پیامک های تبلیغاتی

واکنش وزیر ارتباطات به اعتراض کاربران در مورد پیامک های تبلیغاتی

نارضایتی مشترکان تلفن همراه از دریافت پیامک های تبلیغاتی ناخواسته چیز جدیدی نیست و همچنان ادامه دارد. آذری جهرمی، وزیر ارتباطات در توییتر به اعتراض کاربران در مورد این پیامک های مزاحم واکنش نشان داده است.

به دنبال اعتراض مشترکان اپراتورهای مختلف تلفن همراه به دلیل دریافت پیامک های تبلیغاتی مزاحم، محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در توییتر به این اعتراضات پاسخ داده است. سرویس پیام کوتاه یا SMS از چند سال پیش محبوبیت خود را در بین مشترکان تلفن همراه از دست داد و دیگر کمتر کسی از آن استفاده می‌کند. با این حال، هنوز هم پیامک های ناخواسته ارزش افزوده و تبلیغاتی به گوشی مشترکان ارسال می‌شود و مزاحمت‌هایی را برای آن‌ها ایجاد می‌کند.

راهکارهای بی ثمر برای حل معضل پیامک های تبلیغاتی

معضل پیامک های تبلیغاتی ناخواسته و مزاحم، سابقه‌ی چندین ساله‌ای دارد و با این که بارها مسئولان راهکارهایی برای ساماندهی و حل این مشکل ارائه کردند، اما هنوز این مشکل حل نشده و مشترکان همچنان بابت دریافت چنین پیامک‌هایی معترض هستند. شورای عالی فضای مجازی در سال 1393 آیین نامه ساماندهی پیامک های انبوه تبلیغاتی و ارزش افزوده را تصویب کرد و سه نهاد وزارت ارتباطات، وزارت ارشاد و مرکز ملی فضای مجازی به عنوان متولیان این موضوع معرفی شدند. با این وجود اقدامات صورت گرفته نتوانست این معضل را حل کند.

مشکلاتی مانند دریافت پیامک های آزاردهنده، تلاش ناکام مشترکان برای لغو آن‌ها، کارا نبودن پیامک های اطلاع‌رسانی در پی درخواست لغو پیامک های ناخواسته، هزینه‌های اضافی برای مشترکان از پیامک های ارزش افزوده ناخواسته، دریافت پیامک های تبلیغاتی از شماره‌های شخصی و دریافت پیامک‌هایی که با فرهنگ کشور مغایرت دارد از جمله دلایلی است که نشان می‌دهد این مصوبه شورای عالی فضای مجازی به صورت کامل و موفق اجرا نشده است.

کاربران بارها و به شکل‌های مختلف از جمله کامنت گذاشتن در شبکه های اجتماعی توییتر و اینستاگرام، اعتراض خود را به گوش وزیر ارتباطات رساندند و نسبت به عدم رعایت حقوق شهروندی، عدم کارایی سامانه پیامکی لغو دریافت، عدم نظارت بر اپراتورهای ارزش افزوده، پیامک‌های دروغین نصب رایگان اپلیکیشن و هزینه‌ای که مشترک متحمل می‌شود و دریافت ناخواسته نوتیفیکیشن‌های شرکت در مسابقات از جمله مواردی است کاربران به آن اعتراض داشتند و خواستار حل این مشکلات شدند.

پاسخ آذری جهرمی به اعتراض کاربران

حالا محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در صفحه توییتر خود به این اعتراضات پاسخ داده است. وی در این رابطه گفت در حذف مزاحمت‌های پیامکی، برخی اقدامات از گذشته انجام شده و به اعتقاد کارشناسان، شرایط نامناسب فعلی با برنامه تصویب شده از سوی کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات بهبود خواهد یافت. رسمیت نشناختن تبلیغات پیامکی برای مشاغل کوچک و در کنار آن، حضور سودجویان همیشه فعال از عوامل رشد بازار خاکستری پیامک های تبلیغاتی هستند. وزیر ارتباطات در ادامه افزود:

شفاف‌سازی خدمات ارزش افزوده پیامکی، گامی مهم در جلوگیری از برخی سوءاستفاده‌ها شمرده می‌شود. در ماده 2-2 مصوبه 270 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، این موضوع مورد توجه قرار گرفته است. راهکار اصلی حل این معضل، شفاف‌سازی است. سامانه مورد نظر در حال پیاده‌سازی است و البته در آخرین مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، لزوم شفاف‌سازی سرویس‌های ارزش افزوده برای مشترکان مورد تاکید قرار گرفته و مهلتی برای اقدام اپراتورها در نظر گرفته شده است.

آذری جهرمی در پایان تاکید کرد که از سازمان تنظیم مقررات ارتباطات خواسته شده تا به موضوعات مربوط به کلاه‌برداری‌های دیجیتالی و ترغیب کاربران به نصب اپلیکیشن رسیدگی کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

6 دیدگاه

  1. این آقای جهرمی انگار کلا فازش با بقیه فرق میکنه ولی بیچاره دست و پاش بستس

  2. ههه اره خیلی پاک شبیه پاک کنه

  3. بجون خودم بجون خودم بهترین ادمی که دیدم همین اقای اذری جهرمیه

  4. کد غیرفعال کردنشونو بزنید دیگ ااعتراض برا چی