تعرفه واردات گوشی های آیفون

دولت ترامپ در مورد تعرفه واردات گوشی های آیفون به اپل تضمین داد

نیویورک تایمز در گزارش ویژه روز دوشنبه خود از آن پرده برداشت که دولت ترامپ، خیال مدیر عامل اپل را در خصوص تعرفه واردات گوشی های آیفون از چین، راحت کرده است.

در شرایطی که شعله‌های جنگ تجاری بین ایالات متحده و چین بالا گرفته است، تعرفه واردات گوشی های آیفون به یکی از دغدغه‌های اصلی «تیم کوک» بدل شده بود و مدیر عامل اپل این نگرانی را داشت که آیفون های مونتاژ شده در چین، پس از ورود به امریکا مشمول تعرفه گمرگی سنگین شوند. اما بنابر گزارش نیویورک تایمز، دولت ترامپ به اپل تضمین داده است که روی این گوشی ها هیچ‌گونه تعرفه‌ای نخواهد بست.

آیفون X

اخیرا دولت ایالات متحده از قصد خود برای اعمال تعرفه‌ای به ارزش  200 میلیارد دلار روی کالاهای وارداتی از چین خبر داده و این جدا از تعرفه 50 میلیارد دلاری است که پیش‌تر روی این کالاها وضع شده بود. با این اوصاف چنانچه گزارش نیویورک تایمز صحت داشته باشد، نگرانی تیم کوک از این بابت، بر طرف خواهد شد.

دولت ترامپ به اپل وعده داد که تعرفه واردات گوشی های آیفون از چین به خاک امریکا، صفر خواهد بود

اما فارغ از تعرفه واردات گوشی های آیفون به امریکا، دیگر دغدغه سران اپل به اقدامات تلافی جویانه دولت چین علیه کمپانی‌های امریکایی مربوط می‌شود. ظاهرا سه نفر از افراد نزدیک به اپل که نخواستند نامشان فاش شود؛ اظهار داشتند نگرانی اصلی سران کمپانی این است که مقامات چینی، خشم خود از تصمیم تازه دونالد ترامپ را روی زنجیره تامین اپل در چین خالی کنند و کمپانی‌های تامین کننده‌ی قطعات اولیه آیفون را آنچنان درگیر بروکراسی اداری نمایند که در روند تولید این گوشی ها اختلال ایجاد شود.

طبق گفته‌ی این منابع، حتی ممکن است چینی‌ها به بهانه «امنیت ملی» موانعی در راه همکاری کمپانی چینی فاکس‌کان (Foxconn) با اپل قرار دهند و سبب کند شدن پروسه مونتاژ گوشی های آیفون در این کشور شوند. این نگرانی اپل چندان هم بی مورد نیست؛ چرا که اخیرا دولت امریکا، فعالیت هواوی در این کشور را به اتهام «تهدید برای امنیت ملی» با محدودیت روبه‌رو کرده است و اپل بیم آن را دارد که با اتهام مشابهی از سوی دولت چین مواجه شود.

هواوی که سومین تولیدکننده بزرگ گوشی های هوشمند در جهان است، در اوایل سال جاری میلادی با دو اپراتور Verizon و AT&T بر سر عرضه گوشی پرچمدار «میت 10 پرو» در امریکا به توافق رسیده بود، اما ناگهان این دو اپراتور از همکاری با هواوی شانه خالی کردند. ظاهرا دلیل عقب‌نشینی این دو شرکت، پیغامی بود که از واشنگتن به آن‌ها رسیده است.

اما در جلسه‌ای که ماه گذشته با حضور دونالد ترامپ و مشاور ارشد اقتصادی او در کاخ سفید برگزار شد؛ تیم کوک، بستن تعرفه روی کالاهای وارداتی از چین را به مانند گرفتن مالیات از مصرف کنندگان امریکایی توصیف کرده است. او همچنین وعده مشارکت 350 میلیارد دلاری اپل در اقتصاد امریکا تا پنج سال آینده را به رئیس جمهور داد و برای تحقق این مهم، مبادلات معاف از تعرفه‌ی گوشی های آیفون در امریکا و چین را الزامی دانست.

تیم کوک

حالا با آشکار شدن موضوع ترامپ در مورد تعرفه واردات گوشی های آیفون ، سوال اینجاست که آیا دولت چین هم اپل را به حال خود رها خواهد کرد یا خیر؟ البته با در نظر گرفتن نقش موثر اپل در اشتغال‌زایی برای چینی‌ها و محبوبیت فراوان آیفون در این کشور، احتمالا این گوشی ها از ترکش‌های جنگ تجاری بین ایالات متحده و چین، در امان خواهند ماند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

7 دیدگاه

  1. توی عمرش تنها یکار خوب کرده اونم اینه

  2. سطح آی کیویی که ترامپ داره هیشکی نداره

  3. بالاخره ترامپ یه جایی عین آدم تصمیم گرفت دیوانه ی روانی

  4. ترامپ در بار یه حرفی میزنه