تکنیک اسکن سه بعدی صورت دیگر در انحصار اپل نیست

اپل حین معرفی آیفون 10 بیش از همه بر روی دوربین True Depth آن مانور می‌داد که دارای قابلیت اسکن سه بعدی صورت بود. اگرچه این ویژگی در آن زمان تنها در اختیار شرکت اپل قرار داشت، اما امروز گوشی‌سازان اندرویدی بیشتری قادر به استفاده از فناوری اسکن 3 بعدی صورت بر روی گوشی های هوشمندشان شده‌اند.

فناوری تشخیص چهره سه بعدی اپل شبیه به چیزی که سامسونگ و وان پلاس اکنون در گوشی های خود ارائه می‌کنند نبوده و به سادگی استفاده از دوربین سلفی به همراه یک منتشرکننده نور عادی نیست. در واقع وجود دو بخش تحت عنوان رومئو و ژولیت سبب می‌شود فیس آیدی و انیموجی آیفون ایکس تا این اندازه متفاوت باشند. این دو بخش در همکاری با یکدیگر، سبب کارکرد صحیح اسکن سه بعدی صورت پرچمدار اپل می‌شوند.

رومئو، یک پروژکتور نقطه‌ای است که حداقل 30 هزار پرتو مادون قرمز به صورت کاربر می‌فرستد. همکار آن یعنی ژولیت، یک دوربین مادون قرمز است که اطلاعاتی را از بخش‌های مختلف صورت جمع‌آوری کرده و با استفاده از الگوریتم‌های خاص، محاسباتی را انجام می‌دهد. البته پیچیدگی سیستم اسکن سه بعدی صورت اپل پیچیده‌تر بوده و بخشی دیگر تحت عنوان Flood Illuminator نیز نیاز است.

دوربین True Depth

تا امروز تعدادی گوشی‌ساز اندرویدی، محصولاتی با توانایی اسکن سه بعدی صورت ارائه کرده و این فناوری را از انحصار اپل خارج کرده‌اند. با این حال برخی تحلیلگران عقیده دارند در رقابت توسعه تکنولوژی اسکن 3 بعدی چهره، شرکت اپل از دیگر رقبا چیزی حدود دو سال جلوتر است. این موضوع را باید مدیون ساختار پیچیده دوربین TrueDepth دانست، در حالی که دیگر گوشی‌سازان از راهکارهای متفاوتی استفاده می‌کنند.

فناوری اسکن سه بعدی صورت دیگر شرکت‌ها

شیائومی در گوشی می 8 اس ای قابلیت اسکن سه بعدی صورت را ارائه کرد. این شرکت در ادامه به لطف وجود توانایی اسکن چهره، یک سری اموجی سه بعدی درون گوشی قرار دارد که به طور واضح تقلیدی از انیموجی اپل محسوب می‌شوند. گفتنی است یکی دیگر از قابلیت‌های شیائومی می 8 اس ای، مجهز شدن به اسکنر اثر انگشت زیر نمایشگر است.

محصول دیگر دارای این تکنولوژی، اوپو فایند ایکس به شمار می‌رود. شرکت سازنده مدعی است پروژکتور نقطه‌ای آن به منظور جمع‌آوری داده‌هایی از صورت کاربر، 15 هزار اشعه ساطع می‌کند، در حالی که می‌دانیم تعداد نقاط نوری ساطع شده توسط رومئو درون فیس آیدی آیفون ایکس دو برابر این تعداد است.

اسکن سه بعدی صورت

وجود این فناوری، مجددا امکان استفاده از اموجی‌های سه بعدی را فراهم کرده است. در اوپو فایند ایکس، اموجی‌های سه بعدی تحت عنوان اوموجی (Omoji) شناخته می‌شوند.

اوموجی

آیفون ایکس، گوشی موبایلی است که اپل ادعا می‌کند به خاطر نزدیک شدن به دهمین سال معرفی اولین آیفون، از چند سال قبل مشغول توسعه آن بوده است. از آنجایی که سال 2019، زمان عرضه دهمین نسل سری S سامسونگ فرا می‌رسد، بر اساس بسیاری از اخبار، این شرکت کره‌ای نیز تصمیم دارد با ارائه محصولی خاص و دارای ویژگی‌های منحصربه‌فرد، دهمین سالگرد ارائه اولین پرچمدارش را جشن بگیرد.

سامسونگ درون گلکسی اس 9 همچون پرچمداران گذشته، قابلیت تشخیص چهره را قرار داد، اما این ویژگی در اندازه اسکن سه بعدی صورت آیفون 10 پیشرفته نیست.

از طرفی دیگر در این گوشی شاهد وجود یک سری اموجی سه بعدی تحت عنوان آی آر اموجی هستیم که به نظر بسیاری از کاربران، در مقایسه با انیموجی اپل به مراتب جذاب‌تر هستند. پس سامسونگ برای شکست دادن اپل، تنها به ارائه یک سیستم تشخیص چهره سه بعدی بسیار پیشرفته با دقت و سرعت بالاتر در مقایسه با فیس آیدی نیاز خواهد داشت.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

9 دیدگاه

  1. دم سامسونگ گرم چیزیو ارایه نمیده اگه بده هم بهترین رو ارایه میده

  2. با وجود سامسونگ و هواوی اپل باید سر بذاره بمیره

  3. وقتی سامسونگ با اون قدرتو عظمت هست کسی سمت اپل نمیره

  4. همه میدونیم دیگه اپل از رده خارج شده

  5. اول بودن مهمه ولی بهترین بودن مهمتره… فقط Xiaomi