فناوری فضایی

ضرورت حضور بخش خصوصی در توسعه فناوری فضایی کشور

مرتضی براری، معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فضایی ایران در یک نشست خبری به نقش پر رنگ بخش خصوصی در توسعه فناوری فضایی کشور اشاره کرد و از حضور در جمع 9 کشور اول فضایی دنیا خبر داد.

دکتر مرتضی براری، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس سازمان فضایی ایران در نشست هم‌اندیشی فعالین حوزه فضایی کشور اظهار کرد طی سال‌های گذشته، برنامه جامعی را در حوزه فضایی داشته‌ایم و اکنون موفق شده‌ایم جزو 9 کشور اول فضایی دنیا باشیم که به چرخه کامل فناوری فضایی دست پیدا کرده‌اند. در این بین، بخش خصوصی نقش موثر و ارزشمندی در این افتخار ملی ایفا کرده و به همین دلیل برای افزایش بهره‌وری در این حوزه، درصدد ایجاد امنیت کسب و کار برای بخش خصوصی هستیم. وی در ادامه افزود هدف اصلی ما این است که در برنامه 10 ساله دوم، زیرساخت‌های ایجاد شده تثبیت و توسعه پیدا کنند و کاربردها و خدمات فضایی در جامعه فراگیر شوند.

رئیس سازمان فضایی ایران در ادامه بیان کرد:

امروز عصر تجاری فضا و اقتصاد نوظهور این حوزه است. در حال حاضر، تاکید همه گزارش‌های دنیا بر اقتصاد محوری فضا است و هم‌اکنون حوزه فضایی به زنجیره‌ی بخش خصوصی اتصال پیدا کرده است. آمارها نشان می‌دهند که از 345 میلیارد دلار درآمد این حوزه، 260 میلیارد دلار آن به بخش خصوصی تعلق دارد.

براری بر ضرورت حضور موثر و جدی بخش خصوصی در توسعه فناوری فضایی کشور تاکید کرد و گفت هدف ما افزایش سهم و پررنگ‌تر کردن نقش بخش خصوصی در حوزه فضایی است. همان‌طور که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، 92 درصد حوزه آی سی تی را به بخص خصوصی واگذار کرده و اکنون به دنبال واگذاری 8 درصد پایانی آن است. سازمان فضایی ایران نیز به عنوان عضوی از خانواده بزرگ ارتباطات کشور، زمینه و بستر لازم را برای رشد و توسعه‌ی شرکت‌های خصوصی فراهم خواهد کرد.

معاون وزیر ارتباطات در خصوص راهکارهای حمایت از توسعه بخش خصوصی اظهار کرد در سازمان فضایی ایران برای خروج تصدی‌گری دولت در بخش فضایی، برنامه‌های مناسبی تدوین شده است که مجوز اپراتور ماهواره‌های مخابراتی از این اقدامات است و در حال تدوین مجوز اپراتور ماهواره سنجشی هم هستیم. شناخت موانع و رفع آن و اصلاح قوانین از دیگر مواردی است که در راستای توسعه و حمایت از بخش خصوصی مد نظر سازمان فضایی ایران قرار دارد.

نفوذ فناوری فضایی به زندگی مردم

وی همچنین اضافه کرد حوزه حسب و کارهای فضا پایه دارای رشد سریعی است و اکنون آژانس فضایی اروپا از 500 استارت آپ حمایت می‌کند. فناوری فضایی به زندگی مردم رسوخ کرده و این موضوع موجب افزایش رشد اقتصادی آن شده است. سازمان فضایی ایران نیز توسعه و ایجاد کسب و کارهای نوین را در حوزه‌های دارای اولویت کشور در دستور کار خود قرار داده و تلاش می‌کند تا با توسعه‌ی این کسب و کارها هم گامی موثر را در راستای اشتغال‌زایی بردارد و هم چالش‌هایی که امروز کشور در حوزه‌های مختلف با آن مواجه شده را برطرف کند.

در ادامه این جلسه، حاضران مسائل و چالش‌های موجود در این حوزه را بیان کردند. دکتر منوچهر منطقی، رئیس مرکز ملی فضایی کشور در پاسخ به درخواست‌های مطرح شده بیان کرد این جلسه برای هم‌اندیشی با بخش خصوصی در نظر گرفته شده تا بتوانیم در سه محور توسعه روابط بین‌الملل، توسعه زیرساخت‌ها و افزایش بهره‌وری بخش خصوصی قدم برداریم. منطقی افزود جلسه‌ی بعدی بر مبنای ارائه‌ی ایده‌ها خواهد بود. هم‌اکنون قرار است دو نهاد دولتی یعنی سازمان فضایی ایران و مرکز ملی فضایی، توان خود را با کمک بخش خصوصی کامل کنند و نکته کلیدی این است که باید استفاده حداکثری از بخش خصوصی و اقتصاد محوری فناوری فضایی را در کشور نهادینه کنیم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. بزودی ناسا تو خواب ببینه به ما برسه