سرقت اطلاعات

با راه‌های سرقت اطلاعات از کامپیوتر یا شبکه و پیشگیری از آن آشنا شوید

آیا با اتخاذ تدابیر امنیتی تصور می‌کنید که امنیت داده‌هایتان تامین شده است و کسی قادر به سرقت اطلاعات از شبکه یا کامپیوتر شما نیست؟ در این صورت، شاید پس از آشنایی با خطراتی که ابزارهای زیر در پی دارند، در عقیده‌ی خود تجدید نظر کنید.

تامین امنیت داده‌ها مقوله‌ای پیچیده است و بسیاری از شرکت‌های عریض و طویل در دنیا با این مشکل دست به گریبان هستند. اگر تصور می‌کنید که این امنیت را به طور کامل برقرار کرده‌اید، احتمالا همچنان حفره‌ها و آسیب‌پذیری‌هایی وجود دارند که از آن‌ها بی‌خبر هستید. به همین دلیل ضروری است که نسبت به استفاده از ابزارهای زیر هوشیارانه عمل کنید؛ چرا که اندکی غفلت، افتادن در دام سرقت اطلاعات را در پی خواهد داشت.

فلش مموری

سرقت اطلاعات

فلش مموری‌ها ابزارهایی کوچک با قابلیت استفاده آسان هستند اما ریسک امنیتی بالایی نیز با خود به همراه می‌آورند. به عنوان مثال احتمال گم شدن و به سرقت رفتن آن‌ها بسیار زیاد است. در چنین شرایطی حتی اگر کاملا خالی از محتوا هم باشند؛ با استفاده از نرم افزارهای ریکاوری، اطلاعات پاک شده‌ی آن‌ها قابل بازیابی خواهد بود. همچنین بسیاری از بدافزارها (شامل کرم و تروجان) از طریق آن‌ها و با هدف سرقت اطلاعات حساب‌های کاربری و سایر داده‌های حساس، وارد کامپیوترها می‌شوند.

از طرفی این احتمال نیز دور از ذهن نیست که به عنوان مثال در محیط‌های کاری، این ابزارهای ذخیره‌سازی با یکدیگر اشتباه گرفته شوند و افراد، فلش مموری یکدیگر را با خود به منزل ببرند.

همچنین مادامی که هنگام ترک میز کامپیوتر خود، قفل امنیتی دسکتاپ را فعال نکرده باشید؛ هر کسی می‌تواند به راحتی با اتصال یک فلش مموری به آن، اقدام به سرقت اطلاعات نماید که بسیار ساده‌تر از سرقت اسناد و مدارک فیزیکی است. دقیقا به همین دلیل کمپانی IBM در سال جاری، سیاست امنیتی تازه‌ای را در پیش گرفته است که کلیه کارمندان را از به کارگیری دستگاه‌های ذخیره‌سازی مبتنی بر USB، باز می‌دارد.

گوشی هوشمند و تبلت

سرقت اطلاعات

هر چند IBM استفاده از حافظه‌های USB را برای کارکنان خود ممنوع کرده اما این محدودیت را روی سایر دستگاه‌های پرتابل که قابلیت ذخیره اطلاعات را دارند، اعمال نکرده است. یک گوشی هوشمند، تبلت یا MP3 پلیر نیز می‌تواند نقش فلش مموری یا هارد اکسترنال را ایفا کرده و با اتصال به کامپیوتر از طریق کابل USB، موجب سرقت اطلاعات شود. البته شاید دلیل تصمیم سران IBM این بوده که در صورت استفاده از گوشی های هوشمند، شناسایی اطلاعات منتقل شده از کامپیوتر به آن و همین‌طور شناسایی گوشی موبایل و صاحب آن، بسیار ساده‌تر از زمانی است که پای فلش مموری در میان باشد.

کارت حافظه

سرقت اطلاعات

این ابزارهای ذخیره‌سازی که از فلش مموری هم کوچکتر هستند، می‌توانند به طور پنهانی برای سرقت اطلاعات مورد استفاده قرار بگیرند؛ زیرا امروزه در اکثر لپ تاپ‌ها و کیس‌های کامپیوتر، کارتخوان وجود دارد.

از طرفی کارت‌های حافظه هم می‌توانند همانند فلش مموری‌ها، به بدافزارها آلوده باشند؛ بنابراین ممکن است کارت حافظه دوربین یکی از دوستان خود را برای تماشای چند عکس به کامپیوتر متصل کنید، اما پیامد ناخواسته‌ی این کار، آلوده شدن دستگاه‌تان به بدافزارهای مخرب باشد.

هارد اکسترنال و دستگاه NAS

سرقت اطلاعات

دیگر ابزارهای قابل حملی که می‌توانند با اتصال از طریق درگاه USB تهدیدی برای اطلاعات موجود در کامپیوتر باشند، هاردهای اکسترنال هستند. استفاده از دستگاه‌های NAS (ذخیره‌سازهای تحت شبکه) نیز با توجه به رواج یافتن ذخیره‌سازی داده‌ها در شبکه‌های محلی، می‌تواند خطرساز باشد. اگر تمام داده‌های حساس خود را در NAS ذخیره‌سازی می‌کنید، احتمال سرقت اطلاعات توسط افراد سودجو از طریق اتصال به شبکه وجود دارد.

همچنین خود دستگاه‌های NAS نیز با توجه به سایز کوچکی که دارند هدفی بلقوه برای سارقان به شمار می‌روند؛ بنابراین توصیه می‌شود که آنها را در جایی امن، مثلا محفظه‌های قفل‌دار نگهداری کنید.

سایر ابزارهای ذخیره‌سازی داده

سرقت اطلاعات

تا اینجا به مرسوم‌ترین تجهیزات کامپکت برای انتقال و ذخیره‌سازی داده‌ها اشاره کردیم اما CD و DVD با قابلیت رایت و همین‌طور دیسک‌های ZIP و REV نیز می‌توانند برای سرقت اطلاعات مورد استفاده قرار بگیرند که با توجه به سایز کوچک‌شان، قابل پنهان‌سازی هم هستند.

در برخی بیزنس‌ها هم از این دیسک‌ها نه برای استفاده روزمره، بلکه به منظور بکاپ‌گیری از محتویات سرور استفاده می‌شود، بنابراین واجب است که در جایی مطمئن نگهداری شوند.

چگونگی مصونیت از سرقت اطلاعات

فرقی نمی‌کند چه داده‌هایی روی لپ تاپ شخصی یا کامپیوتر محل کار خود دارید؟ فیلم و سریال، آثار هنری یا داده‌های مهمتری چون اطلاعات مشتریان، اطلاعات حساس مالی و سایر چیزهایی که از دست دادن آن‌ها به قیمت از دست رفتن شغل‌تان تمام می‌شود. مهم این است که بدانید سرقت اطلاعات از طریق یکی از روش‌های ذکر شده در بالا می‌تواند به وقوع بپیوندد.

مسدود کردن درگاه USB کامپیوتر، استفاده از توکن (USB Token) برای گشودن قفل سیستم و رمزنگاری کردن دیسک‌ها از جمله تمهیداتی هستند که می‌توان برای تامین امنیت داده‌ها به کار برد. چنانچه به صورت دورکاری و از طریق اتصال به شبکه مشغول به کار هستید، می‌توانید از کارفرمای خود بخواهید که یک VPN برای شما راه‌اندازی کند.

همچنین از آنجایی که خطر نفوذ بدافزار و تروجان به کامپیوتر همواره وجود دارد، استفاده از آنتی ویرس و نرم افزارهای امنیتی معتبر و همواره به‌روز نگه داشتن آن‌ها، امری ضروری برای در امان ماندن از سرقت اطلاعات است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

4 دیدگاه

  1. حالا انگار مثلا چی داریم بخوان بدزدنش

  2. چه جالب بعضیاشون رو آدم اصلا فکرشم نمیکرد بشه باهاش اطلاعاتو دزدید