت مصر، قاهره، بنای یادبود بسیار معروفی به نام سنگ هلیوپلیس (Heliopolis) با 3958 سال قدمت قرار دارد. طول این ستون سنگی باستانی حدودا 20.4 متر بوده و وزن آن هم 121 تن اندازه‌گیری شده است.

بزرگترین ستون های سنگی دوران باستان

ستون سنگی عظیم و شکسته ار گرا (Er-Grah) در منطقه معروف برتانی کشور فرانسه قرار دارد و قبل از رسیدن به حالت کنونی، 21 متر طول داشته و وزنش 325 تن برآورد شده است. گفته شده که قدمت این سنگ به 4700 سال قبل از میلاد مسیح مربوط می‌شود.

بزرگترین ستون های سنگی دوران باستان

ستون عظیم بعدی سنگی به نام اکسوم (Axum) است که ساخت آن به قرن 4 میلادی و شهری به همین نام در اتیوپی کنونی مربوط است؛ گفته شده که اکسوم 160 تن وزن دارد.

بزرگترین ستون های سنگی دوران باستان

سنگ 30 متری که در تصویر بالا می‌بینیم با نام ستون کارناک (Karnak) شناخته می‌شود و بر اساس دسته‌بندی‌های باستان شناسی، از نوع اوبلیسک (Obelisk) یا همان ستون سنگی چهارگوش با نوک هرمی است. این ستون سنگی عظیم مربوط به مصر باستان بوده و با 1200 تن وزن، 3488 سال قدمت دارد.

بزرگترین ستون های سنگی دوران باستان

اوبلیسک لاتران (Lateran Obelisk) که به عنوان بلندترین ستون سنگی سرپا از تمدن مصر باستان شناخته می‌شود، هم‌اکنون در پایتخت کشور ایتالیا قرار دارد و همانند سنگ کارناک، طول آن 30 متر است. گفته شده که مصریان در سال 1390 قبل از میلاد این سنگ را تراشیده‌اند و وزن برآورد شده برای لاتران حدودا 455 تن است.

بزرگترین ستون های سنگی دوران باستان

و اما مورد آخر از لیست، بزرگترین ستون سنگی باستانی در جهان است که با نام ابلیسک ناتمام (Unfinished obelisk) شناخته می‌شود؛ این سنگ بزرگ هم‌اکنون در مصر قرار دارد و اگر امکان بلند کردن آن از روی زمین و نسب آن به عنوان بنای یادبود وجود داشت،‌ ارتفاع این ابلیسک 1170 تنی به 42 متر می‌رسید!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

5 دیدگاه

  1. مثله همیشه هیچ خبری از ایران نیست اسن تو ایران هیچ ستون سنگی وجود نداره

  2. اینا همه معجره بوده

  3. اغلب بناها جایی بوده برای خلوت و گرفتن حاجت
    حکم همون معبد رو داشته

  4. کسی داستان این سنگ های سارسن رو میدونه؟
    چیدمانش به چه منظوری بوده؟