از نسل بعدي ايکس باکس چه مي دانيم؟

مایکروسافت رسما اعلام کرد که از ایکس‌باکس بعدی در تاریخ 31 اردیبهشت ماه پرده برداری خواهد کرد. پیش از این شواهد و اطلاعات فراوانی در رابطه با ایکس باکس بعدی که فعلا از آن با نام Xbox 720 یاد می‌شود، منتشر شده بود، ما نیز در این مقاله قصد داریم جمع بندی از کلیه اطلاعات بدست آمده از نسل بعدی ایکس‌باکس را ارائه کنیم.

مشخصات فنی ایکس باکس بعدی

تقریبا مطمئن هستیم که ایکس‌باکس بعدی به یک پردازنده 64 بیتی با 8 هسته 1.6 گیگاهرتز تجهیز خواهد شد. این پردازنده ساخت شرکت AMD است و بر پایه معماری x86 طراحی شده است. ایکس‌باکس بعدی همچنین از 8 گیگابایت رم از نوع DDR3 بهره می‌برد. به این ترتیب ایکس باکس بعدی برخلاف نسل‌های قبل خود شباهت سخت افزاری زیادی به کامپیوترهای شخصی دارد. ایکس باکس 360 از پردازنده PowerPC بهره می‌برد که معماری آن براساس RISC است. اما ظاهرا مایکروسافت نیز همچون سونی به معماری x86 روی آورده است. برای آشنایی با تفاوت معماری‌های مختلف به این مقاله مراجعه کنید.

پردازنده گرافیکی ایکس باکس بعدی (GPU) با فرکانس 800 مگاهرتز کار می‌کند و علاوه بر پشتیبانی از DirectX 11 قادر به انجام برخی از امور خاص مورد نیاز ایکس باکس نیز می‌باشد. ایکس باکس 720 دارای درگاه‌های شبکه، USB 3.0 و HDMI است و از درایو بلو-ری و دیسک سخت 500 گیگابایت از نوع SATA 2.0 بهره می‌برد.

برای مقایسه بهتر جالب است بدانید که ایکس باکس 360 مجهز به گرافیک 500 مگاهرتز و پردازنده سه هسته‌ای با فرکانس 3.6 گیگاهرتز، 512 مگابایت رم است. همچنین سونی در پلی استیشن 4 از یک پردازنده 8 هسته‌ای 64 بیت و 8 گیگابایت حافظه رم استفاده نموده است.

قیمت

هیچ اطلاعات رسمی در این باره وجود ندارد. اما سرنخ‌هایی بدست آمده که می‌توان براساس آنها قیمتی در حدود 300 تا 500 دلار را برای نسل بعدی ایکس‌باکس پیش‌بینی کرد. که براساس اشتراک‌های مختلف تغییر خواهد کرد. در حال حاضر اگر اشتراک ماهیانه ایکس‌باکس لایو را برای مدت 2 سال به مبلغ ماهیانه 15 دلار خریداری کنید مایکروسافت روی بسته ایکس باکس 360 + کینکت 100 دلار تخفیف می‌دهد. احتمالا برای ایکس باکس بعدی نیز شرایط اینچنینی فراهم خواهد شد. به هر حال انتظار می‌رود حداقل در زمان عرضه، ایکس‌باکس بعدی قیمت آن بالاتر از ایکس‌باکس 360 باشد و احتمالا قیمت بالاتر از 400 دلار برای آن در نظر گرفته خواهد شد.

کنترلر یا دسته بازی

احتمالا دسته نسل بعدی ایکس‌باکس تغییر چندانی نسبت به نسل فعلی نخواهد کرد. شایعات و اطلاعاتی که در رابطه با کنترلر ایکس‌باکس به بیرون درز کرده، حاکی از آن هستند که در کنترلر ایکس‌باکس بعدی تنها چند تغییر کوچک ایجاد خواهد شد. این کنترلر از همان دو استیک آنالوگ و دکمه‌های قبلی تجهیز شده است و تنها عملکرد آنها بهینه تر شده است. این بدین معناست که کنترلر ایکس‌باکس بعدی برخلاف دسته‌های پلی استیشن 4 یا Wii U فاقد صفحه لمسی لمسی است.

کینکت 2

کینکت 2 بخشی از ایکس‌باکس بعدی است و این بدین معناست که نمی‌توان کنسول را بدون این سنسور حرکتی تهیه کرد. این سنسور از نظر کلی تغییر چندانی نخواهد کرد و تنها ابعاد آن کوچک‌تر شده و سنسورهای داخلی آن قوی‌تر خواهند شد. از نظر کارایی کینکت ایکس باکس بعدی حرکات بدن انسان را بهتر اسکن می‌کند. شایعه شده که این سنسور از دستورات صوتی نیز پشتیبانی می‌کند و امکانات مشابه Siri را ارائه می‌کند. یکی از مهمترین مزیت‌های کینکت ۲ که در اسناد منتشر شده به آن اشاره شده پشتیبانی از ۴ نفر بصورت همزمان است که مایکروسافت از آن به عنوان یک وسیله فراتر از کنترلر بازی یاد کرده است.

همیشه آنلاین

یکی از شایعات بحث برانگیز در مورد نسل بعدی ایکس باکس مربوط به سیستم ممانعت از کپی غیرقانونی بازی‌ها است که در آن کنسول می‌بایست همیشه به اینترنت متصل باشد و حتی اگر بازی به طور کامل نیز بر روی حافظه نصب شده باشد باز هم در طول بازی باید به اینترنت متصل باشید. به این ترتیب امکان اجاره یا تعویض بازی‌ها نیز دچار مشکل خواهد شد. از طرفی همه کاربران دنیا از جمله کاربران ایرانی به اینترنت پایدار و مناسب دسترسی ندارند و اگر چنین سیستمی وجود خارجی داشته باشد، دچار مشکل خواهند شد. علاوه بر اینها اگر به هر دلیل سرورهای مربوط به این قابلیت دچار مشکل شوند کاربران قادر به استفاده از کنسول بازی خود نخواهند بود.

ایکس‌باکس تی‌وی

ایکس باکس بعدی علاوه بر خروجی HDMI دارای یک ورودی HDMI نیز می‌باشد. اما این ورودی به چه درد می‌خورد؟ شایعه شده که ایکس باکس بعدی قادر به کنترل هر آنچه در تلویزیون وجود دارد است. از طریق ایکس باکس قادر به کنترل برنامه های تلویزیونی خواهید بود و در واقع این کنسول به نوعی شبیه به ست‌تاپ باکس‌ها عمل خواهد کرد. این کنسول امکان تصویر-در-تصویر برای مشاهده تصویر برنامه تلویزیون و بازی در کنار هم را نیز ارائه می‌کند.

یکپارچکی با ویندوز

انتظار می‌رود نسل بعدی ایکس‌باکس به خوبی با سیستم‌عامل ویندوز 8 یکپارچه شود. مایکروسافت تمام تلاش خود را بکار گرفته تا ارتباط خوبی بین سرویس‌ها و ابزارهای خود ایجاد کند. از آنجایی که پردازنده ایکس باکس بعدی نیز مبتنی بر x86 است این ارتباط به شکل بهتری انجام خواهد شد. برخی نیز شایعه کرده‌اند که ایکس باکس بعدی مجهز به سیستم عامل ویندوز 8 است که البته مایکروسافت در آن تغییراتی اعمال نموده تا به عنوان سیستم عامل کنسول بازی کارایی داشته باشد.

طی هفته‌های اخیر سرویس‌های مختلفی نیز ارائه شده که انتظار می‌رود بر ارتباط بهتر بین کامپیوترهای ویندوزی و ایکس باکس ارتباط برقرار کنند که از آن جمله می‌توان به Xbox Music، Internet Explorer اشاره کرد.

تبلت ایکس باکس

شایعه شده که مایکروسافت قصد معرفی یک تبلت 7 اینچی به نام سرفیس ایکس باکس را دارد که مجهز به سیستم عامل ویندوز RT و پردازنده ARM است. این تبلت علاوه بر قابلیت‌های رایج تبلت‌ها، ارتباط بسیار خوبی را با نسل بعدی کنسول بازی ایکس باکس برقرار نموده و در آن تمرکز ویژه‌ای بر بازی شده است. احتمالا مایکروسافت قصد دارد با این تبلت کنسول بازی دستی سونی، پلی استیشن ویتا را هدف قرار دهد.


منبع : en.gadgetnews

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*