شرکت خودروسازی تویوتا

شرکت خودروسازی تویوتا به تبعیت از آمریکا ایران را تحریم کرد

شرکت خودروسازی تویوتا اعلام کرده که به تبعیت از آمریکا، ایران را تحریم می‌کند. این در حالی است که این شرکت مدت‌هاست نمایندگی رسمی و معاملات تجاری در ایران ندارد.

در روزهای اخیر به دلیل اعلام خروج از برجام توسط دونالد ترامپ و اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران، برخی از شرکت‌های خارجی اعلام کردند که ایران را ترک خواهند کرد. در این میان برخی شرکت‌ها هم هستند که سعی دارند از آب گل آلود ماهی بگیرند و با وجود این که فعالیت چندانی در ایران ندارند، ادعا می‌کنند که ایران را تحریم خواهند کرد. یکی از این شرکت‌ها، شرکت خودروسازی تویوتا است که هیچ‌گونه معاملات تجاری خاصی با شرکت‌های ایرانی ندارد، اما به تازگی اعلام کرد به تبعیت از آمریکا، ایران را ترک خواهد کرد.

در بین شرکت‌های خودروسازی خارجی که در ایران حضور داشتند، شرکت فرانسوی پژو سیتروئن اول از همه اعلام کرد که در صورت عدم کسب مجوز از آمریکا مجبور است ایران را ترک کند. شرکت خودروسازی رنو نیز خبرهایی در مورد خروجش از ایران شنیده می‌شد، اما در نهایت مدیرعامل این شرکت اعلام کرد حتی اگر با کاهش فروش و فعالیت در ایران مواجه شود، باز هم به فعالیت خود در کشورمان ادامه می‌دهد. مزدا و هیوندای سایر شرکت‌هایی بودند که گفته می‌شود در حال ترک ایران هستند.

شرکت خودروسازی تویوتا حضور فعالی در ایران ندارد

در این میان، شرکت خودروسازی تویوتا با وجود این که مدت‌ها است در ایران حضور فعالی ندارد، اعلام کرده ایران را تحریم می‌کند. تویوتا حتی پیش از لغو برجام توسط دونالد ترامپ نیز در سایت رسمی خود اعلام کرده بود نمایندگی رسمی و فعالی در ایران ندارد و در آن زمان، حرف و حدیث‌های زیادی هم در مورد معاملات تجاری این خودروساز ژاپنی با شرکت ایرتویا شیده شد. تویوتا همچنین در آبان‌ماه 1396 به دلیل فروش یک دستگاه خودرو توسط شعبه هندی به سفارت ایران در هند از آمریکا عذرخواهی کرده بود. طبق قوانین آمریکا از فوریه سال 2013 به بعد، شرکت‌هایی که با کمیسیون بورس اوراق بهادار آمریکا همکاری دارند باید هرگونه قرارداد و معامله با شرکت‌ها و مسئولان ایرانی را لغو کنند.