دلار 4200 تومانی

تخصیص دلار 4200 تومانی برای واردات موبایل، لپ تاپ و قطعات کامپیوتر

لیست کالاهای مشمول دلار 4200 تومانی به طور رسمی توسط دولت منتشر شد و بر اساس آن، ارز دولتی به واردات لوازم الکترونیکی مانند لپ تاپ، تبلت، موبایل و قطعات کامیپوتری اختصاص پیدا می‌کند.

سرانجام دولت لیست کالاهای مشمول دریافت ارز 4200 تومانی را به طور رسمی منتشر کرد و بر خلاف برخی گمانه‌زنی‌ها مبنی بر این که دلار 4200 تومانی به واردات لوازم کامپیوتری و موبایل تعلق نمی‌گیرد، مشاهده می‌کنیم که واردات تمامی قطعات ضروری کامپیوترهای شخصی و لپ تاپ با ارز 4200 تومانی ممکن خواهد بود. همچنین واردات گوشی های موبایل نیز مشمول دریافت ارز دولتی می‌شود.

جزئیات تخصیص دلار 4200 تومانی برای کالاهای مختلف

به گزارش شهر سخت افزار و بر اساس این لیست، کامپیوتر، لپ تاپ و قطعات اصلی آن‌ها در دسته دوم کالاهای مشمول دلار 4200 تومانی قرار گرفته‌اند و ارز مورد نیاز برای واردات این دسته از کالاها از محل صادرات پتروشیمی، فولاد و مواد معدنی و سامانه نیما تامین خواهد شد.

دلار 4200 تومانی

در لیست منتشر شده، ‌کالاهای ضروری مانند نوت بوک، تبلت، سیستم‌های سرور، درایو نوری، مادربورد، کارت گرافیک و کارت صدا دیده می‌شوند و ردیف دیگری با عنوان «سایر» نیز در این لیست به چشم می‌خورد که سایر اقلام ضروری در آن قرار می‌گیرند و حقوق ورودی این دسته از کالاها 5 درصد تعیین شده است.

دلار 4200 تومانی

نمایشگرها نیز در این لیست دیده می‌شوند و کیس کامپیوتر هم مانند نمایشگرها در دسته سوم قرار گرفته است. حقوق ورودی نمایشگرها و کیس کامپیوتر 26 درصد تعیین شده که به نظر می‌رسد این تعرفه با هدف حمایت از تولید داخلی وضع شده است. مودم، تجهیزات شبکه و کارت شبکه نیز در لیست دوم جای گرفته‌اند که همگی مشمول دریافت دلار 4200 تومانی می‌شوند. حقوق ورودی برای مودم و تجهیزات شبکه به ترتیب 10 و 5 درصد خواهد بود.

دلار 4200 تومانی

در مورد واردات گوشی های تلفن همراه، کمی محدودیت تعیین شده است. به این ترتیب که به ازای ورود هر گوشی موبایل، حداکثر 300 دلار ارز 4200 تومانی از محل ارز در نظر گرفته شده برای کالاهای دسته دوم تخصیص داده می‌شود. گوشی های موبایل تا قیمت 300 دلار در اولویت دوم قرار می‌گیرند و گوشی‌های گران‌تر در لیست سوم قرار دارند.

دلار 4200 تومانی

بنابراین اگر قیمت گوشی کمتر از 300 دلار باشد مشکلی وجود نخواهد داشت و واردکننده می‌تواند با ارز دولتی نسبت به واردات گوشی اقدام کند، اما گوشی های گران‌تر از 300 دلار در دسته کالاهای اولویت سوم قرار می‌گیرند که با نرخ دلار 4200 تومانی + قیمت اظهارنامه صادراتی تامین اعتبار می‌شوند. همچنین حقوق ورودی گوشی های موبایل 5 درصد تعیین شده است.

با این اوصاف اگر ارز دولتی به درستی و به اندازه کافی به واردکنندگان اختصاص پیدا کند، می‌توانیم امیدوار باشیم که بازار موبایل، لپ تاپ و قطعات کامپیوتری کمی سر و سامان پیدا کند و از حالت رکود و گرانی بیش از حد که در حال حاضر به سر می‌بریم، نجات یابد.

واردات موبایل

دولت کالاهای مشمول دریافت ارز دولتی را در سه دسته اولویتی قرار داده که شامل کالاهای اساسی، کالاهای واسطه‌ای و کالاهای مصرفی می‌شوند. در دسته اول (کالاهای اساسی)، اقلامی مانند گندم، روغن، برنج، نهاده‌های دامی، حبوبات و برخی داروها قرار گرفته‌اند که با ارز 4200 تومانی به اضافه یارانه 400 تومانی تامین ارز خواهند شد و به عبارت دیگر نرخ هر دلار برای این گروه کالاها 3800 تومان می‌شود. ارز مورد نیاز این دسته از کالاها از محل درآمدهای فروش نفت به دست می‌آید.

دسته دوم (کالاهای واسطه‌ای) شامل اقلامی چون مواد اولیه و کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای مانند ماشین آلات و همچنین برخی گوشی های موبایل و لپ تاپ و لوازم کامپیوتری می‌شود که دلار 4200 تومانی از محل صادرات پتروشیمی، فولاد و مواد معدنی و سامانه نیما به واردات آن‌ها اختصاص پیدا می‌کند.

برای کالاهای دسته سوم یا کالاهای مصرفی نیز ارز مورد نیاز از صادرات کالاهایی تامین می‌شود که ملزم به ارائه ارز خود در سامانه نیما نیستند. این کالاها با نرخ دلار 4200 تومانی + قیمت اظهارنامه صادراتی تامین اعتبار خواهند شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

21 دیدگاه

  1. چطور میشه از این شرکت ها خرید کرد ؟ ؟! چطوری میتونم پیدا شون کنم؟؟؟؟میشه راهنمایی کرد….؟!

  2. اینا همش حرفه.دلار 4200تومنی کجا بود . الان 8 تومنه بیشترم میشه توی ماههای آینده.هنوز تحریم نیستیم قیمتا اینقد نجومی شدن تحریما شروع بشه خدا میدونه چی میشه..

  3. یعنی قیمت‌اس ۹ پلاس چند میشه؟

  4. سلام به همه
    تمام این مشکلات از بی مدیریتی و نظارت صفر این دولته.دلمون به چی خوشه.روز بروز همه چی گرون میشه.
    یه زمانی تو مسیر پیشرفت بودیم الان جز پس رفت هیچی رو شاهد نیستیم.آینده ای که روزبروز داره پیشرفت میکنه تو کل جهان ، و بهتون قوووول میدم که تا سالهای آینده ایران تو مسیر بدتری با ادامه این وضع پیدا میکنه.متاسفانه مسئولی وجود نداره اگه داشت حتما پیشگیری میکرد. ایران خیلییی بی درو پیکر شده فقط دزدی میشه اما متاسفانه مدرکی نیست.
    ببینید دق دقمون چیاست…….
    از من به دوستان نصیحت تا دلار 4200 نشد هیچی نخرید اینجوری هم بخودتون کمک کردین هم به ملت خودتون
    خوش باشید..

  5. سلام
    میشه قیمت اظهار نامه مالیاتی رو توضیح بدید ؟
    اظهار نامه مالیاتی رو گذاشتن که قیمت های نجومی سر جاش بمونه با این اسم جدید😶

  6. یعنی موبایلی s9+ که قیمتش 840 دلاره جزو کالای دسته سوم قرار میگیره و قیمتش چجوریا میشه؟قیمت اظهارنامه صادراتی چیه یکی توضیح بده؟

  7. خدا کنه همچین اتفاقی بیفته واقعا قیمت گوشی خیلی الکی گرون شده من خودم من خودم می خوام گوشی بگیرم واقعا ارزش نداره این همه الکی واسه گوشی پول داد امیدوارم ازون بشه بحث مالی نیست بحس الکی گرون شده گوشی ها هست که اصلا ارزش ندارن این قیمت

  8. اگر نظارت باشه روی واسطه ها صد در صد عملی میشه

  9. پس باید منتظر ارزونی بود دیگه؟

  10. سلام:میتونم بپرسم منبع خبرتون دقیقا کجاست؟ چون من سایت نهاد های رسمی مثل بانک مرکزی ، دولت و چند تا سایت منبع مثل دیجیاتو رو دیدم ولی این خبر رو پوشش ندادن. صرفا میخوام مطمئن بشم خبرتون موثقه.باتشکر

  11. تبلت چی میشه؟ به اونم اختصاص میدن؟

  12. یه زمانی یادم میاد یه سیستم گیمینگ بستم با 2 تومن تا دوسال پیش شاخ بود همون سیستم رو دوباره فروختم 3 تومن برای این شادی نکنین دلار 1500 یادتون بیاد اشکتون در میاد 🙂

    • شما خیلی فرصت طلب و سودجو هستی که جنس دست دو و کهنه رو یک تومن گرون تر از قیمت خریدت انداختی به مردم!!!! بدبختی حکومت کم نیست از خودمون هم باید بکشیم که مدام داریم سرهم کلاه میزاریم

  13. سلام
    تو ایران یه کم بعیده
    ایران بی قانون ترین ها ست….

  14. گفتنش راحته ولی اینکه آیا واقعا این کار عملی بشه مهم تره

  15. امیدوارم اینم مث بقیه وعده هایی که دادن و عملی نشد نباشه
    البته یه بارم باز گفتن دلار 4000 ولی کسی زیر 6000 بهت نمیداد

  16. اگه این اتفاق واقعا بیفته چی میشه….
    یعنی قیمت کارت گرافیک 2 میلیونی میشه 1 میلیون!؟
    هارد 1 ترا اینترنال شده بالای 300! اگه با دلار 4.200 بشه میشه زیر 200 تومن!
    و قطعات دیگر کامپیوتر که چند صد تومنی بیشتری شده همش برمیگرده مثله دو سه سال پیش؟!؟
    امیدوارم اجرا بشه…

  17. خدا کنه هر چه سریعتر ارز تعلق بگیره و واردات شروع بشه که اگه این اتفاق بیفته گوشی و سایر وسایل الکترونیک تا 40درصد باید کاهش قیمت پیدا کنه

  18. آخیش دیگ بریم گوشی بخریم